Slušni aparat

Nulta razina civilizacije

Kardashev 2

Sovjetski astronom Nikolaj Kardašev začetnik je klasifikacije napretka civilizacije prema količini upotrijebljene energije. Tako je po Kar­daševljevoj ljestvici civilizacija Tipa 1 ona koja može iskoristiti ili uskladištiti svu raspoloživu energiju na planetu. Civilizacija Tipa 2 može izravno kori­stiti svu energiju koju emitira zvijezda, dok Tip 3 može uporabiti svu energiju koja postoji u galaksiji. Ljudska civili­zacija na planetu Zemlja prema ovoj klasifikaciji očigledno nije niti blizu Tipa 1, već je prema Carlu Saganu neg­dje na razini od 0.7 prema Kardaševu, dok fizičar Michio Kaku predviđa dose­zanje razine Tipa 1 za više od stotinu godina, uz uvjet da ljudska rasa sebe prije toga ne uništi, jer povećanje kon­zumacije energije nužno dovodi do problema pregrijavanja, a prekomjerno zagrijavanje tla i mora nužno dovodi do katastrofe. Stoga prevladava mišlje­nje da je nemoguće dostići civilizaciju Tipa 1 bez interplanetarnih putovanja i kolonizacije.

Trenutna energetska potrošnja čovječanstva je otprilike 580 kvintili­juna džula godišnje, a sudeći prema najnovijem albumu ‘Liminal Rite’, američkog progresivnog deathcore banda Kardashev, barem pola utrošene energije otpada na generiranje speci­fičnog unikatnog zvuka tog kvarteta iz Tempea iz savezne države Arizona u sastavu Mark Garrett (vokal), Nico Mirolla (gitara), Alex Rieth (bas) i Sean Lang (bubnjevi). Iako grupa postoji već puno desetljeće, ovo je tek drugi nji­hov album i prvi nakon sedam godina i albuma ‘Peripety’. U međuvremenu su izdali i dva vrlo dobra EP-a, ‘The Almanac’ i ‘The Baring of Shadows’ (s fantastičnom stvari ‘Snow-Sleep’, jed­nom od naj-pjesama 2020. godine), sve u pripremi za iskorak karijere u vidu novog jednosatnog nosača zvuka putem jedanaest fantastičnih pjesama.

Samoproglašeni očevi Deathgaze stila, jedinstvene kombinacije deathco­rea, proga, post-metala i atmosferičnog black metala, dijelom podsjećaju na Rivers of Nihil, dijelom na Alcest, The Ocean ili Cult of Luna, a dijelom na Dimmu Borgir ili My Dying Bride, band je na ‘Liminal Rite’ stvorio konceptu­alni album koji narativno prati priču starca čija svakodnevna egzistencija postupno odmiče od realnosti i uranja ga u nestvarni paralelni svijet. Pjevač Mark Garrett vješto izmjenjuje vokalne stilove, od grlodrapaljnog black metala, preko bestijalnih death metal urlika sve do miroljubivih čistih post-har­dcore i post-metal glasova. Dovoljno je poslušati šestominutnu ‘Apparitions in Candlelight’ kako biste dobili cjeloku­pni vokalni presjek albuma i zatekli se kako s poda skupljate svoju razjapljenu donju vilicu.

‘Lavender Calligraphy’ istovremeno uspijeva biti žestoko death-metal­ski agresivan i melankolično nje­žan, magnetično privlačeći prst na repeat dugme, no svjesni činjenice da je ‘Liminal Rite’ album u pravom smislu riječi puštate naratora da vas kroz ekspoziciju ‘The Blinding Thres­hold’ prevede u death/doom izvrsnost pjesme ‘Compost Grave-Song’. ‘Glass Phantoms’ i ‘A Vagabond’s Lament’ funkcioniraju kao izložbeni primjerci gitarskog i bubnjarskog virtuoziteta, a sam kraj albuma obilježen je dvana­est-minutnom ‘Beyond the Passage of Embers’ na kojoj gostujući saksofo­nist Christoph Clöser is ambiental-jazz grupe Bohren & Der Club of Gore stilski upotpunjava cjelokupni doživljaj.

Jedini razlog zašto ranije niste čuli za pojam Deathgaze je taj što je Kar­dashev na scenu donio nešto potpuno novo i unikatno, zvuk koji će malo koga ostaviti ravnodušnim na konceptual­nom albumu o prolaznosti ljudskog uma i života. Band je potpuno oprav­dao povjerenje diskografske kuće Metal Blade koja im je pružila priliku karijere. Očekujte puno lijepih vijesti i dobre glazbe u budućnosti.
I dok Michio Kaku predviđa da će čovječanstvo dosegnuti razinu Tipa 2 tek za nekoliko tisuća godina, a Tipa 3 za nekih milijun godina, nama pre­ostaje da uz Kardashev i ‘Liminal Rite’ nestrpljivo promatramo mrtvu trku između potencijalnog dostiza­nja razine Tipa 1 i sve neizbježnijeg samouništenja.

 

Foto: Kardashev/Metal Blade

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić