U svojoj impresivnoj autobiografiji ‘Electrochoc’, koju mora pročitati svaki ljubitelj glazbe, ugledni francuski DJi producent Laurent Garnier opisao je epizodu zabilježenu u berlinskom klubu negdje na početku novog milenija kao jednu od onih situacija za koju živi svaki DJili performer na svijetu.
Iako knjigu kao Sveti gral (uz ‘Get in the Van’ Henryja Rollinsa) čuvam na polici, radije ću (borgesijanski) pribjeći prepričavanju. Garnier je upravo odradio maratonski set u prijestolnici techna i negdje kad je vani već debelo svitalo ostao je bez ploča za pustiti. Preostao mu je jedino tek objavljeni ‘Kid A’ Radioheada, prekretnički album grupe jednako inspiriran Krautrockom, jazzom i elektronskom glazbom. Izvukao je ploču iz omota i set završio s ‘The National Anthem’, pjesmom koja opako vozi na Krautrock bas liniji, a kulminira free jazz kakofonijom saksofona i trombona. Publika koja je dobrih šest sati plesala na house i techno, u čistoj ekstazi naprosto je podivljala. Laurent Garnier ovaj trenutak opisat će kao transcendentalan.
Transcendentalan je bio i prvi DJ nastup za popularnu platformu Boiler Room talentiranog britanskog glazbenika, skladatelja pop hitova za Eda Sheerana i Clean Bandit, super-producenta, remiksera i multi instrumentalista Freda Gibsona poznatijeg kao Fred Again. Prema reakcijama publike nastup u Gibsonovom rodnom Londonu odmah je po objavljivanju ponio titulu seta godine i jednog od najomiljenijih u dvanaestogodišnjoj povijesti Boiler Rooma, a o njemu je naveliko počela brujati i glazbena industrija izvan okvira elektronske glazbe. U trenutku pisanja teksta snimka nastupa na You Tubeu broji osam milijuna pregleda skupljenih u tek nekoliko mjeseci, a prema zadanom tempu uskoro će se svrstati među nekolicinu najpopularnijih setova edicije (tron drže set Carla Coxa na Ibizi i Solmunov nastup koji je postao i nepresušno vrelo inspiracije za urnebesne Internet memese, a svaki je skupio po 58 milijuna pregleda).
Dok Fred Again vješto plovi morem žanrova elektronske glazbe uključujući jungle, grime ili UK bass, gotovo u transu svira svoj MPC i niže poznate pjesme s dva studijska albuma i s trećeg na putu te ih presijeca neobjavljenim suradnjama s Four Tetom i Skrillexom, energija u klubu je nestvarna. Atmosferu nije pokvario ni pretjerano entuzijastični plesač u žutoj majici koji je uspio nehotice laktom zaustaviti Skrillexovu pjesmu.
Okupan znojem, na samom kraju jednosatnog seta Gibson servira mashup vlastitih pjesama ‘Angie (i’ve been lost)’ i ‘Clara (the night is dark)’ i s publikom u klubu prolazi nešto što se može opisati jedino kao religiozno iskustvo. Pa zar nisu Faithless još 1998. godine proklamirali ‘God is a DJ’!
‘Actual Life 3 (January 1 – September 9, 2022)’ njegov je novi album i posljednji u trilogiji započetoj u korona godini izdanjem ‘Actual Life (April 14 – December 17 2020)’, a nastavljenoj s ‘Actual Life 2 (February 2 – October 15, 2021)’. Kao i njegova dva prethodnika, kreiran je u formi dnevničkih zapisa i sastavljen od sitnih tonskih fragmenata stvarnog života (zato i takav naziv), a Gibson ih prikuplja iz različitih izvora kao što su snimljeni razgovori s prijateljima, njihovi Tik Tok ili Instagram sadržaji ili snimke noćnih izlazaka. Pjesme nose nazive prema osobama koje su poslužile kao inspiracija, bilo da je riječ o semplu, snimci razgovora ili nečem sličnom, što pjesmama daje kontekst.
Nije takav kolažni pristup posebno revolucionaran niti ga je Gibson patentirao, ali je krajnji rezultat pun senzibiliteta, toliko životno zarazan, bolno osoban u svojoj klupskoj melankoliji i slušatelju se lako poistovjetiti s Fredovom intimom, a posebno je to jednostavno mladima do 30 godina (Fredu je 29) čiji je društveni život u posljednje dvije godine grdno stradao pod silnim ograničenjima i zabranama okupljanja.
Tempo je na ‘trici’ nešto više club-friendly, a čemu je vjerojatno kumovala činjenica da je u zadnjih godinu dana, u vrijeme nastanka albuma, Fred Again počeo često nastupati uživo. Albumu su također prethodile uspješne dancefloor bombe – ‘Jungle’, koprodukcija s Kieranom Hebdenom (Four Tet) i ‘Turn off the Lights’, suradnički singl sa Swedish House Mafiom i reperom Futureom.
Učinite si tu uslugu i uronite u svijet Fred Againa, koji se doima kao neprekinuti tulum sa svim ushitima i jutrima poslije, suzama na plesnom podiju i provjerite zašto je njegov mentor Brian Eno rekao da je od svog 45 godina mlađeg pulena i sam puno naučio.
Foto: press.atlanticrecords.com/fred-again