Kultura

‘DESET SUSRETA’ IRIS LOBAŠ KUKAVIČIĆ Umjetnica koja je probila živo tkivo, površinu slike

'DESET SUSRETA' IRIS LOBAŠ KUKAVIČIĆ Umjetnica koja je probila živo tkivo, površinu slike

Osobno, ova izložba mi puno znači iz više razloga, prvo zato što je dio mog doktorata, doktorske disertacije te upravo zato sam ovu izložbu, kao i cijeli doktora, posvetila jednoj meni vrlo posebnoj osobi, a to je moja sestra Marina.

Vjerujem da me uvijek prati i da je uvijek sa mnom. Nadam se da ćete u izložbi uživati barem djelomično koliko sam ja uživala stvarajući ove radove. Neka vam ovo bude ugodna večer – ovim lijepim riječima autorica Iris Lobaš Kukavičić službeno je otvorila svoju fascinantnu izložbu ‘Deset susreta’, koju možete pogledati do 11. lipnja, u Galeriji Dulčić Masle Pulitika.

‘Deset susreta’ za temu ima Isusa i Mariju, a osim autorice same, na izložbi su govorili i akademski slikar i autor predgovora kataloga Anto Kajnić te ravnatelj umjetničke galerije Dubrovnik Marin Ivanović.

– Večeras je ovaj prostor dobio novi život, u njemu je uspostavljena nova dinamika – kazao je među ostalim Ivanović, predstavljajući ‘Deset susreta’, no istodobno se prisjećajući i drugih fascinantnih izložbi autorice, poput onih možda najupečatljivijih, figura sportaša, prvenstveno vaterpolista, u Sponzi, pod nazivom ‘Big blue’.

– Njezin rad imao sam priliku vidjeti upravo na jednom Dubrovačkom likovnom trenutku, 2008. godine, te je tako krenulo poznanstvo, prijateljstvo i suradnja. O ovom ciklusu više je pisao i upoznat je prof. Kajinić, umjetnik koji nas je počastio svojim prisustvom na izložbi zbog Iris i prijateljstva s Dubrovnikom. Ono što mi je osobno drago jest da sakralna umjetnost dobiva jedan novi spektar različitih izričaja, koji se naravno uvijek vežu uz osobni metje, slikarski duktus, takozvani rukopis, a u umjetnosti donose odmah od ikonografije, opisnosti i kanona. To je vrlo bitno. Ne prihvaća ni sama Crkva, ili pogotovo Crkva, takve promjene, imali smo to mnogo puta priliku vidjeti, pa čak se možda i prisjetiti, te čitati o primjerice velikom skandalu koji je izbio kada je Dulčić 1959. godine završio fresku Krista Kralja u Crkvi Gospe od zdravlja u Splitu. Do danas postoje oni koji suvremenost ne prihvaćaju, koji vole mimetičnost u slikarstvu, da stvari budu točno onakve kakve vidi oko oko njih. Mislim da smo korak u svemu u umjetnosti odavno napravili – kazao je među ostalim Ivanović, dok je Kajinić izložio svoje viđenje djela Iris Lobaš Kukavičić, odnosno kako je sam kazao, ‘bacio svjetlo na izložbu s estetskog, etičkog i sociološkog stajališta.

– Osobno sam registrirao na ovom doktorskom ciklusu nekoliko trenutaka. Prvi od njih je kontemplativni kolorit na slikama. Boja se može promatrati kako tvar i spoznavati fakturom, ali može se spoznavati i zvukom, energetskim nabojem. To je teži kut propitivanja, kojeg je Iris odabrala. Kako susresti onostranost, transcendenciju? Svakako je moguće preko boje, jer boja i dolazi od transcendencije a ne od ljudske moći, samo se treba upustiti u to(…). Drugi je propitivanje perforacije epiderme slike, ‘bušenje’ kože slike, što se ne sreće često u umjetnosti, gdje se Iris ‘drznula’, bila hrabra da to propituje, ono što je iza slike. Slika je živo tkivo, ne mrtva materija. Umjetnica je propitivala što je iza slike, a trebalo je smoći hrabrosti i probiti život tkivo, površinu slike, a što je za hrvatsko slikarstvo izričito originalno. Nema takvih pojava na umjetničkoj sceni. Treći trenutak je propitivanje virtualnosti kompozicije i njenog oportuniteta. Naučili smo vidjeti sliku s četiri, pet više kuteva, ili eventualno kao krug, no kad pogledate djelo ‘Golgota’, i njene kuteve, ona zahvaća cijeli zid da bi se objasnila – kazao je među ostalim prof. Kajinić.

Dodao je i kako je umjetnost transcendencija i da sve dolazi ‘do gore’. Također je kazao kako će ga osobno radovati ako crkvene strukture budu ‘imale malo više hrabrosti, pa da to vremenom vidimo i na crkvenim zidovima’.

– Iris nije samo napravila izložbu, ona je kroz ‘Deset susreta’ zapravo nastojala govoriti i o sebi, po meni je to fantastično napravila i pokazala nam da u ljudskoj egzistenciji mora postojati središte, Bog – zaključio je prof. Kajnić.

On je u katalogu zapisao, između ostaloga:
‘U ovim slikama moguće je percipirati sljedeće bitne odlike: perforacije i aplikacije na slikarskoj površini, virtualizaciju slikarske površine, autorski lirski kolorit, iracionaliziranje ikonološkog sloja slike te autorsku ikonografsku arhetipnost. Sve upućuje na nedvojbenu slikarsku studioznost, vrijednu najstudioznije percepcije. Koliko je poznato, u hrvatskoj sakralnoj umjetnosti nitko dosada nije birano i planski obrađivao sve prizore susreta Isusa i njegove majke, pa su i time djela ove slikarice zavrijedila pristup posebne pozornosti. Riječ je o slikama Blagovijest, Betlehem, Madona, Bijeg u Egipat, Prikazanje u hramu, Kana Galilejska, Isusov susret s majkom na Križnom putu, Golota, Skidanje s križa i Gospino krunjenje.’

Biografija autorice:
IRIS LOBAŠ KUKAVIČIĆ, rođena u Dubrovniku, 19. 6. 1976. Godine 1995. upisuje ALU (nastavnički odjel, smjer kiparstvo) u Zagrebu gdje je 2001. diplomirala u klasi prof. M. Vuca. Član je HDLU-a od 2003. Od 2005. radi kao asistent na Sveučilištu u Dubrovniku, na Odjelu za umjetnost i restauraciju. Godine 2008. magistrirala je na poslijediplomskom studiju ARS SACRA na ALU Široki Brijeg u klasi prof. A . Kajinića.

MNJ/Foto: ZP

Pročitajte još

Glazbena radionica Sorgo započinje novi ciklus koncerata

Dulist

[FOTO] UNIŠTENJE U FLORI Prva samostalna izložba Josipe Vlašić u Dubrovniku

Dulist

KONCERTI U TAJNIM VRTOVIMA Kvartet Sorkočević ispred Kuće Bukovac

Dulist