Album ‘Aerial Pandemonium Ballet’ američkog kantautora Harryja Nilssona iz 1971. godine povijest popularne glazbe pamti kao rani, ako ne i prvi, primjer remiks albuma. Iako autorova ideja nije bila svoje pjesme učiniti primjerenijima za puštanje u disko klubovima (dekadentna disco revolucija tek se treba dogoditi) niti je on bio autor takve provenijencije, Nilsson (potpisnik monumentalnih hitova poput balade ‘Without You’ i vagabund himne ‘Everybody’s Talking’) u suštini je napravio posao remiksera kada je svojim nekoliko godina starim pjesmama malo dodao, a malo oduzeo i nadosnimio pojedine dionice i to zato što je smatrao da su, uslijed povećane potražnje za njima, originalne snimke već pomalo zastarjele. Sredinom i krajem 70-ih remiksirane ili produžene (extended) verzije disco pjesama postat će uobičajena praksa, ali su se po pravilu izdavale u formatu tzv. 12 inch singlica, a za dugosvirajući LP format pričekat će 80-te. Led probijaju Human League, synth-pop bend iz Sheffielda, kada 1982. pod imenom The League Unlimited Orchestra (homage Barryju Whiteu) objavljuju ‘Love and Dancing’, kolekciju sastavljenu od remiksiranih verzija pjesama s uspješnog albuma ‘Dare’, koji sadrži i danas rado slušan 80’s klasik ‘Don’t You Want Me’. Trend će 1986. nastaviti Pet Shop Boys s albumom ‘Disco’ na kojem su sadržani remiksi uspješnih pjesama s debija ‘Please’ iz iste godine, poglavito ‘West End Girls’ i ‘Suburbia’. Madonna, pozorna osluškivačica trendova tijekom cijele svoje karijere, prihvatila je koncept kada je 1987. godine izbacila ‘You Can Dance’, prvi u nizu njenih sličnih izdanja. Rani hitovi poput ‘Holiday’ i ‘Into the Groove’ dobili su novo, plesno(ije) ruho, a dio njihove privlačnosti i danas leži u zastarjelom šarmu tadašnje produkcije.
Tri pjesme sadržane su i u dub verzijama (stil elektronske glazbe izrastao iz reggaea kao njegov subžanr, a inauguriran na Jamajci krajem 60-ih). Ovaj album i danas suvereno drži drugo mjesto na ljestvici najprodavanijih remiks albuma ikada, a gleda u leđa ‘Blood on the Dance Floor: HIStory in the Mix’ Michaela Jacksona, objavljenog desetljeće kasnije, koji uz pet novih pjesama donosi remikse singlova s prethodnog albuma ‘HIStory: Past, Present and Future, Book I’.
Igrom slučaja, a nevezano uz Madonnin izlet, dub će biti osnovna nit vodilja najboljih remiksiranih albuma 90-ih. Prvi od njih, ‘No Protection’ iz 1995., dub je inačica ‘Protection’, drugog albuma bristolskih trip hop pionira Massive Attack. Pjesme masnih baseva, poput singla ‘Karmacoma’, jednog od definitivnih klasika žanra, u dub ruho presvukao je britanski producent Mad Professor, poznat po radu s reggae i dub izvođačima visoke kategorije (Lee Scratch Perry, Slyand Robbie, Horace Andy…), ali i po remiksima pjesama Sade, Grace Jones, KLF, Beastie Boysa i mnogih drugih. ‘No Protection’ tako je postao dobrodošlim dodatkom ionako besprijekornom izvornom albumu koji se može slušati kao zaseban rad. Adrian Sherwood, još jedan engleski producent, također zaslužnik dub revolucije 90-ih na Otoku, dvije godine nakon Mad Professora potpisuje ‘Echo Dek’, dub remiks verziju albuma ‘Vanishing Point’, utjecajnog petog rada škotskih Primal Scream. Ovaj album čak uspijeva prodrijeti i na UK Chart penjući se na drugo mjesto ljestvice najprodavanijih albuma. Za razliku od opuštajuće Massive Attack ploče, ‘EchoDek’ je naglašeno više eksperimentalan i značajnije koketira s elektronikom. Kalendarski točno, između ovih albuma smjestio se ‘Telegram’ (1996.) islandske pjevačice Bjork i gotovo nema prigode u kojoj se album remiksa pjesama s njenog krunskog ostvarenja (‘Post’, 1995.) ne spominje kao jedna od ponajboljih kolekcija ove vrste. ‘Armyof Me’ maršira i ruši sve pred sobom, hit ‘Hyperballad’ dolazi u gudačkoj verziji Brodsky Quartet, dok je za predivnu verziju ‘Isobel’ zaslužan slavni brazilski pijanist, skladatelj, aranžer i producent Eumir Deodato. ‘I MissYou’, još jedan od singlova s ‘Post’ također je profitirao u Dobie remiksu. ‘Janet Remixed’ iz 1995. druga je remiks kompilacija američke glazbenice i predstavlja ‘dance friendly’ inačicu njenog izrazito uspješnog albuma ‘Janet’ iz 1993. Onome tko nešto bolje poznaje plesnu glazbu 80-ih i 90-ih, posebno fusion žanrove R&B-ija nije strano da je Janet Damita Jo Jackson, najmlađe od desetero djece u glazbenom klanu Jacksonovih, posebno bila sklona ovom formatu i gotovo bez premca je imala najbolje remikseve. Brothers in Rhythm House Mix hita ‘If’ ili CJ FXTC Club Mix ‘That’s the Way Love Goes’ neoborivi su dokazni materijal ovoj tvrdnji. ‘Further Down the Spiral’, remiksirani album ‘The Downward Spiral’ industrijskih rokera Nine Inch Nails također je značajan za razvoj koncepta kod rock, metal i indie scene. (…nastavit će se…)
Foto: discogs.com