Svakodnevno svjedočimo da u prometu na cestama sve više sudjeluju različita vozila koja se pokreću na električni pogon, kao što su električni romobili. Odličan je to način kako bi se izbjegle gužve, pogotovo tijekom ljetnih sati, ali i kako bi se brže stiglo do određenih odredišta. No, ponekad izazivaju ‘kolutanje očima’ kod vozača ili pješaka jer ne poštuju pravila. Čast izuzecima. Krajem srpnja prošle godine na snagu je stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Njime su se uvele značajne novosti u području sigurnosti prometa na cestama. Među ostalim, prvi put se zakonski reguliralo sudjelovanje navedenih vozila u prometu, električnih romobila, električnih monocikla, segwaya i sličnih. Sada se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila za koju je uveden i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.
10 nesreća
Vožnja vozilima koja se pokreću na električni pogon nekad može biti i opasna. Naime, od razdoblja izmjene zakona do danas, na području PU dubrovačko-neretvanske dogodilo se 10 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači osobnih prijevoznih sredstava. – Najčešći uzroci navedenih prometnih nesreća su bočni sudar, nalet na pješaka, udar u parkirana vozila, vožnja u slijedu… -navode iz policije u odgovoru. Inače, policijski službenici PU dubrovačko-neretvanske sankcionirali su dosad ukupno 52 vozača osobnih prijevoznih sredstava. – Najčešće se radi o prekršajima nenošenja zaštitne kacige (30 eura), reflektirajućeg prsluka (30 eura), neprilagođene brzine (130 eura) te nekretanja površinom namijenjenoj za kretanje pješaka (130 eura) i dr. – ističu za DuList.
Što je osobno prijevozno sredstvo?
Na stranicama Ministarstva unutarnjih poslova objašnjavaju što sve podrazumijeva osobno prijevozno sredstvo, ali i kojim se prometnim površinama smiju kretati. -Osobno prijevozno sredstvo odnosi se na vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.) – ističu iz MUP-a. Novim odredbama definirane su, dakle, površine kojima se smiju kretati vozila kategorije osobna prijevozna sredstva. -Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja, a u slučajevima da biciklistička staza ili traka ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu -stoji na njihovim stranicama. No, postoje iznimke. -Iznimno, kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa (bilo da navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom krećući se što bliže desnom rubu kolnika. Osobna prijevozna sredstva ne smiju se kretati autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila – navodi se.
Dobna granica 14 godina
Također treba istaknuti kako je dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom 14 godina. Nadalje, kada se kreću biciklističkom stazom, vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su, pri prelasku kolnika, obratiti pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju te kolnik prelaziti nakon što se uvjere da to mogu učiniti na siguran način.
-Ako pak biciklistička staza nije označena preko kolnika dužni su zaustaviti osobno prijevozno sredstvo i gurati ga preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika ceste – ističe se. Isto tako, vozači su dužni noću i danju, u slučaju smanjene vidljivosti, biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. -Uz to, od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na osobnom prijevoznom sredstvu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani – navode iz MUP-a. Vozači osobnih prijevoznih sredstava na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje, a na osobnom prijevoznom sredstvu smije se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom. Vozilom se ne smije upravljati koristeći slušalice u ili na oba uha, čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. -Vozač osobnog prijevoznog sredstava mora upravljati vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu. Također, ne smije ostaviti osobno prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima – ističe se na stranicama MUP-a.
Iz tiskanog izdanja DuLista
Foto: Ivan Pozniak / Naslovna fotografija je ilustrativna