Za glazbenika čiji se novi album čeka već gotovo 15 godina William Bevan bio je sve samo ne besposlen. Pod imenom Burial 2007. objavio je album ‘Untrue’ koji je kod kritike odmah pobrao same panegirike. Mračan, ali iznimno topao rad pokriva područje dubstepa i UK garagea kao izvorno britanskih glazbenih stilova elektronske plesne glazbe te sve između, a svoju svježinu zadržao je do danas. Povodom desetogodišnjice izdanja ugledni američki glazbeni web zine Pitchfork krstio je 2017. godine ‘Untrue’ najvažnijim elektronskim albumom tekućeg stoljeća do tada. Taj, bez pretjerivanja, monumentalan rad Burial je skrojio u programu za digitalnu obradu zvuka Sound Forge, koji se ni onda (a ni danas) nije mogao smatrati standardom u glazbenoj produkciji. Tretirane vokalne dionice preuzete su većinom iz aktualnih R&B pjesama, a zvučna slika začinjena je ambijentalnim efektima i onim sempliranim iz pucačkih video igara i filmova (glazbenik bi materijal navodno testirao tijekom dugih noćnih vožnji). Zahvaljujući poigravanju s tonalitetima (ubrzavanju i usporavanju) Beyoncein glas posve je neprepoznatljiv u naslovnoj pjesmi, a Bevan, čiji je identitet po izdavanju albuma još bio nepoznat glazbenoj javnosti, nije se kod odabira izvora za sempliranje zamarao hi-fi kvalitetom zvuka pa su neki vokalni segmenti preuzeti iz You Tube klipova kućne radinosti, a sve s ciljem stvaranja neprikosnovenog umjetničkog djela koje obiluje ljudskošću i empatijom, iako je nastalo digitalnim manipuliranjem.
‘Untrue’ je priskrbio nominacije za Mercury i Shortlist glazbene nagrade, a njegov autor iz anonimnosti je izašao tek u veljači 2008. kada je Independent objavio da bi iza tog rada mogao stajati William Bevan. U jeku medijske kampanje vezane uz gore spomenute nominacije u javnosti su se pojavile spekulacije, potencirane od tamošnjih vrlo agilnih tabloida, da se iza imena Burial u stvari kriju Aphex Twin ili Fatboy Slim, istaknute figure stalno bujajuće scene elektronske glazbe. Kad je u kolovozu iste godine sam Bevan potvrdio svoj identitet nisu mu baš svi povjerovali pa je nekoliko godina poslije opet pukla priča da je Burial zapravo Kieran Hebden (Four Tet), glazbenikov prijatelj, školski kolega i kasniji česti suradnik. Kako god se zvao, Burial je u nekolicini intervjua otkrio da je veliki pobornik misterioznosti u umjetnosti (Internetom do danas cirkuliraju tek tri njegove fotografije). Kada između glazbenika i konzumenta nema nepotrebnih distrakcija, kanal je otvoren za intenzivnije povezivanje. Tu estetiku preuzeo je od jungle i garage singlica na kojima je gradio svoj zvuk, a na njima uglavnom ne bi stajalo ništa do imena izvođača, pjesme i logotipa izdavača. Osim toga, tajanstvenost je opasna i uzbudljiva, otkrio je autor u jednom davnom intervjuu za Guardian.
Glazba Buriala prelaskom u iduće desetljeće postaje više slojevita i eksperimentalna, a Bevan se umjesto radu na trećem albumu posvećuje produkciji izdanja kraćeg formata i dalje se poigravajući s naslijeđem dubstepa i srodnih stilova. ‘Street Halo’ iz 2011., prvi singl/EP u nizu, donio je mirniji izričaj, dok je već idući (‘Kindred’, 2012.) podigao tempo i odveo Burial prema klupskoj glazbi. U to vrijeme surađuje i s Massive Attack, a kulminacija kreativnosti ove faze je EP ‘Rival Dealer’, koji poput prethodnika donosi složenije kompozicije pa ‘Come Down To Us’ prelazi 13 minuta. S ‘Rival Dealer’ Burial je spreman za ‘rejv’, a pjesma istovremeno udara u srce, utrobu i prepone. Producent ovdje opet koristi trik pretvaranja muških vokala u ženske i obrnuto, a kao podloga za zaraznu vokalnu mantru ‘I’m gonna love you more than anyone’ poslužio mu je posve nezamijećeni ljigavi pjesmuljak američkog kantautora srednje struje Gavina DeGrawa. Izdanjima iz 2016./2017. Burial se najviše zaokuplja ambijentalnom glazbom. U klupske vode vraća se 2019. singlom ‘Claustro’, svojevrsnim ljubavnim pismom zlatnim danima UK garagea, dok je na b-strani posve ambijentalna ‘State Forest’. Upravo ona otvara dvostruki album ‘Tunes 2011–2019’, koji na jednom mjestu i u 150 minuta sjedinjuje većinu materijala što ga je Burial objavio na etiketi Hyperdub. Uz album ‘Untrue’ to je njegovo esencijalno izdanje. U 2020. godini Bevan ponovno surađuje s Four Tet. Pridružuje im se i Thom Yorke iz Radioheada, a rezultat je singlica ‘Her Revolution/His Rope’. Krajem godine izlazi ‘Chemz’ koja se u 12 minuta i tri varijacije na temu dodiruje UK garagea, trancea i hardcorea 90-ih, a prošlog tjedna stigao je i EP ‘The Shock Power of Love’, suradnja s također londonskim producentom Blackdownom. Tempo je još nabrijaniji, baš kao i da povučenom Burialu, koji nikad ne nastupa, nedostaju klubovi.
Foto: https://hyperdub.net/