Već smo se u ovoj kolumni bavili semplovima, de facto posuđivanjem dijelova tuđih pjesama u svrhu stvaranja nečeg novog. Ujedno, to je i način odavanja priznanja uzorima. Trend je proistekao iz hip-hopa i predstavlja bazu na kojoj je taj žanr nastao u 70-ima, evoluirao u 80-ima, prošao renesansu u 90-ima i postao dominantnim pravcem u popularnoj glazbi. Sempliranje je svojstveno i klupskoj glazbi te čitavoj paleti subžanrova housea i techna, ali ako vas ova tema podrobnije zanima potražite kolumnu ‘Barbra Streisand, zvijezda hip-hopa’. Kreativno korištenje semplova, češće nego rjeđe, dovest će do novih umjetničkih dosega, a glazba stvorena na takav način može biti upečatljivija ili jednostavno bolja od izvornika. Pozitivnih primjera je napretek. Nažalost, lako dostupna digitalna studijska tehnologija i stalna potražnja za sezonskim ljetnim hitovima čije trajanje je kraće od životnog vijeka običnog priobalnog komarca u kolovozu, doveli su do egzodusa inovativnosti u njihovom korištenju. Dovoljno je provjeriti Beatportovu listu 100 najboljih pjesama. Pronaći pjesmu koja nije izgrađena na nekom semplu ili ne koristi segment neke druge, popularne, pjesme nemoguća je misija. Za plesnu glazbu to i nije toliko neobična pojava, ali bezidejnost u odabiru i korištenju fragmenata tuđih pjesama nikad nije bila na ovako niskoj razini. Najpopularnija pjesma na ljestvici u trenutku pisanja teksta je ‘World Hold On’, veliki hit iz sredine 00-ih za Boba Sinclaira, ovaj put u rework verziji, samo što australski udav Fisher s pjesmom nije napravio apsolutno ništa. Zvuči isto kao i 2006. godine kada je objavljena na albumu ‘Western Dream’ i kada je izlazila na uši vjernim posjetiteljima Capitana na Pilama. David Guetta se jednako malo potrudio s ‘Family Affair’, R&B remek djelom Mary J. Blige i Dr. Drea iz 2001., ubrzavši je taman koliko treba da se na pjesmu više ne može plesati.
Drugdje na listi stvari su još i gore. Među najbolje plasiranim pjesmama nalaze se, primjerice, nepotrebni remiksevi pjesama koje sasvim dobro funkcioniraju same po sebi. ‘I Was Made For Lovin’ You’ iz 1979. je disco izlet grupe Kiss koji tada nije najbolje sjeo fanovima benda, ali je dobro ostario. To je smatrao i Oliver Heldens koji je uz pomoć Nilea Rodgersa (Chic, Sister Sledge…) i uz pjevanje londonskog House Gospel zbora napravio sasvim pristojan posao presvukavši je u house ruho, dodavši malo klasične Rodgersove gitare i disco funky bas dionicu koja opasno vozi kroz čitavu pjesmu. I ako ste pomislili da je ta verzija zaslužila svoje mjesto na Beatportovom popisu najslušanijih, prevarili ste se, jer ovdje je visoko pozicioniran remiks Jamesa Hypea, koji je iz pjesme pak uspio isisati svu dušu koju su joj Heldens i Rodgers udahnuli. ‘Enjoy The Silence’ Depeche Mode iz 1990. još je jedan klasik, koji za razliku od pjesme Kissa već ima na desetke službenih remikseva odobrenih od strane benda pa je svijet u 2022. mogao bez još jedne aljkave techno verzije. ‘Pon de Reply’ bio je nastupni singl Rihanne, tada mlade pjevačice s Barbadosa, a danas globalne pop glazbene ikone. Izvorno objavljena 2005., ova dancehall hitčina i dan danas će rasturiti na svakom plesnom podiju. Tech house verzija Jen Payne posve je nepotrebna, ne donosi ništa novo te je manje plesna od izvornika, a iz copyright razloga, to čak nije ni Rihanna na pjesmi.
Čitava ideja sempliranja bazira se na pronalasku tzv. deep cuta ili nekog manje prepoznatljivog dijela neke poznate pjesme, koji se potom ubrza, uspori ili izokrene i nadogradi pa se na toj bazi stvara nešto novo. Međutim, nikada do sada tzv. producenti nisu bili ovoliko ležerni i uzimali dijelove ili cijele refrene pjesama koje su stare pet, deset ili 15 godina. Dodaju malo basa, ubrzaju tempo da udovoljava zahtjevima suvremenog EDM-a (elektronička plesna glazba, op.a.) i puste ih na tržište. ‘We Don’t Need’ stanovitog Piera Pirupe, koja je obrada ‘Another Brick in The Wall Pt.2’ Pink Floyd, jednostavno nema opravdanja. Prva pjesma je dio jednog od najboljih konceptualnih albuma ikada snimljenih i iznova oduševljava nove generacije, a u drugoj Piero Pirupa uspijeva spustiti drop (označava vrhunac pjesme koju prati znakovita promjena ritma, op.a.). ‘Affraid to Feel’ škotskog producentskog dua LF System tjednima je na samom vrhu UK ljestvice singlova i gotovo je izdvojeni primjer kako se sempliranje danas koristi na ispravan način. Autori pjesme pronašli su raritetnu Philly soul pjesmu grupe Silk iz 1979. i napravili klupski hit godine, koji će vrlo vjerojatno to ostati i na duže staze.
Foto: Discogs