Tehnološka modernizacija nužna je u 21. stoljeću, a u skladu s time, u osnovne škole diljem Hrvatske polako u razrede ulaze i elektronski, e-dnevnici.
O čemu se radi? e-Dnevnik za učenike je web aplikacija koja od drugog polugodišta 2012. godine omogućava učenicima i njihovim roditeljima pregled ocjena, izostanaka i bilježaka koje su upisali nastavnici u e-Dnevnik sustav.
Osim 'desktop' inačice, aplikacija je prilagođena i za mobilne uređaje kako bi učenicima omogućila lakšu dostupnost i preglednost dok su u školi.
I dok neki dijelovi Hrvatske već uvelike koriste ovu pogodnost novog doba, u Dubrovačko – neretvansku županiju ova aplikacija je tek sramežljivo zakucala na vrata nekoliko škola. Jedna od njih je i OŠ Cavtat, a ravnateljica Kate Kukuljica objasnila nam je kako e-dnevnik funkcionira, te koje su mu prednosti, ali i mane. Kaže, učitelji su se već uvelike raspitivali o e-dnevnicima na forumima za učitelje, razmjenjujući iskustva s kolegama koji e-dnevnike koriste već neko vrijeme. Također napominje i kako su u školi iznimno zadovoljni uvođenjem ovog novog tehnološkog pomagala u škole.
Devet od 24 razredna odjela
– Ovo je nešto definitivno drugačije od onog što smo naučili. Nema razredne knjige, no ima imenika, već je on zadržan i u papirnatom obliku, kao i u elektronskoj verziji, tako da se dio podataka prepisuje u 'e-verziju'. Elektronski dnevnik u potpunosti je uveden u razrede od petog do osmog, odnosno uveden je u devet razrednih odjela od njih 24. Ostalih petnaest su razredna nastava i u njih ćemo e-dnevnike uvesti dogodine. Mislimo 'zaokružiti' cijelu školu, jer mi imamo specifičnu školu, koja radi na ukupno šest lokacija – ističe ravnateljica Kukuljica.
Na pet ostalih lokacija cavtatske osnovne škole, osim glavne zgrade, odvija se razredna nastava. Radi se o okolnim selima u sklopu škole, gdje ove godine nema e-dnevnika, no svakako stiže iduće godine.
– Svakako, iduće godine nećemo imati previše posla, jer ćemo već imati i tehničko znanje i opremu, dakle bit ćemo spremni tehnički za taj dio uvođenja i dogodine – naglašava Kukuljica.
Učenici su s informatičarkom prošli pripremu kako se služiti e-dnevnikom kod kuće, te kako će roditelj zajedno s djetetom pogledati sve ono što njegovo dijete vidi na aplikaciji, što je bilo tih dana u školi – dakle, ocjene, izostanke, bilješke…
– Učitelji su prihvatili tu novu tehnologiju, s obzirom da su se niz godina prije, upravo preko CARNeta obučili sličnim tehnologijama preko informatičkog tečaja ECDL. Svi su ga učitelji prošli i svi su ga svladali. Nekima je trebala pomoć, nekima ne, no aplikacija e-dnevnika je vrlo funkcionalna i CARNet je ažurira i poboljšava prema našim potrebama, vrlo su susretljivi i uklanjaju sva naša najčešća pitanja, što učiteljima, a i roditeljima olakšava rad na e-dnevniku. Svi su uključeni u cjelokupnu dokumentaciju e-dnevnika, dakle roditelji, učitelji, ravnatelj… Mogu vam reći kako je poprilično zanimljivo – napominje Kukuljica.
Komunikacija s roditeljima neće izostati
S obzirom kako elektronički dnevnik još nije uveden u sve razredne jedinice, a bit će uveden iduće godine u cavtatskoj školi, zanimalo nas je hoće li u školi nestati onaj klasični, 'stari' način suradnje s roditeljima, odnosno hoće li nestati informacije i roditeljski sastanak.
– Ljudski faktor još uvijek ostaje – ne očekujemo kako ćemo ovakvim načinom upisivanja i ocjenjivanja ostati bez kvalitetne komunikacije s roditeljima. Komunikacija roditelj-učitelj, u prostoru za informiranje u školi, ostaje. To je vrlo važan i nezaobilazan susret, kao i roditeljski sastanci, odnosno ono bez čega se ne može. Mi mislimo da će na taj način imati kvalitetnu informaciju o svom djetetu školarcu – ističe ravanteljica.
Nastavljajući u 'životnom' tonu, spominje jednu sitnu, ali bitnu manu e-dnevnika. Jer, svaka medalja ima dvije strane, pa tako i ovo školsko 'čudo tehnologije'.
– U jednom segmentu, imam nešto protiv e-dnevnika. To je jedna velika kontrola djeteta, u svakom trenutku roditelj ima uvid u ponašanje, ocjene i izostanke svog djeteta. No mi koji radimo s djecom, želimo da djeca ostanu – djeca, da nešto i 'sakriju', da ne znaju roditelji baš sve u baš svakom trenu. Pa svi smo mi bili učenici i sakrili pokoju jedinicu! Za taj dio bih željela da roditelji ne pritišću svoje školarce, neke se stvari moraju i možda malo kasnije 'priznati'. Djeca su organizirana na svoj način. No, s druge strane roditeljima je potreban uvid u obrazovanje i stanje u školi svog učenika. Dakle, postoje dobre i loše strane. Mi smo uvijek i prije svega učitelji i uvijek spremni za svaku komunikaciju s njima, a nikakva nova tehnologija ne može stati na put tom ljudskom kontaktu, niti može nadomjestiti ono što mi možemo iskomunicirati u školi. Čovjek, zajedno sa svom svojom edukacijom i kompetencijama, te svemu onome što nosimo u sebi kao učitelji – zaključuje ravnateljica Kukuljica.
'Moderne' dubrovačke škole
Dubrovačke osnovne i srednje škole koje su uvele e-dnevnik su Turistička i ugostiteljska škola, Medicinska škola, te Biskupijska klasična gimnazija Ruđera Boškovića s pravom javnosti – ističu iz CARNetove službe za korisnike. Također, osnovne škole koje su navedene kao one koje su uvele e-dnevnike su OŠ Lapad, OŠ Orebić te OŠ Cavtat, no ravnateljica OŠ Lapad Mirjana Kaznačić, koja je tek stupila na dužnost kao VD, s druge pak strane ističe kako njihova škola nije još uvela e-dnevnike.
-Još nemamo e-dnevnike, no naravno da smo zainteresirani za njih i naravno da ćemo ih uvesti, ukoliko dobijemo ponudu – kratko je istaknula Kaznačić.
Dubrovnik nije zainteresiran?
Odlučili smo kontaktirati CARNet i vezano za još jednu inovaciju u školstvu, a radi se i o e-udžbenicima, koji će uskoro postati nužni. Naime, CARNet radi na tome kako bi osigurao usluge i sadržaje (e-udžbenike) koji bi omogućili uvođenje e-udžbenika u sve hrvatske osnovne i srednje škole, uključujući i dubrovačke, navode u svom odgovoru.
Trenutno je pred realizacijom usluga Eduknjižara – platforma na kojoj će nakladnici moći nastavnicima i učenicima u Hrvatskoj ponuditi udžbenike u digitalnom formatu. Iako je plan CARNeta raditi na promociji i poticanju korištenja ovakih sadržaja u nastavi, njihovo prihvaćanje će ovisiti o školama, ravnateljima, nastavnicima i učenicima.
Nadamo se da će dubrovačke škole biti među prvima koje će prihvatiti e-udžbenike u praksi, kažu, no napominju kako zasad niti jedna škola iz Dubrovnika nije obratila CARNetu i iskazala potrebu za uvođenjem e-udžbenika, niti su dubrovačke škole uključene u neke od pilot projekata koje CARNet trenutno provodi na ovom području, poput projekta Škole 2.0 ili Učionice budućnosti.