Kultura

‘NEZABILJEŽEN ČIN’ Bukovčeva ‘Mlada Patricijka’ ovršena, likovni kritičari izrazili ‘zaprepaštenje i nevjericu’

'NEZABILJEŽEN ČIN' Bukovčeva 'Mlada Patricijka' ovršena, likovni kritičari izrazili 'zaprepaštenje i nevjericu'

Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA u objavi je na Facebooku ove srijede izrazilo svoje ‘profesionalno i građansko zaprepaštenje i nevjericu nad činom ovrhe slike Vlaha Bukovca ‘Mlada Patricijka’ (1890.) koja je po presudi suda i nalogu Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti, u do danas nezabilježenom činu 5.11.2021. ovršena izravno iz postava i zbirke Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti’.

-To je dramatičan trenutak, no vjerujemo ne i kraj sudskog spora koji je protiv Muzeja vodila Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti – HAZU, najavljujući zahtjev za izvlaštenjem još velikog broja, čak 1034 umjetnine koje se desetljećima nalaze u fundusu NMMU-a zaštićenog kao cjelovito i nedjeljivo dobro – ističu iz Izvršnog odbora HS AICA.

Kako navode, donacija ‘Mlade patricijke’ Josipa Jurja Strossmayera Akademiji znanosti i umjetnosti na koju se poziva HAZU, bila je donacija zajednici, stručnoj zajednici i svim građanima Zagreba i Hrvatske, kao javno dobro u svakom trenutku dostupno svojoj publici.

NMMU je muzejska institucija koja je taj cilj po svom poslanju, uvjetima i infrastrukturi za čuvanje i izlaganje, istraživanje, restauriranje i konzerviranje vrhunskih djela moderne nacionalne umjetnosti od sredine 19. stoljeća do danas, u cijelosti ispunjavala.

-Djela Vlaha Bukovca iz fundusa NMMU su nacionalna baština, svih nas, u državnoj muzejskoj instituciji koja nam svima pripada, a ‘Mlada patricijka’ po ovrsi je sada privatno vlasništvo HAZU, ostavljena u depou daleko od očiju javnosti. HAZU se na internetskoj stranici info.hazu.hr/ određuje kao najviša znanstvena i umjetnička ustanova u Republici Hrvatskoj, koja razvija i promiče znanstvenu djelatnost i umjetničko stvaralaštvo i od osobite je nacionalne važnosti. Takav status za sobom povlači i odgovornost rada na korist zajednice i kulturnih institucija, a ne u korist privatnog vlasništva i institucionalne moć. HAZU bi trebao, dakle, biti vertikala koja se brine o razvoju kulturnih institucija, a ne nad njima provoditi nasilne radnje potkrijepljene sudskim odlukama i nalozima. Po mišljenju DORH-a, Ministarstva kulture i medija i Hrvatskog muzejskog vijeća sudske odluke su sporne jer zanemaruju odredbe Zakona o muzeju, Zakona o kulturnom dobru, pravilnike o radu muzeja, mišljenje Hrvatskog muzejskog vijeća koje treba dozvoliti izlučivanje umjetnine iz zbirke koja je po zakonu cjelovito zaštićeno kulturno dobro – navode i dodaju: ‘Nameće se pitanje, gdje je slika sada i koja joj je namjena?’.

Inače, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti 3. studenoga 2021. poslala je preko odvjetničkog ureda ‘Hraste & partneri’ s informacijama o razvoju predmeta i statusu umjetnine – slike Vlaha Bukovca Mlada patricijka. U priopćenju se među ostalim navodilo da je Rješenjem Županijskog suda u Varaždinu odbio žalbu NMMU na Rješenje o ovrsi Općinskog građanskog suda u Zagrebu kojim se određuje ovrha radi predaje slike Vlaha Bukovca ‘Mlada Patricijka’ njezinu vlasniku HAZU. Time je, naveli su, potvrđena zakonitost i pravilnost spomenutog Rješenja o ovrsi te je uklonjena posljednja prepreka da se ovršnim putem provede pravomoćna sudska presuda kojom je NMMU naloženo da sliku preda vlasniku.

-Drugostupanjski sud je tako utvrdio kako se u konkretnom slučaju, ovrha provodi radi predaje pokretnine za koju je utvrđeno sudskom odlukom da je vlasništvo HAZU kao ovrhovoditelja, te da ju je NMMU, kao ovršenik i posjednik dužan predati HAZU, te se ne radi o predmetu ovrhe koji je izuzet od ovrhe, a niti o stvari koja je izvan prometa – istaknuto je tada također u priopćenju.

Izvor / Foto: Facebook, HS AICA – Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara

Pročitajte još

U ‘Noći tvrđava’ obiđite tri utvrde dubrovačkog fortifikacijskog sustava

Dulist

Dubrovački muzeji pozivaju na radionice izrade i ukrašavanja keramike

Dulist

TRIBINA ‘POGLAVLJE FESTIVAL KARANTENA’ Art radionica Lazareti obilježava 35 godina postojanja

Dulist