Sedamdesete i osamdesete godine prošlog stoljeća ostat će zapamćene kao najplodonosnije za format takozvanog dvostrukog albuma. Ako konzultirate bilo koji relevantniji pregled najboljih double LP izdanja, vrlo je vjerojatno da će vrhove takvih popisa zauzeti albumi redom objavljeni u drugoj polovici 60-ih i tijekom idućeg desetljeća. Varijacije su minimalne i gotovo bez presedana naći ćete tu odrpani roots rock iskaz Rolling Stonesa ‘Exile on Main Street’, hard rock hibrid ‘Physical Graffiti’ Led Zeppelina, konceptualni ‘The Wall’ Pink Floyda i ‘London Calling’ The Clasha, melting-pot punka i cijelog niza arhaičnih stilova rocka i rhythma i bluesa. Neizostavna je i rock opera ‘Tommy’ grupe The Who, ali i istoimeni album Beatlesa iz 1968. te ‘Blonde on Blonde’, klasik Boba Dylana iz njegove ‘uštekane’ faze, koji ujedno drži titulu prvog dvostrukog albuma autorskog materijala u pop glazbi. Među najupečatljivijim izdanjima ima mjesta i za ‘Songs in the Key of Life’ Stevieja Wondera, artističku i komercijalnu kulminaciju njegove prog-soul faze, za jazz-rock-fusion Milesa Davisa, za krautrockere Can ili gotovo savršene albume snimljene uživo – ‘It’s Alive’ Ramonesa i ‘Made in Japan’ Deep Purplea. Liste se tek onda počinju baviti albumima iz 80-ih. Ističu se Springsteenov ‘The River’ te Princeovi ‘1999’ i ‘Sign o’ the Times’. Kreativnu snagu pokazali su bendovi iz američkog undergrounda, posebice iz post hard-core i noise miljea. Dva referentna albuma potpisuju Minutemen i Hüsker Dü. ‘Double Nickels on the Dime’ i ‘Zen Arcade’ objavljeni su početkom srpnja 1984., dok je četiri godine kasnije oduševio ‘Daydream Nation’ njihovih suvremenika Sonic Youth. U devedesetima je format dvostrukog albuma nastavio stagnirati, a pojavom CD-a koji je na jednom mediju mogao ‘stisnuti’ najprije 74, a poslije 80 minuta, dolazi do trenda popunjavanja prostora pa su albumi po automatizmu i većinom neosnovano prelazili jednosatno trajanje. Od 1991. i ‘Blood Sugar Sex Magik’ Chili Peppersa pa sve do današnjeg dana uistinu dobrih duplih albuma je premalo, a to su redoslijedom izlaženja radovi Smashing Pumpkins, Wilca, Wu Tang Clana i tek nekolicina drugih, dok smo posljednje posebno dobre duple albume čuli prije više od 15 godina (Outkast, Nick Cave & The Bad Seeds).
Suša dvostrukih izdanja posve neočekivano prekinuta je u veljači 2022. kada su unutar dva tjedna objavljeni ‘Dragon New Warm Mountain I Believe in You’ grupe Big Thief i ‘Once Twice Melody’ dua Beach House. Oba prelaze 80 minuta u trajanju, a izdavači su im legendarne indie etikete – 4AD (London) i Sub Pop (Seattle). Big Thief suštinski su indie i folk-rock bend iz Brooklyna, a ‘Dragon New Warm Mountain…’ njihovo je peto izdanje. Od 2016. i debi uratka ‘Masterpiece’ stvoren je (opravdan) hype da je društvo predvođeno Adrianne Lenker, pjevačicom jedinstvene vokalne osobnosti, sposobno za velike stvari. Svako njihovo iduće djelo pojačavalo je takav inicijalni dojam, ali tek s ovogodišnjim albumom potpuno su ispunili sva ta visoka očekivanja. Na ‘Dragon New Warm Mountain…’ njihovo muziciranje još je kompaktnije, a bend koji uz Lenker čine gitarist Buck Meek, basist Max Oleartchik i bubnjar James Krivchenia, istovremeno i producent albuma, funkcionira na posebnoj frekvenciji. Zvuk Big Thiefa posjeduje mističnu auru i, baš kao u slučaju The Banda pedeset godina prije, nosi gotovo religiozno iskustvo. Melodije su neodoljive, a Lenker je posve sazrela kao autorica. Bilo da je riječ o folku (‘Sparrow’, ‘The Only Place’), indie-folku (‘No Reason’), country-folku (‘Change’, ‘Certainty’), ortodoksnom countryju kakvog se ne bi posramio ni John Prine (‘Red Moon’) ili eksperimentalnim izletima (‘Blurred View’, ‘Spud Infinity’) teško je izdvojiti favorite i brzo postaje jasno da je pred vama album kakav ne nastaje često, budući klasik. ‘Little Things’ kanalizira škotske Cocteau Twins (nekadašnje perjanice etike 4AD) i Siouxsie & The Banshees, dok se u singlu ‘Simulation Swarm’ mogu čuti odjeci ranih Meat Puppets, posebno iz faze ‘Up On The Sun’.
Beach House iz Baltimorea (država Maryland) na sceni su nešto duže. Pjevačica i klavijaturistica Victoria Legrand i gitarist/multi-instrumentalist Alex Scally nastupni album objavili su 2006., a pet godina od posljednjeg, prigodno nazvanog ‘7’, Beach House nastavljaju suvereno stilski plivati unutar dream popa i neopsihodelije. Razlika je u tome što je na ‘Once Twice Melody’ sve grandioznije i raskošnije. Bogatstvo orkestracija, zavodljivi elektronski beatovi, akustične gitare, slojevi klavijatura i orgulja, svega toga je ovdje u suficitu, a najviše dobrih pjesama. Legrand i Scally pokazuju novostečeno autorsko i izvođačko samopouzdanje, a neke od pjesama su čisti pop biseri. Uvodna i naslovna pjesma zvuči kao križanac Aira i Pink Floyda s Abbom, dok se utjecaj francuskog dua iz ‘Talkie Walkie’ faze može namirisati i u ‘Runaway’. Zaraznom ‘Hurts to Love’ melodijski odjekuje ‘Wild World’ Cata Stevensa. ‘Masquerade’ kanalizira Daft Punk, ‘Only You Know’ uronjena je u shoegaze estetiku, a u veličanstvenim ‘Pink Funeral’ i ‘Modern Love Stories’ do izražaja dolazi umijeće slavnog aranžera Davida Campbella. Kao i u slučaju albuma Big Thief, početno strpljenje je vrlina, ali slušatelji vrlo brzo bivaju nagrađeni.
Foto: bigthief.bandcamp.com