Pred okupljenim ljubiteljima rock’n’rolla u dubrovačkom klubu Dubina kultni beogradski sastav Električni Orgazam predstavio se, u najboljem svijetlu, presjekom svoje 40+ godina duge karijere. Oni koji su Orgazam već vidjeli uživo od kada se u postavu vratio originalni klavijaturist i povremeni pjevač Ljubomir Đukić Ljuba, znaju da njihovi koncerti, bez obzira imaju li lajtmotiv okruglih obljetnica, nude najbolje od svake faze rada grupe. A faza je bilo puno više nego kod njihovih novovalnih suvremenika. Još od istoimenog, post-punkerskog prvijenca (1981.), Orgazam na svakom sljedećem albumu mijenjaju stil, pa već mračni i umjetnički odvažni ‘Lišće prekriva Lisabon’ (1982.) opravdano nosi titulu najeksperimentalnijeg albuma novog vala.
Kako je u svom presjeku njihove diskografije za portal Ravnododna.com, povodom izdanja šestodijelnog box seta ‘Original Album Collection’ u izdanju Croatia Records, pretpostavio Zoran Stajčić, Siniša Škarica mora da je lagano šiznuo kada su mu nakon prilično uspješnog početka Gile i ekipa donijeli materijal za ‘… Lisabon’. Ali, najveći diskografski vizionar ovih prostora bio je mudar i strpljiv jer inače nikada ne bi izdao ‘Paket Aranžman’, antologijski kompilacijski album koji je predstavio tri mlade beogradske grupe (Orgazam, Idoli i Šarlo Akrobata) te snažno utjecao na fenomen novog vala.
Od samog početka, glazbeni put Električnog Orgazma čvrsto je vezan uz Zagreb, tadašnji Jugoton i studio Jadran Filma, a u klubu Kulušić odsvirali su jedan od svojih prvih koncerata. U Zagrebu nastupaju redovito i nakon hrvatske samostalnosti, a ranije ove godine objavljen je i novi greatest hits live album ‘En Vivo En La Fabrica’, snimljen u Tvornici kulture 2022. godine, kada je bend obilježavao 40 godina od ‘Lišće prekriva…’. Croatia Records, pravni sljednik Jugotona, ove godine objavljuje još i remasteriranu verziju njihovog ranog albuma uživo snimljenog u Varšavi 1981. godine. Prethodno su reizdali ‘Lišće…’, a povodom 40 godina novog vala, uz albume Šarla Akrobate i Haustora, reizdali su album ‘Električni Orgazam’ te spomenuti ‘Paket Aranžman’. Sva izdanja objavljena su na obojenom vinilu i luksuzno su opremljena.
U Dubrovniku su Orgazam posljednji put svirali u Lazaretima prije 17 godina, nedugo nakon što se u bend, nakon dvadeset godina, vratio Ljuba, a što ih je inspiriralo da u set liste uvrste više materijala s prvih ploča. Od 2006. do danas nije se puno toga promijenilo u njihovom zvuku. Orgazam su danas legacy bend koji ima punk kredibilitet, ali i boogiejem i glam rockom inspiriranu classic rock fazu (od sredine do kraja 80-ih bili su iznimno popularan mainstream rock bend). Većina publike se najprije morala suočiti s činjenicom da je bend prilično ostario (dvojica od pet članova koncert su provela sjedeći i polusjedeći), ali praše zvjerski dobro.
Gotovo dvo i po’ satni nastup počeli su s ranim klasicima – ‘Dokolica’, ‘Konobar’, ‘Krokodili dolaze’ dok je kasnije naglasak bio na materijalu s njihovog najpoznatijeg albuma ‘Distorzija’ (i njega je Croatia Records reizdala na vinilu), s kojeg sviraju najviše pjesama, čak sedam. ‘Vudu Bluz’ ima uvodni gitarski rif ‘posuđen’ od pjesme ‘Human Fly’ psychobilly punkera The Cramps, ‘Lui Lui’ jer cover Richard Berryja koji su popularizirali The Kingsmen, dok su originali ‘Ja sam težak kao konj’, ‘Ne postojim’, i ‘Debela devojka’ neizbježni na svakom njihovom koncertu. Psihodelična balada ‘Kapetan Esid’ također je našla svoje mjesto ranije u set listi.
S live albuma ‘Braćo i sestre’, također snimljenog u Zagrebu, u spomenutom Kulušiću (sadrži legendarni intro Dražena Vrdoljaka – ‘Braćo i sestre….Švaba, Čavke, Banana, Gile…Električni Orgazam!’) sviraju omiljenu ‘Bejbi, ti nisi tu’, obradu Rolling Stonesa. ‘Letim, sanjam, dišem’, posljednji album Orgazma snimljen u bivšoj državi, zastupljen je s tri pjesme, a među njima je i neizbježan hit ‘Igra rok en rol cela Jugoslavija’.
Od 1992. do 2002. bend izdaje tri studijska albuma i nekoliko kompilacija. Ta je faza najmanje zastupljena, a ističu se zloslutna ‘Seks, droga, nasilje i strah’ te hitoidna ‘Da si tako jaka’. Ugodno iznenađenje su izleti u funk (‘Spojimo se sad’) i blues sa ‘Svečane bele košulje’, koju su napisali česti suradnici Gile i Vlada Divljan za film ‘Crni Bombarder’, a na soundtracku i u filmu je izvodi glumica Anica Dobra. S prvog povratničkog albuma ‘To što vidiš to i jeste’, objavljenog 2010. i za hrvatski Dallas Records izvode samo ‘Nemaš nikom ništa da daš’ čijih se rifova ne bi posramio ni Keith Richards. Posljednji album ‘Gde smo sad?’ iz 2018. preskaču, a za samo finale bend čuva svoj prvi veliki hit ‘Kako bubanj kaže’ iz 1984. i bacaju publiku u potpuno plesno raspoloženje.
Koncert zatvaraju psihodeličnom ‘Nebo’, dok za bis čuvaju pravu punk fiestu, jer na ‘Vi’ i ‘Zlatni papagaj’ pada i prvi pogo. Netko me uhvati za rame i kaže: ‘Hoćemo li? Za dobre stare dane’. ‘Prestar sam za to s***e’, odgovaram i gibam vani. Tiho je. Giuliano je već utihnuo, a ispario je i miris pečene janjetine s Gruške noći. Pedesete su nove četrdesete, pomislim. I nasmijem se sam sebi na takvu glupu pomisao.