Slušni aparat

Crni spiritualni metal

Zeal 3

Čest prigovor povremenih sluša­telja metala je taj da više nema ori­ginalnosti, sve je već iskušano, odsvi­rano, odslušano još prije par desetljeća, i danas bandovi žive na staroj slavi uz ostarjeli zvuk. No, pažljiviji pratite­lji scene ipak su svjesni da varijacije i drukčiji pristupi metalu postoje, a uvjerljivo najbolji primjer u posljed­njih nekoliko godina je Amero-Švica­rac Manuel Gagneux koji nastupa pod nazivom ZEAL& ARDOR. Sin Švicarca i crne Amerikanke, oboje priznatih glazbenika, od malih nogu naučio je svirati razne instrumente te kroz mla­dost svirao u raznim lokalnim ban­dovima, no prvu popularnost stječe na internetu kroz svoj indie-pop pro­jekt Birdmask. Tražeći neki sebi svoj­stveni pristup glazbi, propitkuje kako bi današnja crna kultura izgledala da su se američki robovi priklonili soto­nizmu umjesto kršćanstvu. A odgovor je spoj ropskog gospela i black metala, i to definitivno funkcionira, a siguran sam da nešto slično nikad niste čuli jer jednostavno ne postoji izvan Z&A svijeta.

Gagneux u 2016. samostalno putem Bandcampa izdaje svoj debitantski Zeal & Ardor album ‘Devil is Fine’, koji brzo stiče underground slavu i spomen u popisu najboljih albuma godine časopisa Rolling Stone. Uskoro potpisuje prvi profesionalni ugovor s britanskom indie kućom MVKAte se probija prema vrhu švicarskih top lista. Dobar glas stigao je i do legen­darnog nizozemskog promotora Wal­tera Hoeijmakersa koji ga je pozvao da uživo debitira na najpoznatijem svjet­skom festivalu underground glazbe Roadburnu pa Gagneux za tu priliku formira band s još šest glazbenika koji od tada nastupaju s njim, no Gagneux i dalje sam piše i svira sve instrumente osim bubnja na albumima. 2018. grupa izdaje svoj drugi album ‘Stranger Fruit’ koji sa pjesmama ‘Gravedigger’s Chan’, ‘Built on Ashes’ i ‘Waste’ pobire još veći kritički i komercijalni uspjeh, plasira­jući se na vrhove godišnjih top-lista svojom kombinacijom gospela, bluesa, black i death metala. Mnogi kojima je ovo bio prvi susret sa grupom ostali su bez riječi kako ova čudnovata kom­binacija savršeno funkcionira, kao da su se sudarili svjetovi Mayhema, Dar­kthronea, Toma Waitsa, Portisheada i Iron Maidena.
U prošli petak grupa izdaje svoj treći album nazvan jednostavno ‘Zeal & Ardor’. Već na samom startu dobi­vamo trostruku poslasticu koju obo­žavam još iz doba Sabbatha – grupa zvana Zeal & Ardor na albumu zvanom ‘Zeal & Ardor’ svira pjesmu zvanu ‘Zeal & Ardor’ koja počinje sa sablasnim sintisajzerom i pomalo uključuje kroz svoje trajanje sve ostale elemente koji sačinjavaju tipični Z&A zvuk kao neku vrstu pretpregleda cijelog albuma. Sli­jedi ultra-agresivni prvi singl ‘Run’, a odlična ‘Death to the Holy’ uz vrto­glavi metalcore zvuk uključuje ele­mente bluesa popraćene klavirom. Sli­jedi promjena tempa s ‘Emersion’ koji miješa post-rock i relaksirajući hip-hop s black metal podlogom, a ‘Golden Liar’ daje odgovor na pitanje ‘Što bi bilo da je Ennio Morricone skladao glazbu za Halloween?’.

Teško je ne govoriti o svakoj pojedi­načnoj stvari, ali ipak nemamo toliko prostora pa teška srca moramo izdvo­jiti još samo par pjesama koje morate odslušati pojačane do daske – ‘Feed the Machine’ prizivaju najbolje tre­nutke Ministryja, ‘Church Burns’ je gospel/black metal posveta norveš­kom drugom valu black metala, a ‘Götterdämmerung’ posveta Richardu Wagneru i pokušaj Gagneuxa da tog kompozitora otme iz kandži odvratne politike tridesetih i četrdesetih i nji­hovih modernih šupljoglavih sljed­benika. Hoće li mu to uspjeti još treba vidjeti, no pjesma je vrhunska i odličan korak prema tom cilju. Zeal & Ardor je teško opisati samo riječima, taj čudno­vati spoj stilova savršeno funkcionira zahvaljujući iznimnom glazbenom talentu Manuela Gagneuxa i dužni ste pružiti svojim ušima pedeset minuta potpunog užitka slušajući ovaj novi album. Budite sigurni da ćete ove pje­sme slušati još dugo vremena, kvaliteta je zarazna.

Foto Zeal & Ardor,
MVKA Records

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić