Svjetski rekorder u izbornoj prijevari liberijski je predsjednik Charles King, koji je davne 1927. pobijedio prikupivši impresivne 243 tisuće glasova, dok je njegov protukandidat uspio osvojiti tek mizernih devet tisuća. Naravno, činjenica da je u tom trenutku cijela država imala tek petnaest tisuća birača nije zasmetala Kingu da se proglasi pobjednikom. Znatno manje bezobrazan u lažiranju glasova je bjeloruski diktator Aleksandar Lukašenko, koji se potrudio da lažira taman onoliko glasova koliko mu je potrebno da komotno osigura novi mandat. Bjelorusija tako već puna tri desetljeća potpuno demokratski bira svojeg vođu i to je otprilike jedini put kad išta čujemo o toj čudesnoj državi, posljednjoj europskoj diktaturi. Portali par dana posvete tradicionalnim post-izbornim prosvjedima koji redovito završe masovnim degenečenjem i hapšenjem protukandidata, a onda slijedi pet godina tišine.
Tu tišinu je pak prošlog tjedna prekinula otmica Ryanairovog zrakoplova, s kojeg je odstranjen opozicijski bloger kojega su pendreci prošle godine nekim slučajem mimoišli. Taj događaj koincidirao je s izlaskom debitantskog albuma bjeloruske black metal grupe Khandra pod nazivom ‘All Occupied By Sole Death’. Kvartet iz Minska iza sebe je imao dvije extended play ploče kojima je uspio osigurati međunarodnu distribuciju pod okriljem francuske diskografske kuće Season of Mist. Khandra upražnjava klasični drugovalni black metal zvuk atmosferične provenijencije u stilu Blaze of Perdition ili Mgle, s jasnim utjecajima Bathoryja na svoje žestoke ledene riffove. Potpuno posvećeni tematici očaja, beznađa i smrti, Khandra svoje umijeće za kreiranje potresnih melodija predstavlja prvim singlom ‘Irrigating Lethal Acres with Blood’, a potrebno je istaknuti i izvrsne ‘In Harvest Against the Sun’ i ‘With the Blessing of Starless Night’. Kvalitetne pjesme i solidna moderna produkcija vrlo brzo će vas privući i motivirati da se ovom albumu često vraćate. Na potpuno drugoj strani zvučnog spektra nalaze se njihovi sunarodnjaci, trio MOLCHAT DOMA, koji su krajem prošle godine izdali svoj treći i najbolji album ‘Monument’. Minimalistički synth-pop stil glazbeno najbolje podsjeća na naše novovalne idole Denis & Denis, dok glas Egora Škutka daje neodoljivu vibru sovjetskog Iana Curtisa. Grupa je inače potpuno neočekivano stekla svjetsku slavu na TikToku, gdje se njihova pjesma ‘Sudno’ s prošlog albuma ‘Etaže’ pojavila u pozadini više od stotinu tisuća videa s istočno-europskim nostalgičarskim temama. No ‘Monument’ nije pokušaj unovčavanja međunarodne slave, već je kolekcija devet melankoličnih numera otpjevanih isključivo na ruskom jeziku. Uvjerljivo najveselija je ‘Diskoteka’ koja zvuči upravo onako kako zamišljate (ili se sjećate) glazbu u disko-klubu sredinom osamdesetih, nešto kao ubrzani Kraftwerk nakon trećeg votka-đusa. Za potpunu indoktrinaciju preporučam ‘Otveta net’ (‘Nema odgovora’) i ‘Zvezda’. Za kraj ovog bjeloruskog predstavljanja ostavio sam uvjerljivo najčudniji band čiji zvuk se jednostavno odupire svakom pokušaju žanrovske segregacije.
Dijelom avangardni black-metal, dijelom trap, a u cijelosti neopisiva ludnica, Mora Prokaza sa svojim trećim albumom ‘By Chance’ otvorit će vam neke nove poglede na svijet metala. Dok su njihova prva dva albuma bila tipični black metal drugog vala, devet stvari na novom albumu dijele podjednake poveznice sa DeathSpell Omegom i $uicideboy$. Album odmah u startu sa ‘WIMG’ obara s nogu jer unatoč ovom upozorenju nećete biti spremni za frontalni kaotični sonični napad, a tek zahvaljujući video-spotu sam uspio odgonetnuti da je dobar dio pjesme otpjevan na engleskom jeziku, iako ruski dominira i na ovoj i na ostalim pjesmama. Osim jedne stvari, pjesme su sažete u koncizne trominutne odlomke pa tako i album traje ekonomičnih trideset minuta. No to je pola sata iznimno zaraznih ritmova koji će vas potpuno resetirati i pokrenuti iz ove post-pandemijske učmalosti. Bjeloruska glazbena scena iznimno je dinamična i perspektivna i za nadati se je da ćemo barem u toj rubrici nastaviti dobivati lijepe vijesti, kad već na slične rezultate ne možemo računati u politici.