Grad

SEZONA 2021.? Turizam bez strategije, čeka nas neizvjesnost i snalaženje u trenutku

Pandemija koronavirusa pokazala je koliko ne samo Dubrovnik, već i sve destinacije koje su bazirane u većem dijelu ili isključivo na turizmu o njemu ovise. Prema posljednjim podacima Hrvatske turističke zajednice, kolovoz je ipak nadmašio njihova očekivanja, ali, Dubrovnik i cijela županija u tom kontekstu ne kotiraju visoko. Naime, u izvještajima HTZ-a naša se županija trenutno jedva nađe među destinacijama koje su ostvarile značajniji promet, a ako je i zabilježena, nalazi se na petom ili šestom mjestu u poretku županija. Ipak, nema smisla ‘plakati za prolivenim mlijekom’. U situaciji u kojoj se našao cijeli svijet, napravilo se i snašlo se onako kako se moglo, a sada bi trebalo gledati dalje. Naime, u ‘normalnim’ okolnostima upravo u rujnu i listopadu odvijaju se intenzivne pripreme za sljedeću sezonu te se počinju izrađivati strateške komunikacijske kampanje prema emitivnim tržištima.

Upravo smo zato za ovaj broj DuLista odlučili provjeriti s Gradom Dubrovnikom, Turističkom zajednicom grada Dubrovnika te Turističkom zajednicom Dubrovačko-neretvanske županije jesu li krenuli s pripremama za turističku sezonu 2021. A na čemu bi trebalo poraditi i kojim se strateškim smjernicama voditi prokomentirali su nam i stručnjaci u turizmu dvoje bivših ministara turizma RH Pave Župan Rusković i Niko Bulić. Jedno je sigurno – turističku sezonu 2021. obilježit će neizvjesnost i fleksibilnost prilagođavanja situaciji u aktualnom trenutku.

Aktivna komunikacija u tijeku

Iz Turističke zajednice grada Dubrovnika ističu kako u suradnji s Turističkom zajednicom županije, Hrvatskom turističkom zajednicom i predstavništvima aktivno komuniciraju te prate stanje na emitivnim tržištima kao i najave za 2021. U redovnoj su komunikaciji i s avio kompanijama, naglašavaju iz gradskog TZ-a, s kojima također prate stanje i planove za 2021. Pojedine zajedničke kampanje s avio kompanijama već su predmet dogovora, odgovorili su nam. Komunikaciju pak, među ostalim, planiraju usmjeriti prema tržištima posebnih interesa, poput tržišta vjenčanja. Međutim, ovo je jedno od tržišta koje je pandemijom koronavirusa iznimno pogođeno te je pitanje kako će se situacija i na njemu razvijati.

—Upravo smo u dogovorima za vrlo zanimljiv projekt Digital nomad contest. Na tržištu SAD-a vlada zaista veliki interes za Hrvatskom i Dubrovnikom. ASTA Destination Expo 2020 trebao bi se održati u prosincu u Dubrovniku. To je događaj od iznimnog značaja, i bio bi sjajan način za završiti ovu izazovnu godinu, i optimistično krenuti u iduću. U cilju promocije Dubrovnika na tržištu SAD-a, u tijeku su dogovori oko snimanja izuzetno popularne emisije Petera Greenberga – The Travel Detective – ističu iz TZ-a grada Dubrovnika.

A, kojim će se strateškim smjernicama voditi prilikom priprema za sezonu 2021.? One će, naravno, ovisiti o epidemiološkoj situaciji u Hrvatskoj i na emitivnim tržištima.

—U ovako nepredvidivim okolnostima, nužna je fleksibilnost, pa se u suradnji s partnerima na taj način i dogovaramo oko svih budućih aktivnosti. I dalje će nam u fokusu biti produljenje sezone, poticanje međunarodnih letova u zimskom redu letenja, kreiranje zanimljivih sadržaja u destinaciji koji će biti dodatni razlog dolaska, kao i produljenje boravka u destinaciji. Disperzija turističkih sadržaja izvan same gradske jezgre je također jedan od strateških ciljeva, a sve u smjeru održivog razvoja destinacije – naglašavaju iz gradskog TZ-a.

Istaknuli su kako trenutno ne mogu iznositi detalje kampanja i aktivnosti jer treba prvo donijeti i prihvatiti program rada te aktivnosti uskladiti s Turističkom zajednicom županije te Hrvatskom turističkom zajednicom.

Snažnije aktivnosti na emitivnim tržištima

—Svakako da će aktivnosti značajno ovisiti i o financijskim mogućnostima te epidemiološkoj situaciji. Kao i dosad, u planu je provođenje kampanja s avio kompanijama, ugošćavanje stranih novinara i TV kuća, različite direktne marketinške kampanje, kao i aktivnosti u suradnji s TZDNŽ i HTZ-om. Nadamo se da će se uskoro ponovno pokrenuti i sajmovi, prezentacije i poslovne radionice, koje su ove godine gotovo u potpunosti izostale. I dalje će fokus biti na tržištima UK i SAD, kao i značajnije promotivne aktivnosti na domaćem tržištu. Nadalje, planiramo snažnije aktivnosti i na tržištima Njemačke, Francuske, Poljske, Češke, kao i na skandinavskom tržištu – zaključuju iz TZ-a grada Dubrovnika.

Iz gradskog Upravnog odjela za turizam, gospodarstvo i more pročelnika Marka Miljanića naglasili su kako se u sljedećoj godini očekuje nešto veća turistička potražnja u odnosu na 2020. godinu, ali da je izvjesno da će i 2021. proračunski namjenski prihodi biti znatno reducirani u odnosu na stanje koje smo imali u 2019.

—Kao što je poznato i od ranije, Grad dio namjenskih sredstava turističke pristojbe realizira kroz zajedničke programe s TZ-om i u stalnom smo kontaktu s njima te ćemo sukladno povratnim informacijama s tržišta određivati daljnje akcije. Napominjemo da je prvenstveni cilj realizacija stopiranih projekta za poboljšanje turističkog proizvoda destinacije u vidu turističkog i gospodarskog razvitka ruralnih područja Grada, organizacije ljetnih manifestacija, uređivanja te zaštite i spašavanja na plažama, daljnjeg provođenja aktivnosti unutar projekta Respect the City i provedbe smjernica održivog upravljanja – odgovorili su iz Gradske uprave.

Dakle, Grad će se, sudeći prema odgovoru, više bazirati na unutrašnje smjernice te će raditi na kvaliteti turističkog proizvoda koji ćemo u budućnosti moći ponuditi turistima. Iako je svakako uvijek dobro i na tome segmentu poraditi, odgovor Gradske uprave ne zvuči kao da u ovome trenutku razmišljaju o turizmu u širem smislu i daljnjim planovima prema emitivnim tržištima. To ipak, većim dijelom, čini se, prepuštaju u ruke Turističkoj zajednici.

Fleksibilnost i odgovor u trenutku

O maksimalnoj fleksibilnosti u neizvjesnoj situaciji govorio nam je i direktor Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije Vladimir Bakić. On pak ističe kako će turistička putovanja u 2021., prema dostupnim informacijama iz relevantnih domaćih i stranih institucija, i dalje biti obilježena i pod značajnim utjecajem mjera za suzbijanje bolesti COVID-19 koje će naglasio je, različitim mjerama, provoditi sve države.

—U takvim okolnostima aktivnosti na turističkom tržištu morat će pratiti odluke pojedinih zemalja te ćemo morati biti maksimalno fleksibilni u odnosu na naše ciljeve i na okolnosti vezane za putovanja koje će u pojedinom razdoblju ili pojedinom emitivnom tržištu biti na snazi. U ovom trenutku procjenjujemo da će promidžbene aktivnosti u zemljama EU, u Ujedinjenom Kraljevstvu i na domaćem tržištu biti naš prioritet u idućoj godini, a ukoliko se ukinu restrikcije o putovanjima između članica EU i SAD imat ćemo razloga za promidžbene aktivnosti i na tom izuzetno važnom turističkom tržištu. Iako trenutno državljani SAD mogu neometano putovati u Hrvatsku, nije im dopušten ulazak u druge zemlje članice EU bez karantene te je intenzitet putovanja iz SAD prema Europi i Hrvatskoj vrlo nizak – ističe Bakić.

Uz sve navedeno, podcrtava, važnu ulogu u ukupnim aktivnostima u promidžbi 2021. godine imat će i raspoloživa financijska sredstva pri čemu se nadaju potpori za pojedine aktivnosti iz sredstava Hrvatske turističke zajednice.

—U kriznim vremenima u pravilu imate visoku razinu potreba za promidžbom na tržištu i vrlo nisku razinu raspoloživih sredstava te će u takvim okolnostima trebati pomno odlučivati o svrhovitosti svakog pojedinog promidžbenog programa – govori Bakić.

Trebalo je odavno planirati

Da je planirati, pa čak i ovako izazovnim situacijama, trebalo početi odavno, mišljenja je nekadašnja ministrica turizma RH i bivša direktorica dubrovačke turističke agencije Atlas, Pave Župan Rusković. O planovima i strateškim smjernicama za turističku sezonu 2021., ističe, trenutno nije nimalo jednostavno govoriti.

—Uvjerena sam da nemamo nikakvu strategiju i da ne znamo što hoćemo. Sve što nam se događalo prije pandemije u turizmu i sada nam se događa. A to nije nešto što smo mi definirali da želimo da nam tako bude. U ovoj situaciji govoriti o planovima za sezonu 2021. smatram da je drugi skalin. Prvo treba prijeći onaj prvi skalin, a to je vidjeti što uopće u turizmu i od turizma želimo za naš Grad. Polazeći od toga kakav razvoj turizma hoćemo na ovome području o tome će ovisiti i prvi i drugi skalin. Bilo je već odavno vrijeme za razmišljati o razvoju turizma. Kada se ovo zlo dogodilo, nadala sam se da će nam to pomoći da počnemo razmišljati strateški i da ugradimo i ove nevolje u turizam jer ne znači da je ovo jedina nevolja koja će nas pogoditi. Ovo je možda tek prvi korak, tko zna koliko nas sličnih situacija čeka u budućnosti i onda se s time treba računati i prilagođavati se takvim situacijama. Ali, ako idemo na klasični masovni turizam, nećemo se moći ni u čemu prilagoditi niti išta bitno promijeniti – smatra Župan Rusković.

Nešto blaži u pogledu aktualnog trenutka bio je bivši ministar turizma i dugogodišnji direktor Hrvatske turističke zajednice, Niko Bulić. On pak smatra kako je uvijek pravi trenutak za promišljati vlastitu budućnost. Naglasio je kako je ovaj trenutak posebno izazovan jer je obilježen neizvjesnošću.

— Bitan čimbenik bit će medicinski odgovor na COVID-19 i vremenski okvir u kojem ćemo do njega doći. Unutar toga moramo objediniti promet, znanje i institucije, gradske i nacionalne te oblikovati stavove tko, što, gdje i kada treba raditi. Prednost u odnosu na tekuću sezonu je da smo svjesni okolnosti i nećemo iznenađeni ući u 2021.- govori za DuList Bulić.

Okviri održivosti

Naglašava kako je turizam širok pojam i tek kada izostane u svome uobičajenom intenzitetu postajemo svjesni da utječe, praktično, na sve pore života u Gradu.

—Neizvjesna i vrlo promjenjiva situacija diktira u većem dijelu i moguće odgovore. Dugoročno, sad je prilika ukupni obujam prometa, prije svega dnevnih dolazaka, vratiti i održati u okvirima održivosti. Mislim na posjetitelje s cruisera i posjetitelje iz okolnih rivijera koji stižu automobilima i autobusima. Kratkoročno, dakle u sljedećoj godini ovisno o razvoju događaja, djelomično i u 2022. godini trebamo se barem privremeno, puno snažnije i organiziranije obratiti emitivnim tržištima s kojih gosti dolaze pretežno automobilima. To su prije svega domaće tržište, a zatim redom susjedne zemlje Bosne i Hercegovine, Mađarske, Slovenije, Slovačke, Češke, Poljske, Austrije i Njemačke. Naravno, ovo ne isključuje, dapače, još više naglašava potrebu sustavnog odnosa prema ključnim avio tržištima u Europi, dakle, britanskom i skandinavskom te praćenje stanja na dalekim, prekooceanskim tržištima, prije svega SAD-a – ističe Bulić te naglašava kako je spreman sudjelovati u dogovorima oko određivanja strateškog usmjerenja, posebice u vremenu pripreme 2021. koja je pred nama.

—Mislim da je ključno da se Grad na nacionalnoj razini, pored već odobrenih mjera Vlade za očuvanje radnih mjesta i preživljavanje u ovoj godini, za koje se nadam da će biti produžene do kraja ožujka sljedeće godine, izbori za potrebna financijska sredstva za pripremu i obradu partnera i tržišta u 2021. Kad Grad bude u mogućnosti odrediti vlastiti financijski okvir neophodnih sredstava, onda se treba sinkronizirano obratiti svim dionicima turističkog gospodarstva i zajedno s njima dogovoriti njihovo financijsko sudjelovanje pa zatim i operacionalizaciju dogovorenih aktivnosti. Unutar Turističkog vijeća predstavnici su javnog i privatnog sektora koji trebaju donostiti odluke, a gradska vlast uvijek može proširiti krug ljudi koji bi savjetodavno doprinijeli oblikovanju strateškog usmjeravanja. Važno je napomenuti da se zbog neizvjesnog razvoja događaja trebaju raditi alternativni scenariji i da se vremenski sve aktivnosti mogu pomaknuti u zimsko-proljetne mjesece sljedeće godine. Shodno tome, zbog mogućih nepredvidivih situacija, znatan dio raspoloživih sredstava trebat će sačuvati za promo aktivnosti u zadnjem trenutku – zaključuje za DuList Niko Bulić.

ISTEKLA I STRATEGIJA RAZVOJA TURIZMA

Ministarstvo neće lako krenuti s izradom nove

Situacija u turizmu neizvjesna je svakako na razini cijele Hrvatske. Naime, upravo je 2020. istekla i Strategija razvoja turizma, a nova, sudeći prema izjavama nove ministrice turizma i sporta Nikoline Brnjac, tek je u povojima. Čeka se, istaknula je u nekoliko navrata, usvajanje Nacionalne razvojne strategije do 2030. godine koja je trebala biti predstavljena još u srpnju. Kada bude donesena, usklađivat će je se prioritetima Višegodišnjeg financijskog okvira za razdoblje 2021. – 2027. te novog Instrumenta za oporavak Europske unije. Tek nakon cijele te procedure Ministarstvo će krenuti u izradu nove strategije turizma. A, što će do tada biti s glavnom granom gospodarstva koja je najviše pogođena koronavirusom, pokazat će nam mjeseci pred nama.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 9. rujna 2020.

Pročitajte još

ZBOG VISOKE POTRAŽNJE Aeroflot u kolovozu uvodi širokotrupce na liniji za Dubrovnik

Dulist

FOTO Gužve oko Grada, neizbježan je bio prometni redar na Pilama

Dulist

Frano Luetić još šest mjeseci na čelu Zračne luke Dubrovnik

Dulist

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija