Aktualno

PIŠE LI NAM SE U 2022. SRETNIJA TURISTIČKA SEZONA? Putničke agencije: Najave su ohrabrujuće, očekujemo 60 posto prometa od 2019.

PIŠE LI NAM SE U 2022. SRETNIJA TURISTIČKA SEZONA? Putničke agencije: Najave su ohrabrujuće, očekujemo 60 posto prometa od 2019.

Informacije s emitivnih tržišta su ohrabrujuće. Nažalost neizvje­snost kojoj smo svjedočili zadnje dvije godine se u manjoj mjeri pre­lila i na sadašnje razdoblje te svaki novinski naslov po pitanju novih sojeva, mogućeg oružanog sukoba na istoku Europe se negativno odra­žava na optimizam odnosno na ‘boo­king’. Ako bismo mogli uspoređivati promete s predpandemijskom 2019. godinom očekujemo promet ne manji od 60 posto za organizirani turizam – priča za DuList Toni Aleksić iz put­ničke agencije Elite Travel. Ako je suditi prema podatcima s kojima ras­polažu naši sugovornici, a koje smo upitali piše li nam se sretnija sezona u 2022., odgovor je veliko ‘DA’. Alek­sić tako očekuje da će neka tržišta pro­mete iz 2019. i premašiti dok će neka druga i dalje biti u većoj mjeri zahva­ćena poteškoćama proizašlim iz pan­demijskog razdoblja.
Gosti spremni potrošiti više
— Tu prvenstveno mislimo na daleka tržišta Azija, Južne Afrike, Kanade i Australije. Mijenjaju se navike i potrebe gostiju, ali i struktura gostiju. U agencijskom poslovanju možemo očekivati više gostiju koji su spre­mni platiti više za sigurnost dok su na odmoru, individualne aranžmane i izleta. U tim programima manji broj sudionika jamčiti bolje epidemiološke uvjete za sudionike. Također, ono što možemo zaključiti iz sezone 2021. je da je dio naših gostiju trenutno ras­polaže s više novaca zbog nemoguć­nosti potrošnje tijekom ‘lockdowna’ u matičnim zemljama pa su spremni na putovanju potrošiti i više nego uobičajeno – objašnjava Aleksić te dodaje kako start sezone predviđaju kao i u predpandemijskom razdoblju, odnosno oko Uskrsa, ali skro­mnijeg obujma. Osim o pandemijskoj slici, naglašava: Sve ovisi i o aviove­zama izuzetno značajnim i bitnim za dubrovačko područje. Inače, kaže, rezultati njegove agencije u zadnje dvije godine bili su skromni – s eko­nomskog stajališta cilj u zadnje dvije godine je bio preživjeti kao tvrtka. Taj su zadatak, tvrdi, uspješno ostvarili. Uz financijsko odricanje zaposlenika bez čije potpore i razumijevanja ne bi mogli prebroditi ovo teško razdoblje. Danas, donosi, mogu zaključiti kako je ‘oko uragana’ iza njih i da ulaze u ‘mirnije vode’ poslovanja. Opseg rada se stoga u ovom razdoblju i povećao, jer je od njih iziskivalo veliku fleksibil­nost te česte promjene u programima i načinu provedbe izleta, garantira­nih putovanja i slično. Potpore Vlade RH nisu im samo pomogle, već su bile ključne u preživljavanju cijele indu­strije organiziranog turizma kojoj pri­padaju, komentira. ­
— Sasvim je jasno da nama, tvrtki koja broji preko 60 stalno zaposlenih, jedna kakva takva sezona od tri mje­seca u pune dvije godine nije dostatna za normalno poslovanje. No, mi sada vidimo svjetlo na kraju tunela i ovako teškog razdoblja može biti samo bolje. Zahtjevi klijenata se uvijek mijenjaju i teško je reći na duže razdoblje što možemo očekivati, ali kontinuirano ulaganje u turističke proizvode, izlete i smještaj je ono čemu trebamo težiti. Dubrovnik će svojom reputacijom na svjetskim tržištima uvijek biti privla­čan gostima ‘dubljeg špaga’, ali i onih skromnijih zahtijeva. Svima njima se moramo prilagoditi i ponuditi odgo­varajuće programe. Svakako, značajka slijedećih sezona su gosti u manjim grupama i pojedinačnih putovanja, a sve s ciljem maksimalne sigurnosti i zaštite – naglasio je Toni Aleksić.
PIŠE LI NAM SE U 2022. SRETNIJA TURISTIČKA SEZONA? Putničke agencije: Najave su ohrabrujuće, očekujemo 60 posto prometa od 2019.
Prevladavaju manje grupe
Kako u ovom trenutku najave za 2022. godinu izgledaju jako dobro, potvrdio je i Maro Saulović iz Gulliver Destina­tion Management Company. Zavisno o kojem se proizvodu i tržištu radi, zasigurno postoje šanse da budu bolje nego za 2021. Međutim, mora ista­knuti da poučeni iskustvom zadnje dvije godine nitko ne može garanti­rati da će se to realizirati. ‘Moramo biti oprezni i pričekati da sve krene’, poručuje. Mogući su naravno otkazi u posljednjem trenutku. Gosti su svoje zanimanje pokazali za manje grupe. Obzirom na ograničenja koja su uzro­kovana pandemijom, autobusni izleti, nazovimo ih tako, nisu više atraktivni u mjeri u kojoj su bili, podvlači. Prema njegovom mišljenju, nautika se pro­filirala kao jedan od proizvoda koji je možda najviše profitirao lani.
PIŠE LI NAM SE U 2022. SRETNIJA TURISTIČKA SEZONA? Putničke agencije: Najave su ohrabrujuće, očekujemo 60 posto prometa od 2019.
— Pri tome između ostaloga mislim na izlete s gliserima i trabakulama te najmove plovila. Ljudi žele biti u otvo­renim sredstvima prijevoza. Činje­nica da se iznajmljuju gliseri govori o tome da su posrijedi gosti više pla­težne moći koji sebi to mogu priuštiti – tumači Saulović. Iz sezone iza nas i prema rezervacijama za 2022. vidljivo je kako je masovni turizam pao u drugi plan, također je jasno Maru Kapoviću iz Ambassador Travel. Ljudi preferiraju manje grupe ili individualne dolaske. Putovanje s mini ‘cruiserima’ kakvim njegova agencija raspolaže, stava je, idealan je način putovanja jer na njima može biti maksimalno 36 gostiju. Potvrda ovog trenda je i da u Amba­ssador Travel imaju dosta potvrđenih ‘chartera’. Osim redovnih polazaka pri­likom kojih bilježe individualne ‘boo­kinge’, mnogo agencija i grupa je rezer­viralo brodove za sebe na sedam dana.
— Na njima nisu u velikim objektima s puno ljudi već imaju svoju privatnost te veću zdravstvenu sigurnost. Unatrag 10 dana ‘booking’ je bio dobar, ali još uvijek nije na razini 2019. koja je bila rekordna. Međutim bolji je nego ove zadnje dvije godine, a pri tome mislim na lipanj, srpanj, kolovoz i rujan. Ono što nam je još uvijek problem, a što je bilo i za očekivati – to je predsezona. Praktički nema puno rezervacija za travanj i svibanj. Nažalost, otkad se počelo govoriti o novom soju koronavirusa došlo je do zastoja kod upita. Gosti osluškuju u kojem će se smjeru situa­cija razvijati. Iskreno vjerujem da će se kroz sljedeća dva mjeseca stvar rašči­stiti pa će ‘booking’ ponovno krenuti nakon Nove godine – ispričao nam je Kapović i dodao kako očekuju i raniji početak sezone. ­
PIŠE LI NAM SE U 2022. SRETNIJA TURISTIČKA SEZONA? Putničke agencije: Najave su ohrabrujuće, očekujemo 60 posto prometa od 2019.
Sezona već od lipnja?
— Da budemo načisto, lani je sezona krenula tek u srpnju i to ponajviše zahvaljujući Amerikancima pa onda otvaranjem cijele Europe, odnosno za naše dubrovačko područje najvažnije Velike Britanije. U 2022. očekujemo da će ona krenuti barem mjesec i pol dana prije. Puno nam pomažu letovi na relaciji SAD – Dubrovnik što se moglo osjetiti kao i najava engleskih tourope­ratora koji su rekli da će njihove avio­kompanije letjeti već od travnja. U tom smislu, dosta smo pozitivni, ali opet s dozom opreza jer, ponavljam, predse­zona se sporo puni. Pojavom omikrona to ne čudi jer ljudi koji tek sad plani­raju što će raditi za ljeto radije neće uzimati aranžman, a oni koji već jesu neće ga otkazivati nego će pričekati. Tako da možemo govoriti o nekom ‘statusu quo’ dok se situacija ne rašči­sti – iznosi i komentira:
— Moram pohvaliti kako smo prošlu sezonu izdržali dugo u narančastom s malim brojkama što se pokazalo kao dobitna kombinacija. Zadržali smo sve ‘bookinge’, bilo je i novih te jako malo storna. To je uspjeh svih nas – od zdravstvenih djelatnika do kontrole gostiju. Dovoljno se sjetiti kako smo u 2020. već pošli u crveno i u pet dana sve je već bilo otkazano. Ove godine se to nije dogodilo jer se dosta nas cijepilo i naučilo živjeti s koronaviru­som te smo nastavili putovati. Kako je vrlo teško biti prorok što će se dogo­diti razmišljanja je Zoran Ateljević iz Cadmos Villagea koji djeluje u sek­toru pustolovnog turizma. Riječ je naime o ‘outdoor’ aktivnostima koje su postale popularnije otkad se dogo­dila pandemija koronavirusa. Prostor je velik, rupe su manje pa se bolje uklapaju u sliku budućnosti dubro­vačkog turizma, objašnjava Ateljević.
— U 2020. i 2021. dolazili su nam gosti koji ranije nisu. Konkretno mi izdajemo jednu kuću na stablu koja je tijekom ove dvije godine radila dosta dobro. Uvijek smo slagali našu ponudu da imamo podjednako doma­ćih i stranih posjetitelja. Tijekom sezone bilo bi više inozemnih, a u dru­gom dijelu godine lokalaca. Mislim da je to vrlo važno pri gradnji bilo kojeg turističkog proizvoda jer domaći gosti opet rade u turizmu. Oni su vlasnici putničkih agencija, turistički vodiči, taksisti itd. Ako ste njih zadovoljili, onda i oni postaju vaši promotori. U 2021. gosti su inzistirali na privatnim grupama što znači da dok su oni tu, nismo mogli primiti nikog drugog, ali su više plaćali. Tako da 2019. smo imali više ljudi, ali 2021. cijene su bile veće. Mi se pripremamo kao da će sljedeća sezona biti bolja nego lanj­ska, ali moramo biti spremni na sve – zaključuje.
PIŠE LI NAM SE U 2022. SRETNIJA TURISTIČKA SEZONA? Putničke agencije: Najave su ohrabrujuće, očekujemo 60 posto prometa od 2019.
PUTNIČKE AGENCIJE I DALJE TREBAJU POMOĆ Marušić: ’ Zagazili smo u još jednu tešku zimu’
Ne bude li naknadnih ‘lockdowna’ na emitivnim tržištima te oružanog sukoba ‘preko granice’, sljedeća godina bi mogla biti dosta dobra, potvrđuje Daniel Marušić iz Dubrovnik Travela, inače predsjednik Strukovne grupe putničkih agencija pri HGK.
— Najave nisu kao 2018. i 2019. veličine grupa i evenata su se smanjile. Potra­žnja je sporija, ali se osjeća stabilnost. Ako se ponovi jesen 2021. mogli bismo govoriti i o pozitivnom proljeću – optimističan je, no naglašava kako će rezul­tati sezone sljedeće godine itekako ovisiti i o potpori lokalne zajednice put­ničkim agencijama koje se unatoč naznakama oporavka nalaze u podosta problema. Kako iznosi, najveći im predstavlja upravo važeća Odluka o zaustav­ljanju i parkiranju turističkih autobusa na Pilama. Dakle, naplaćivanje iznosa naknade, njen način naplate, sustav najave autobusa te njegova mogućnost fleksibilnosti.
— Ne bježimo od toga da se zaustavljanje i prelazak preko moraju Pila napla­ćivati, ali to treba biti u koraku s vremenom i prilagođeno tržištu, a ne da se mi njemu prilagođavamo. Do sada je dokazano kako sustav nije funkcionirao. Imao je svoje nedostatke i ljudi koji su se time bavili nisu bili stručni, pogotovo u ovakvim uvjetima to nije u redu. U 2021. uspjeli smo postići sniženu cijenu, no to je samo jedna od problematika. Sve ostalo se nije uspjelo riješiti. Tražili smo formiranje stručne grupe koja će sjesti i dogovoriti daljnju suradnju – kazuje i dodaje kako očekuju skori poziv Grada da to i naprave.
— 2022. je ‘de facto’ sutra. Mi već sada izlazimo s ponudama i za 2023. pa moramo požuriti kako bi taj sustav bio na razini potražnje. Lani su putničke agencije proradile tek krajem ljeta. Odradilo se malo jeseni koliko se moglo. Većina međutim nije uspjela ostvariti tzv. ‘break even’, odnosno pokriti troš­kove s prihodima. Dosta nam je poslovanje bilo ograničeno i zna se kakva je vrsta gostiju ovo ljeto uglavnom dolazila. To su bili individualci koji su sami sebi organizirali usluge, manje toga je bilo preko agencija. Pomoć nam je ite­kako potrebna još uvijek – podvlači.
— Razumijemo da ona ne može ići u nedogled, ali naprasno je zaustaviti ne bi bilo dobro. Zagazili smo u još jednu tešku zimu, a strateški poslovi za buduće razdoblje odvijaju se drukčije nego prije. Avansi ne dolaze ranije. Oni će se nastaviti odgađati, teoretski su i nisu konkretni kao prije kad su nam u zim­skim mjesecima partneri uplaćivali sredstva pa smo s time mogli zadržati zaposlene i ne imati samo sezonce. Sad je sve to ugroženo – komentira.
— Zato apeliramo da se pomoć nastavi u bilo kojem obliku kako bi nam sezona bila što uspješnija. To će nesumnjivo pridonijeti zajednici ne samo na lokal­nom planu, nego nacionalnom. Govorimo o svim subjektima koji su uključeni u turizam – transport, smještaj, ugostiteljstvo i drugi. Ako smo mi na zdra­vim temeljima, onda će i drugdje poslovanje ići glatko – mišljenja je Daniel Marušić iz Dubrovnik Travela, inače predsjednik Strukovne grupe putničkih agencija pri HGK.
PIŠE LI NAM SE U 2022. SRETNIJA TURISTIČKA SEZONA? Putničke agencije: Najave su ohrabrujuće, očekujemo 60 posto prometa od 2019.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 15. prosinca 2021.

Pročitajte još

SIMPOZIJ NA KAMPUSU Zdravstvena pismenost važna je odrednica zdravlja

Dulist

Djelatnici Libertasa naučili hrvatski znakovni jezik

Dulist

KAZNE I DO 13 TISUĆA EURA Fina upozorava na obavezu slanja važnih dokumenata

Dulist