Kada smo s privatnim iznajmljivačima, bookerima, hotelijerima razgovarali tijekom kolovoza, svi su se nadali da će se sezona ‘protegnuti’ makar do rujna ili njegove sredine. Rujan odmiče, a naš Grad još uvijek je pun gostiju, a privatni i hotelski smještaj ne samo da je trenutno poprilično popunjen, već bilježi rezervacije i kroz listopad, ali i studeni. I sve to unatoč činjenici da je Hrvatska na trenutno aktualnoj koronakarti Europskog centra za kontrolu i prevenciju bolesti ‘u crvenom’. Taj status, ističu nam naši sugovornici, a to dokazuje i situacija ‘na terenu’, nije spriječio turiste da nas rado posjete. Sve su oči, naglašavaju nam naši sugovornici, sada uprte u 15. listopada kao okvirni datum kada se očekuje ulazak u posezonu i pad broja rezervacija. U agenciji za najam privatnog smještaja Direct Booker sredinom rujna izvadili su statističke podatke za ovu sezonu te su provjeravali broj aktivnih rezervacija. Za rujan ih je tako bilo 2037, za listopad 652, za studeni 19 te za prosinac 22 rezervacije, otkriva nam vlasnik Direct Bookera Nino Dubretić dodajući kako je taj broj aktivnih rezervacija u međuvremenu dodatno narastao, a psoebno zbog izrazito jakog ‘last minute’ bookinga.
Dvije krajnosti
—Bilježili smo ogroman ‘last minute’ booking tijekom čitave sezone. Upravo će on učiniti još boljom situaciju za listopad i studeni. Listopad je trenutno vrlo živ po pitanju rezervacija, vidi se da će biti relativno dobar. Ipak, pojedini letovi koji prestaju već početkom ovog mjeseca utjecat će na to da će se od 15. listopada sve svesti na posezonu. Broj dnevnih rezervacija jest pao uspoređujući trenutno stanje s onim prije 15 dana. Tada ih je ulazilo 300-tinjak dnevno, a sada ih ulazi stotinjak. Riječ je o silaznoj putanji koja je normalna za ovaj dio godine. Uspoređujući situaciju s prošlom godinom, na dan 27. rujna 2020. ulazilo je 40-ak rezervacija, dok ih sada ulazi 150. Dakle, situacija je puno bolja. Kao što je teško ovu godinu uspoređivati s 2019., teško ju je komparirati i s 2020. Radi se o dvjema krajnostima. Sezona 2021. našla se baš u sredini po prihodima i trenutnoj dinamici bookiranja. Na 50 posto smo od 2019., a dvostruko je bolja od 2020. – ističe Nino Dubretić.
‘Zadovoljni smo’
Sezonom su s obzirom na sve okolnosti zadovoljni i pojedini hotelijeri. Direktor Hotela Lapad Hrvoje Brbora govori kako je sezona bila bolja nego što su očekivali.
—Bilo bi još bolje da smo imali još malo više posla, ali zadovoljni smo. Posebno jer nismo imali ništa od predsezone. Sve je krenulo sredinom srpnja, kolovoz je bio odličan, čak na razini 2019., rujan je dosta dobar prema trenutnim pokazateljima. I u listopadu ostajemo otvoreni jer imamo rezervacija. Neće to biti kao 2019., ali svakim se danom rezervacije pune. Imamo najave i za studeni, a radi se o nekoliko grupa. Bit ćemo otvoreni toliko dugo dok bude posla – ističe Brbora.
Posebno naglašava kako gostima ne igra ulogu činjenica da je Hrvatska na koronakarti ’ u crvenom’. Ovo je, dodaje, bio pravi test i dobar pokazatelj za sljedeću sezonu.
—Crvena lista nije utjecala na dolazak gostiju kod nas. Istina, ove godine nemamo nekih grupa s Dalekog Istoka koje bi inače imali pa je i zato malo slabiji promet. Ali, ljudi će i dalje sigurno putovati bez obzira na boju u kojoj se nalazimo na toj listi – mišljenja je direktor Hotela Lapad. Trenutno u njihovom hotelu najviše borave Englezi, Francuzi, Nijemci i Belgijanci. Ove su godine u Hotelu Lapad zabilježili nešto veći broj dolazaka ruskih turista. S time je primjetno porasla i prosječna potrošnja po gostu pa Brbora naglašava kako se ove sezone moglo primijetiti da su nam stizali gosti nešto bolje platežne moći. Čak su, dodaje Brbora, po tom pitanju bili bolji nego 2019.
Rezultati skoro na razini 2019.
U Hotelima Maestral ističu kako su vrlo zadovoljni rezultatima glavne sezone koji su gotovo bili na razini rekordne 2019.
—Hoteli Maestral su za ovogodišnju turističku sezonu pripremili i otvorili četiri hotela. Hotel Uvala je prve goste primio već početkom ožujka, hoteli Splendid i Vis u lipnju, a u srpnju, kada je turistička potražnja premašila postojeće kapacitete, otvorili smo i hotel Komodor. Sezona je krenula relativno kasno, sredinom srpnja, no s jako velikim intenzitetom tako da smo zaista zadovoljni rezultatima glavne sezone koji su znatno bolji od prošlogodišnjih rezultata. Ovakav dobar ritam se nastavio i u rujnu tako da i u posezoni ostvarujemo dobre rezultate, ipak uz primjetan nedostatak grupnog segmenta. Hoteli će ostati otvoreni do sredine listopada nakon čega planiramo zatvaranje onih s tri zvjezdice dok bi hotel Uvalu s četiri zvjezdice ostavili otvorenu do početka studenog ili dulje, ovisno o popunjenosti – istaknuli su za DuList iz Hotela Maestral. Najzastupljeniji gosti u ovogodišnjoj sezoni bili su im gosti iz Hrvatske, Velike Britanije, Njemačke, Francuske, Rusije i SAD-a.
—Unatoč jako dobroj glavnoj sezoni, na razini godine ne možemo biti u potpunosti zadovoljni jer se s tri dobra mjeseca ipak ne mogu nadoknaditi slabiji rezultati predsezone. Svakako, visoki brojevi glavne sezone daju nadu kako je turizam na dobrom putu brzog oporavka. Veliki broj gostiju je cijepljen i nemaju bojazan od ‘crvenih zona’ te će nastaviti još intenzivnije putovati. Vjerujemo kako će predsezona 2022., za koju već stižu rezervacije, biti znatno bolja te kako ćemo se maksimalno približiti rezultatima rekordne 2019. godine – naglasili su iz Hotela Maestral.
Gosti više platežne moći
U điru Gradom može se primijetiti i kako su restorani još uvijek poprilično puni. U restoranu Proto nadaju se tako da će ovakav promet potrajati barem do 15. listopada, ako ne i dulje, govori za DuList direktor restorana Proto Kosta Vukota.
— Ne znamo još kakva očekivanja možemo imati za listopad jer sve ovisi o letovima i bojama na koronakarti. Amerikanci prestaju s letovima, što nije dobro, ali zato Britanci i dalje nastavljaju što je vrlo pozitivno. Vidjet ćemo kakva će biti situacija. Trenutno se osjeti da brojke padaju, ali nadamo se da će sve ipak uspjeti izdržati do 15. listopada, a možda i malo dulje, da ćemo imati pristojan promet s kojim ćemo moći raditi. Nemamo neka prevelika očekivanja, ali treba se nadati – govori Kosta Vukota. Ovu sezonu odradili su na 50 posto. Kolovoz im je, dodaje Vukota, bio odličan, rujan je trenutno jako dobar.
—Srpanj je bio malo lošiji, a lipanj i svibanj skoro na nuli, predsezone nismo imali. Zadovoljni smo ipak svime jer nismo očekivali da ćemo ostvariti ni ovoliko, pogotovo jer smo prošle zime bili jako prestrašeni i nismo vidjeli izlaza. Možemo reći i da je primjetno ove godine da su gosti nešto bolje platežne moći. Ne radi se o velikom odskakanju. Potrošnja se po gostu podigla za 10 do 15 pa čak i 20 posto – naglašava Kosta Vukota.
Vlasnica restorana Pantarul AnaMarija Bujić govori kako su u sezonu ušli ne očekujući neki pretjerani uspjeh.
—Najbolje je imati niska očekivanja jer sve ono lijepo što se dogodi usprkos njima nadmaši pa je tako i ova sezona u restoranu baš lijepo prošla. Bili smo konstantno puni i to se nastavilo i kroz rujan. U listopadu će biti isto dobro, najave su dobre sudeći po rezervacijama, a i što se tiče Good Food Festivala vidim da je jako puno domaćih ljudi zainteresirano za posjetiti nas. Mislim da ćemo zato nastaviti u nekom našem ljetnom ritmu sve do sredine listopada. Globalno smo zadovoljni svime – istaknula je Bujić. Pantarul je bio jedan od restorana koji su ponajviše podnijeli ‘udarac’ mjera stožera s obzirom da većinu 2021. nisu radili jer nemaju taracu. Ipak, ističe Ana-Marija Bujić, to nije utjecalo u nekoj velikoj mjeri na njihov rad.
—U našem restoranu stolovi su od samog početka bili razmaknuti, nismo htjeli pretrpavati. Nema mi gore stvari na svijetu nego kad mi susjedni gost sjedi za vratom. Kada smo otvarali restoran, odlučili smo da nećemo trpati stolove i raditi gužvu nego da ćemo gostima, možda i nauštrb naše financijske slike, dati neku privatnost i način da uživaju u svom stolu i svom ambijentu – zaključila je vlasnica Pantarula.
Objavljeno u tiskanom izdanju 29. rujna 2020.