Hrvatska

GLAS PODUZETNIKA Upitna je održivost malih i srednjih distributera benzinskih postaja

ina gorivo03

Vlada RH smatra kako ograničavanje cijena naftnih derivata nema posljedica za poduzetnike, no većina malih i srednjih distributera ima velike gubitke i štetu donošenjem te odluke – ističe Udruga Glas poduzetnika koja želi upozoriti na odluku Vlade RH o fiksiranju cijena naftnih derivata budući da je, naglašavaju, tom odlukom direktno ugrozila male i srednje poduzetnike.

-Naime, ulaskom u EU 2013. godine i liberalizacijom tržišta došlo je do tržišne utakmice kojom se marža od 1,20 – 1,40 kuna u 50 posto iznosa prelila na kupce, odnosno marže distributera su 0,50 – 0,60 kuna po litri jer se ostatak pripadajuće marže vraća gospodarstvu, te je prema tome okviru Vlada RH donijela odluku o fiksiranju maloprodajne cijene goriva. U ovome trenutku mali i srednji distributeri zapošljavaju 1500 ljudi te članovi njihovih obitelji žive od dohotka koji je veoma mizeran ili su čak u gubitku. Problem je taj što odluka Vlade RH stavlja sve subjekte u velike gubitke, uništava financijski imidž pred bankarskim institucijama te zaustavlja bilo kakve daljnje investicije. Prema tome, ako se odluka produlji nakon 15.11., upitna je opstojnost mnogih malih i srednjih poduzetnika. Također, treba napomenuti kako nabavne cijene iz tjedna u tjedan rastu, a mali i srednji distributeri nisu u mogućnosti formirati cijenu. Upravo zbog toga, dovedeni su pred gotov čin i njihova situacija nije nimalo zadovoljavajuća. Mali i srednji poduzetnici prisiljeni su davati ugovorne popuste kupcima od 11 kuna nametnute fiksne cijene odnosno, umjesto da im ostane 0,60 kuna pripadajuće marže iz kojih plaćaju investicije, režijske troškove i plaće ljudima, oni rade za 0 kuna marže ili čak u minus maržu kod nekih kupaca što dovodi do toga da krše porezni zakon RH. A ako prekrše ugovorne obveze prema kupcima, postoji mogućnost tužbe istih. Veliki distributeri imaju više prostora u maržama da izdrže ovu situaciju makar je važno napomenuti kako i oni trpe velike gubitke. Prema tome, stavljeni su u veoma nezadovoljavajući tržišni položaj.

Ističemo da nije istina, kao što Vlada RH tvrdi, da ne postoji šteta, a ni trošak zbog ograničavanja cijene goriva, već upravo suprotno, mali i srednji poduzetnici su na rubu propasti. Mnogi se brinu za svoju egzistenciju te ako se ova odluka produlji na još mjesec dana mnogi će morati staviti ključ u bravu. Naši članovi ističu kako je nametanje poduzetnicima da prodaju po fiksnoj cijeni protuustavno s obzirom na to da nije ponuđena nikakva kompenzacija za gubitke koji poduzetnici generiraju. Na primjer, jedan manji distributer generira zbog ove situacije mjesečni gubitak između 150 000 i 200 000 kuna. Nažalost, ako se ne promijeni odluka, mnoge benzinske postaje će morati zatvoriti svoja vrata budući da im je oduzeto pravo na formiranje cijena, te jedino što im je preostaje da gomilaju gubitke. Kao što smo već i prije naglašavali, udruga Glas poduzetnika se zalaže za smanjivanje trošarina i poreza na gorivo za koje smatramo da su uistinu previsoki i nepotrebni. Također, zaključak EU je da se energetska kriza amortizira smanjivanjem poreza i trošarina, s obzirom na to da je u jednoj litri goriva država porezno prisutna s otprilike 7,50 kuna. Apsurdno je da se oduzelo 0,60 kuna malim i srednjim distributerima i praktički ih dovelo u nemoguću i neizbježnu situaciju – naglašavaju iz Udruge.

-Svako ograničenje bilo kakvih cijena na tržištu uvijek završi loše. Ili dovede do nestašica ili do zatvaranja firmi, pogotovo onih malih koje ionako rade sa izuzetno malim maržama. Pokazuje se nažalost da i ova aktualna vladina politika o ograničenju cijena goriva nije iznimka – mali i srednji distributeri i trgovci gorivom su na rubu da zatvore svoje firme ukoliko se ograničenje produži za još mjesec dana. Nije stoga istina da nema troška, samo ga najviše snose oni čiji se glas ne čuje dovoljno jako. Samo jedan mali distributer gubi oko 200 tisuća kuna mjesečno. Posljedice i ovih mjesec dana ograničenja cijena osjećat će godinama. Konačno, mjera ograničenja cijena goriva nije u skladu sa niti jednom politikom niti jedne EU zemlje. Štoviše, tamošnje vlade pristale su na rezanje trošarina i PDV-a na gorivo kako bi na taj način smanjile pritisak rasta cijena. Jedino se hrvatska vlada hvali pristupom koji je u svakom ekonomskom udžbeniku uvijek označen kao – promašeni pristup – rekao je Vuk Vuković, član ekonomskog savjeta UGP-a.

Pročitajte još

POČINJE ISPLATA NACIONALNE NAKNADE ZA STARIJE O kojoj je cifri riječ i tko ima pravo na nju?

Dulist

Kakvo vrijeme nas očekuje za blagdane?

Dulist

BOLEST PLAVOG JEZIKA Kina zabranila uvoz stoke iz Hrvatske

Dulist