Aktualno

KAKO SE POSKUPLJENJE GORIVA ODRAŽAVA NA TAKSISTE? ‘Povećanje cijena odrazit će se kroz cijeli sektor prijevoza’

taxi14

Trošak goriva čini najveći udio u našim materijalnim troškovima te smo vrlo izloženi inflacijskom pritisku koje uzrokuje. Aktivno pratimo događanja na tržištu i ukoliko dođe do dodatnog povećanja cijena goriva sigurno ćemo morati korigirati i naše cijene prijevoza. Svi prijevoznici su suočeni s istom poteškoćom tako da očekujemo da će se povećanje cijena odraziti kroz cijeli sektor – ističe za DuList Božo Miletić, direktor Eko taxija za regiju Jadran.

Iako su nas ovog utorka na benzinskim postajama dočekale znatno niže cijene goriva, u odnosu na prošli tjedan, pitanje je kako će se one dalje kretati i što nas očekuje. Stoga nas je zanimalo hoće li posljedično doći i do poskupljenja taksi usluga na dubrovačkom području. Za sad se korekcije cijena naviše ne očekuju, ali…

Obustava vožnji?

Prvi čovjek ‘Plavog taksija’ Ivica Smoljko za DuList naglašava kako nisu mislili podizati cijenu svojih usluga. No, čak su razmišljali o obustavljanju vožnji ako se stanje pogorša.

— Nismo mislili podizati cijene iz razloga što se ljudima nisu povećale plaće, a taksi je jedna sporedna dje­latnost, odnosno to ljudima nije neka potreba kao što je hrana. Moram ista­knuti kako 99 posto naših vožnji čine domaći ljudi. Mi od njih živimo i da sad dignemo cijene, to bi bio strašan udar na njihov špag. Mi ćemo pokušati izdr­žati koliko možemo. Ako cijene budu i dalje skakale, kako su u zadnje vrijeme počele, mislili smo čak jedno vrijeme i ‘zatvoriti’ – ističe Smoljko.

‘Mislite, ne voziti?’, tražili smo pojašnjenje.

— Da, ne možemo drukčije, jer ako dignemo cijene, nikome neće to dobro sjesti. Što ćemo tada? Ako dignemo cijene, tko će vam platiti 50 kuna za vožnju po gradu. Sad su od 25 do 35 kuna prosječne cijene vožnji po Dubrovniku – napomenuo je Smoljko.

CIJENE KARATA, POKAZA I PRIGRADSKOG PRIJEVOZA 

Libertas zasad bez odgovora o poskupljenju 

Prijedlozi modela izmjena tarifnog sustava izrađeni su u najkraćem roku te su dani 
predstavnicima vlasnika na razmatranje. Nakon završenog razmatranja prijedloga bit će 
donesena odluka hoće li se ići sa korekcijama ili ne, o čemu će se pravovremeno 
obavijestiti korisnike usluga i sve zaintere­sirane dionike – službeni je odgovor 
Libertasa Dubrovnik na nekoliko naših upita o trenutno naj­aktualnijoj temi u Hrvatskoj – cijeni goriva i posljedičnom poskupljenju različitih tipova prijevoza. Direktor Libertasa Franko Mekišić nedavno je i održao sastanak s gradonačelnikom Matom Franko­vićem na temu 
korekcija cijena i pratećim promjenama, odnosno smanjenju broja linija. Zanimalo nas je 
detaljnije što će se zapravo događati po pitanju našeg jedinog javnog gradskog 
prijevoznika.

— Po pitanju fizičkog obujma, to jest broja linija i njihove učestalosti prometovanja, 
temeljem potpisanog PSO ugovora, koji je potpisao Libertas kao pružatelj usluga te 
jedinice lokalne samou­prave koje čine vlasničku strukturu Društva, Libertas je također 
uputio dokumentaciju te se čeka suglasnost potpisnika PSO ugovora. Nakon što Libertas 
zaprimi konačne odluke vlasnika o istima će pravovremeno obavijestiti korisnike usluga i sve zainteresirane dionike – ističu nam iz Liber­tasa na temu linija.

Tragom upita naših sugrađana o jednom segmentu prigradskih linija – mogućoj P kartici 
koja se koristi na onim gradskim, pitali smo i jesu li razmatrali tu mogućnost i izvan 
gradskih linija. Naime, čitatelje DuLista zanimalo je postoji li mogućnost kupovine ‘P’ 
karta 20 vožnji, slično kao u gradskom prijevozu.

— Moramo istaknuti kako do sada nije bio iskazan interes za takvom karticom u prigradskom pri­jevozu. Također, uzevši u obzir kako je prigradski prijevoz u bitnome drukčiji od 
gradskog te cijene variraju ovisno o relaciji korištenja prijevoza, mjesečna kartica 
(pokaz) se pokazala kao adekvatnija solucija u ovoj grani prijevoza, no primarno treba 
istaknuti nepostojanje interesa za takvom, P karti­com kao temeljnu značajku nepostojanja P kartice u prigradskom prijevozu – zaključuju iz Libertasa.

Sumirano, u novim modelima korekcije zasad smo ostali bez odgovora koliko će koštati 
prije­voz, odnosno pokazne iskaznice i karte u vozilu, a još uvijek ćemo čekati i na 
odgovor koje linije će biti – reducirane.

I ovako nema posla

I Miše Miloslavić, predsjednik Udru­ženja autotaksi prijevoznika grada Dubrovnika, naglašava kako se ne razmišlja o podizanju cijena.

— Neki dan smo na skupštini par riječi rekli i o tome. Ne mislimo pove­ćavati cijene, a što će biti i kako će biti, hoće li biti gostiju ikako, to ne može nitko znati. Ni gatara! Ne razmišljamo o poskupljenju, nekako ćemo se ‘zbiti’. Ja sam na taksiju od 2011. i od tada nismo mijenjali cijene – ističe nam naš treći sugovornik.

Ne treba zaboraviti niti kako su iza nas dvije pandemijske godine, što za Dubrovnik znači dvije loše turi­stičke sezone. Od turizma svi živimo, a nedostatak gostiju osjetili su na svojim leđima naravno i taksisti.

— Ako ne bude gostiju još jednu godinu, to će za nas značiti kolaps. I ovako nema posla, a kamoli da idemo s povećanjem cijena. Bit će tu još svega, a trošak goriva je nama osnovni – navodi Miloslavić. Naglasio je kako su barem uspjeli u tome da dođe do izmjene Pravilnika o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe. Njime je, naime, ranije bilo propisano kako osobni automobil namijenjen za autotaksi prijevoz ne smije biti stariji od sedam godina, a od 1. siječnja 2021. godine nije smio biti stariji od pet godina. Prema novim odredbama, sta­rost je ‘izbačena’ iz pravilnika, te taksi vozila moraju imati električni pogon ili motor s unutarnjim izgaranjem koji neovisno o pogonskom gorivu mora ispunjavati najmanje zahtjeve Euro 6 norme.

— Zamislite na sve ovo da dogodine moramo kupiti novi automobil. Pa tko bi to mogao? Nema šanse – ističe Miloslavić.

Poticajima su spašena mnoga radna mjesta

Zbog rata u Ukrajini pred nama je još jedna neizvjesna turistička sezona. Iako je početkom godine ‘booking’ kre­nuo odlično, Putinova agresija na Ukra­jinu zaustavila ga je. Kako nam ističe Božo Miletić iz Eko taxija, turistička sezona 2021. bila je nešto bolja od prethodne 2020. u kojoj je poslovanje bilo dovedeno na sami rub egzistencije.

— Uz pomoć poticaja Vlade RH mnoga su radna mjesta očuvana. 2022. godina je, ako je suditi po najavama, trebala biti još bolja od one 2019. godine. Zbog cjelokupne situacije u Europi svjedo­čimo otkazivanju rezervacija gostiju iz Amerika, Australije i dr. Činjenica je da će sezone biti samo je teško odrediti u kojem obujmu – mišljenja je Miletić.

— Kako vozimo puno turističkih dje­latnika, svi su nam rekli da je booking bio bolji nego 2019. Sad kad se ovo dogodilo u Ukrajini, od tih istih ljudi čujemo da je došlo do otkazivanja rezervacija, ali ne velikih. No, booking je stao – navodi Ivica Smoljko.

I on se osvrnuo na dvije godine pandemije, koja nas je u potpunosti paralizirala.

Najave su dobre, ali…

— To nam je svima bio šok. Radite i odjednom vas netko zaustavi u tome. Da nije bilo potpore države, bez toga bismo propali, odnosno uvjeren sam da bi bez potpora propalo preko 90 posto ljudi u ovom poslu. Sad kad smo mislili nešto zaraditi, dogodio se taj prokleti rat i ne znamo što će dalje biti, kad će završiti i uopće kakva će biti sezona. Uvijek se nadamo, a kako će biti ne znam – iznosi Smoljko.

— Imamo dobre najave, ali sve se to može promijeniti jer gosti mogu otka­zati rezervaciju zadnji dan. I što onda? – pita se Miloslavić koji se nada da će se barem nešto od najava za sezonu ostva­riti, jer ‘smo došli kraju’.

— Mi smo radili lani s 30 posto 2019., a to je za jedva pokriti troškove – zaklju­čuje Miloslavić. Tragom takvih pro­cjena, zanimalo nas je je li se onda sma­njio broj taksista.

— Uvijek vam je to – jedan pođe, druga dva dođu. Kad sam počeo raditi bilo nas je jedva 200 uključujući Župu i Konavle, a danas je 450 obrtnika, ne računam ostale tvrtke, Uber i slično – procjenjuje Miloslavić.

Električna vozila?

Za kraj, Boža Miletića iz Eko taxija upi­tali smo i o električnim automobilima, budući da je ova tvrtka najavila kako je upravo takva vrsta automobila njihova budućnost.

— Kako bi se naši sugrađani vozili u najnovijim i najmodernijim vozilima odlučili smo osigurati najnovija i naj­modernija električna vozila. Nažalost, zbog pandemije koja je naglo krenula početkom 2020. godine te smo investi­cije stavili u drugi plan i borili smo se da nitko od naših djelatnika ne ostane bez svog radnog mjesta. Eko taxi u svojoj floti posjeduje električna vozila, ali smo htjeli da Dubrovnik bude prvi grad u kojem voze svi električni tak­siji, što ćemo u budućnosti siguran sam i uspjeti – napomenuo je Mile­tić. Istaknuo je kako se uz električna vozila veže puno manje dodatnih troš­kova osim samog pogona, a osim toga još uvijek postoje mjesta za besplatno punjenje baterija što predstavlja odre­đenu prednost, zaključio je u odgovoru na naše pitanje koliko je u ovom tre­nutku, kad nas očekuje i poskupljenje struje, isplativa investicija.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 23. ožujka 2022.

Pročitajte još

TATE OPET U AKCIJI Pokažimo 14-godišnjem Dariu da smo svi uz njega, da se vrijedi boriti!

Dulist

Vrbica, Štikovica i Zaton i danas se opskrbljuju vodom cisternama

Dulist

‘TIKTOKERI SU OZBILJNI POSLOVNI LJUDI’ Nina Skočak i Dario Marčac u novoj Špici s Macanom

Dulist