Kultura

Kako izgledaju četiri dubrovačka evanđelista u opusu Mattije Pretija?

evandjelisti8

Projekt „Dubrovački evanđelisti“ predstavljen je večeras u Kneževu dvoru, nakon čega je otvorena izložba koju su organizirali Hrvatski restauratorski zavod, Restauratorski odjel Dubrovnik u suradnji sa Dubrovačkim muzejima.

Kao uvod izložbi Mara Kolić Pustić iz Restauratorskog odjela zajedno sa svojim kolegama Carlo Lalli i Nancy von Breska-Ficović održali su predavanje o tijeku same restauracije slike četiri evanđelista.

Izložba je posvećena uspomeni na Vlaha Pustića (1959. – 2014.), suosnivaču i voditelju Restauratorskog odjela u Dubrovniku .
Projekt se bavi dvjema cjelinama slika s prikazom četiriju evanđelista iz crkava Gospe od Karmena i Svetog Vlaha, pripisanim radionici priznatog talijanskog baroknog umjetnika i viteza Malteškog reda, Mattije Pretija.

Hrvatski restauratorski zavod je 2005. godine započeo restauraciju cjeline iz Gospe od Karmena i tada se razotkrila njena izvrsna kvaliteta. Opificio delle Pietre Dure (OPD) iz Firence je 2008. godine otkrio da materijali korišteni za dvije dubrovačke cjeline nemaju malteško porijeklo, kako se početno pretpostavljalo. Konačno, 2011. godine, sufinanciranjem europske organizacije Archlab Charisma omogućena su daljnja istraživanja u OPD-u na temu pitanja originala, replika i kopija kroz proučavanje uzoraka sa slika Mattije i Gregorija Pretija i njihovih radionica.

Na početku projekta, bila je poznata samo jedna slika iz negdašnje Pretijeve cjeline Evanđelista: Sv. Marko u Italiji te dvije kopije prema Pretiju, Sv. Marko i Sv. Luka, na Malti. Dubrovačke slike su bile ključne za rekonstrukciju ikonografije cjeline.

Korelacija između dvaju dubrovačkih cjelina na samom početku istraživanja nije bila u potpunosti jasna. Pitanje je li jedna cjelina bila kopija one druge ili su obje cjeline nastale prema zajedničkom predlošku unutar iste radionice bilo je u potpunosti otvoreno. Rezultati istraživanja pokazali su da je riječ o jednakim predlošcima i identičnim materijalima koji ukazuju na zajedničko porijeklo unutar iste radionice, tj. radionice Mattije Pretija.

Iako obje cjeline nose elemente prototipa, sa najmanjim detajima, izvedba evanđelista iz Karmena upućuje na uspjelu radioničku repliku s intervencijama Mattije Pretija osobno. Evanđelisti iz svetog Vlaha pak ostavljaju dojam solidne izvedbe, navodi se u katalogu izložbe te se svrstavaju u kategoriju dobro izvedenih radioničkih replika bez udjela samog autora. Pretpostavljalo se da je serija prototipa naslikana na Malti 1670-ih, a rezultati istraživanja su pozvali na datiranje originalne cjeline i njenih replika prema Pretijevu ranijem rimskom (prije 1651.) odnosno napuljskom (1653.-1660.) razdoblju. Stoga su dubrovačke replike morale biti naručene u tom razdoblju.

No, ne zna se tko je naručio ove umjetnine i kada su dospjele u Dubrovnik. Vjerojatno je naručitelj bio iz reda dubrovačkih plemića ili bogatih pučana koji su kao uspješni diplomati i trgovci bili u kontaktu s talijansim umjetnicima i trgovcima umjetnina.

Na otvaranju su uz Maru Kolić Pustić iz Restauratorskog odjela, Carla Lalli i Nancy von Breska-Ficović, nazočili i ravnatelj Hrvatskog restauratorskog zavoda Mario Braun, dok je izložbu otvorio rektor Crkve Svetoga Vlaha don Toma Lučić.

Pročitajte još

Dubrovački simfonijski orkestar nastupio na Svečanom božićnom koncertu u Sarajevu

Dulist

Glazba Kuće Bukovac – priča o zvucima prošlosti

Dulist

‘NEBESA ODOZGOR ROSITE’ Adventski koncert župnih zborova

Dulist