Čovjek u malo što može biti siguran kao u činjenicu da su milijuni odanih obožavatelja britanske pjevačice Adele vikend proveli u svojim kadama lijevajući suze nad buteljama Chardonnaya, pronalazeći u njenim pjesmama sličice vlastitih života. Puno je introspekcije na novom, četvrtom, albumu koji u stilu svih prethodnika nosi brojčani naziv, a slušatelji i pop kritika uniformirano ovu kolekciju pjesama proglašavaju njenom najosobnijom do sada. ‘30’ je u suštini album o prekidu pjevačice i njenog supruga Simona Koneckija koji se zbio prije dvije godine, usred stvaranja albuma, a rezultirao je razvodom braka u siječnju ove godine. Nerijetko su upravo pucanja bračnih i ljubavnih veza te emocionalne tenzije i previranja koja su ih pratila bila zaslužna za brojne slavne albume. ‘Blood on the Tracks’, petnaesti album Boba Dylana iz 1975. godine inspiriran je rokerovim otuđenjem od tadašnje supruge Sare, muze iz nekih od njegovih najboljih pjesama, a nerijetko zauzima vrhuške popisa najboljih albuma ikada. Poznate albume rođene iz ljubavnih brodoloma snimili su The Cure, Nick Cave, Joni Mitchell, Carole Kingi mnogi drugi, no ništa ne može nadmašiti melodramu koja je kumovala nastanku jednog od deset najprodavanijih albuma u povijesti popularne glazbe. ‘Rumours’ grupe Fleetwood Mac (1977.) prema glazbenoj publikaciji Rolling Stone ujedno drži i poziciju sedmog najboljeg albuma svih vremena, a većina materijala, uključujući mega hitove ‘Go Your Own Way’ i ‘Dreams’ direktno je inspirirana raskidom veze pjevačice Stevie Nicks i gitariste Lindseyja Buckinghama te razvodom bračnog para McVie.
Adele se na novom albumu bavi teretom slave i izazovima majčinstva, ali najveći dio materijala tematski je orijentiran na brakolom. I pogađate, prevladavajući format je balada. Na sreću, a najviše zahvaljujući vokalnim sposobnostima tridesetrogodišnje Londončanke, ali i nesvakidašnjoj iskrenosti koju je prezentirala, pojam klasične Adele balade miljama je udaljen od osobitosti klasičnih balada Celine Dion, koje su tradicionalno neprobavljivi zalogaj onima s malom tolerancijom na grlatu melodramu. Ipak, ‘30’ ne počinje impresivno. Uvodnu, gudačima i zanimljivim pozadinskim vokalima presvučenu ‘Strangersby Nature’ Adele otvara cringe-worthy stihovima ‘nosit ću cvijeće na groblje moga srca’ i automatski prst poleti prema funkciji STOP. Slijedi neimpresivna ‘Easy On Me’, prva u nizu pjesama čiji je producent provjereni suradnik Greg Kurstin. Publika je ovu konfekcijsku baladu po objavi u listopadu dobro prihvatila, ali je njenim izborom za najavu albuma mogla steći, pogrešan, dojam da Adele ni ovaj put, kao ni prije šest godina, nije bila spremna na rizike. Međutim, ‘30’ je superioran svome prethodniku i dostojan je nasljednik albuma ‘21’ iz 2011., koji je na krilima hitova ‘Rolling in the Deep’ i ‘Someone Like You’ pjevačicu zacementirao u srcima onih namuranih u ideju ljubavi i romantike. Treća pjesma ovdje, ‘My Little Love’, izazvala je instant zanimanje jer uz zarazan pozadinski vokalni fragment i hipnotički beat uključuje snimke razgovora koji je Adele vodila sa svojim danas devetogodišnjim sinom Angelom pokušavajući mu ‘objasniti’ razvod i da je, unatoč njemu, voljen. Treba biti drski cinik za ne pozdraviti njenu hrabrost, no pjesma je neoprostivo razvučena na šest minuta s tim da zadnje dvije slušamo Adele kako, grcajući u suzama, gubi bitku sa samoglasnicima i suglasnicima. Osim ako niste zakleti ljubitelj filmske serije o Bridget Jones, ovaj dio nećete moći lako prebroditi. Iduće tri pjesme podižu ritam. Kurstinove su dobre, dok je ‘Can I Get It’, napisana sa švedskim hitmejkerima Maxom Martinom i Shellbackom, još jedan primjer konfekcijskog pop singla s istim iritantnim zviždukanjem koje na radiju slušamo zadnjih deset godina. Hvala Bogu na ‘klasičnim Adele baladama’ koje dominiraju drugim dijelom albuma. ‘I Drink Wine’ je instant favorit, a za otopiti najhladnija srca Adele na ‘To Be Loved’ ne treba ništa osimglasnica i tipki klavira. Zvučno bogata, završna, ‘Love is a Game’ zaronjena je u soul 60-ih i najbolja je u nizu balada. Jedna je od tri odlične pjesme (‘Woman Like Me’, ‘Hold On’) koje kao koautor i producent potpisuje samozatajni Inflo, kreativna snaga enigmatičnog britanskog neosoul/funk kolektiva Saults impresivnim outputom od pet albuma u dvije godine. Da se malo kontrolirala i da je, umjesto provjerenim, dala prednost novim suradnicima sa svježim idejama konačni proizvod bi bio nešto upečatljiviji. No, i ovakav ‘30’ je dosad najbolje i najzrelije ostvarenje Adele. A sad lijepo natočite kadu. I oprezno s vinom.
Foto: www.adele.com