Iako sam sto posto kriv, objektivno mi ne možete zamjeriti što sam kao jedanaestogodišnjak 1984. godine imao, ne jednu, nego dvije kasete grupe Wham!, pop grupe koja je poslužila kao uzletna staza za nevjerojatnu karijeru Georgea Michaela i u kojoj je, uz njega, bio i onaj drugi.
Pola godine stariji, simpatično drski ekstrovert Andrew Ridgeley bio je zaslužniji za nastanak Whama! od nesigurnog i sramežljivog Michaela i gurao je projekt naprijed, na početku se čak, vrlo kratko, nametnuvši kao primarni autor. Njihov prvijenac ‘Fantastic’ (1983.) i šesterostruko platinasti nasljednik ‘Make It Big’ (1984.) u tadašnjoj državi objavio je zagrebački Suzy na LP ploči i kaseti.
Već godinu ili dvije kasnije glazbene afinitete usmjerio sam prema rocku, punku i metalu pa su te kasete vrlo vjerojatno svoj put skončale na Grabovici. Hej, hej, ne možete me ni za to kriviti, jer sredinom 80-ih populaciji osnovnoškolaca još nije bila usađena svijest o važnosti ekologije, a koncept razdvajanja otpada bio je daleka budućnost.
Neobična priča o prijateljstvu tema je novog dokumentarnog filma kojeg možete pogledati na Netflixu, a gledanju se možete prepustiti i ako niste osobit ljubitelj niskokaloričnog pop zvuka dua jer će vam film dati odgovor na pitanje kako je George Michael našao sebe i postao jednom od pop ikona, čija diskografija gotovo da je bez inferiornog trenutka. ‘Wham!’ je priča i o identitetskim nesigurnostima s kojima se Michael, čije su ime uzvikivale djevojke diljem svijeta, borio kao dvadesetogodišnjak. ‘O moj Bože, globalna sam zvijezda i gay… pazite što priželjkujete’, kaže u jednom trenutku.
No, prvenstveno, film je o ambiciji. Prijatelji iz djetinjstva, djeca imigranata i zaljubljenici u glazbu, Ridgeley i Michael projekt su pokrenuli jer su željeli postati slavni, njihov plan je bio dospjeti na vrhove top ljestvica, a što je jasno više puta naznačeno kroz film.
Film nudi i odgovor na pitanje često postavljano i u vrijeme najveće popularnosti Whama! – što je u tom bendu radio energični Ridgeley osim što je osmislio outfite za njihovu prvu veliku turneju – kričavo žute i crvene šorc kombinezone i svirao gitaru na koncertima (na albumima baš i nisu imali puno gitara).
Njegov najveći doprinos pop glazbi je taj što je, kao Michaelov najbolji prijatelj iz djetinjstva, odigrao presudnu ulogu u transformaciji Georgiosa Panayiotoua u punokrvnu pop zvijezdu. Jer vrlo brzo postalo je jasno da Michael, a ne Andrew Ridgeley, posjeduje nesvakidašnji talent za skladanje i produciranje što će im olakšati put do obožavanja tinejdžera, ali i dovesti do trzavica.
Iako film to eksplicitno ne kaže, Ridgeley je morao osjećati ljubomoru jer su sva svjetla pozornica bila usmjerena na njegovog talentiranijeg partnera. George Michael je skladao, pjevao i producirao sve njihove velike hitove. Ridgeley je kao koautor potpisan na ‘Club Tropicana’ (koja još razvaljuje na plesnim podijima) te na maestralnoj ‘Careless Whisper’, koja je razvijena na njegovoj gitarskoj sekvenci još i prije nastanka prvog albuma. George Michael joj je dao melodiju i tekst.
Napisao je i onaj famozni saksofonski fragment, a snimio ga je jazz glazbenik Steve Gregory kao deveti saksofonist koji je pozvan u studio. U konačnici pjesmu je producirao nakon propalog sessiona s Jerryjem Wexlerom u glasovitom studiju Muscle Shoals u Alabami. Dvije godine u nastanku, ‘Careless Whisper’ objavljena je srpnju 1984. kao njegov nastupni solo singl, ali je bila i dio drugog albuma grupe ‘Make it Big’. Ridgeley na njoj svira tek nepotpisanu akustičnu gitaru dok je njegov gitarski rif snimio studijski glazbenik Hugh Burns. Već tada je bilo jasno da se Wham! bliži kraj. ‘Wham! nikada neće ostarjeti i biti sredovječan, uvijek će ostati neokaljani prikaz nas u mladosti’, riječi su Andrewa Ridgeleyja.
U skladu s njima film ne sadrži nijedan video segment koji prikazuje njih dvojicu post-Wham!, osim što živući član ima ulogu naratora, nego je sastavljen od arhivskih video snimki, snimki televizijskih nastupa, glasovnih zapisa brojnih intervjua i dobrog dijela prije neobjavljenih materijala, a koji uključuju i najzanimljiviji segment – nikad viđene snimke turneje po Kini (Wham! su 1985. došli na ideju da bi im priča o prvom zapadnom pop bendu koji je probio vrata komunističke Kine mogla otvoriti vrata za prodor u SAD. I bili su u pravu).
Netflixov ‘Wham!’ nostalgična je priča o osamdesetima i neoprostivim modnim ispadima, a u kojima su Wham! bili prvaci. Upravo je taj njihov dječački imidž sprječavao glazbenu kritiku da na vrijeme uvidi talent ispod svog tog laka za kosu, širokih osmijeha i pretjerano vedre dispozicije.
U obranu kritike, većina njihovog materijala zvuči kao da dvojica jedva dvadesetogodišnjaka pokušavaju napisati Motown klasik, a uz spomenutu ‘Careless Whisper’, rijetki vrhunci mogu se nabrojiti na prste jedne ruke. Svakako su to soul pop hit ‘Everything She Wants’ i nekarakteristično turobna balada ‘A Different Corner’ (Michael je bio fan druge strane ploče ‘Closer’ Joy Divisiona). Tek je njihov treći album ‘Music from the Edge of Heaven’ (1986.) naznačio kako bi Wham! zvučali da su nastavili svoju progresiju. Ali to je Michael isporučio već 1987. godine na prvijencu ‘Faith’.
Foto: @WhamOfficial_(Twitter)