Slušni aparat

Četiri dana skandinavskog pakla

Copenhell 2023

Nije potreban nikakav poseban izgovor za posjet drugom najljepšem europskom gradu, ali protekli tjedan je bila savršena prilika za bijeg iz mon­sunskim kišama okupanog Grada u dansku prijestolnicu Kopenhagen. Taj grad već četrnaest godina počet­kom ljeta organizira najveći europski urbani heavy metal festival, tj. festi­valske pozornice locirane su u samom srcu grada za razliku od mnogobroj­nih njemačkih ili engleskih livada po raznoraznim zaselcima. Copen­hell, kako su ga Danci jednostavno i zapamtljivo nazvali, tako svake godine u četiri dana dnevno okupi oko 35 do 40 tisuća ljubitelja žestoke glazbe na području Reffena, bivšeg brodogradi­lišta koje je nakon zatvaranja nami­jenjeno građanima i udrugama zain­teresiranim za kulturno-umjetničko uzdizanje. Da, šokantno što nikome nije palo napamet to vrijedno zemlji­šte u centru grada privatizirati i apar­tmanizirati, no svaki gubitak tajkuna i korumpiranih političara je čisti dobi­tak za sve preostale građane. Grad Kopenhagen svoju odanost kultur­nom uzdizanju omladine pokazuje i privremenim preimenovanjem svoje redovite autobusne linije 2A u broj 666.

Četiri vrlo sunčana dana (sunce izlazi oko 4 ujutro, a zalazi tek iza 23) na četiri festivalske pozornice s oko 80 bandova teško stane u jednu prostorno ograničenu kolumnu, ali u dvije će se ipak nekako smjestiti. Srijeda, prvi festivalski dan je po sastavu headli­nera bila namijenjena svim nostal­gičarima pretjerane šminke i laka za kosu. Prvi su na centralnu pozornicu nazvanu Helviti (Pakao) izišli legende hair-metala osamdesetih Mötley Crüe. U sat i pol vremena pretežito su svirali svoje hitove iz osamdesetih, otvorivši set sa ‘Wild Side’ i ‘Shout at the Devil’ i završivši s ‘Kickstart My Heart’ na bis. Većinu vremena sam razmišljao kako ovaj koncert ipak nije uspio dotaknuti dno dna poput Sex Pistolsa iz deve­desetšeste, kad su, kao da su me čuli ničim izazvani odsvirali obradu ‘Anar­chy in the UK’. Iza nje i ‘Blitzkrieg Bop’ s kopijom poznatog loga Ramonesa. Na kraju je postalo jasno zašto je nesretni gitarist Mick Mars potjeran iz benda jer se jedino njegova zamjena John 5 uopće trudio, ali sam nije uspio zama­skirati sve ostale nedostatke banda koji su zvučali kao da su se dan prije kon­certa prvi put upoznali, a ne kao da su na turneji već godinu dana.

Glavni headlineri bili su Def Leppard, grupa za koju sam ja, potpuno neiskusan u sferama ‘dad-rocka’, mislio da su se raspali prije nekih 30 godina, a ne da u skoro neizmijenjenom sastavu svi­raju već skoro pet desetljeća. Fanovi su možda i čuli nešto zanimljivo, no meni se činilo da sam upao u crnu rupu u kojoj je vrijeme potpuno stalo, a nekako je bilo i malo neugodno slušati sijedog izboranog djedicu kako pjeva ‘Pour Some Sugar On Me’. Na sreću, sporedna pozornica nazvana Pande­monium ugostila je nekoliko odličnih, manje komercijalno-nostalgičarskih bandova. Dan je otvorio mladi kali­fornijski post-hardcore bend Touche Amore, koji su usprkos suncu u očima i paklenim temperaturama odlično odradili svojih četrdeset i pet minuta.

Nakon Mötley Crüea vrijedilo se vra­titi u pandemonij i pogledati odličan britanski hardcore bend Employed to Serve, koji su žestoko odsvirali svoj repertoar, s naglaskom na njihov posljednji, odlični album ‘Conquering’. No, za vrhunac prvog dana zaslužan je Švicarac Manuel Gagneaux sa svojim bendom Zeal & Ardor (prethodnim gostom ove kolumne) i u sat vremena u potpunosti razvalio pozornicu svojim gnjevnim pjesmama. Sasvim prikladno za Copenhell, set je otvorio pjesmama ‘Church Burns’ i ‘Götterdammerung’, i bacio cijelu publiku u trans s ‘Death to the Holy’ i ‘Devil is Fine’.

Sunčani četvrtak u Reffenu, do kojeg je iz centra najbolje doći laganom 40-minutnom šetnjicom uz more (ako nemate dovoljno samopouzdanja sjesti na bicikl i voziti se usporedno s dese­cima tisuća domaćih biciklista), tako­đer je bio rezerviran za nostalgiju, ali druge, puno zanimljivije vrste. Nakon izvrsnog seta francuskih death-prog­gera Gojire i super-zabavnih sat vre­mena sa Lzzy Hale i grupom Hale­storm, središnji događaj bio je nastup novo-formirane Pantere. Naravno, nakon smrti osnivača grupe – braće Abbott, grupa nikad nije niti namje­ravala predstavljati se za bilo što drugo osim posvete braći, uz njihove crteže na bas bubnjevima, majicama i jaknama sa njihovim imenima, te centralne video-montaže uz ‘Ceme­tery Gates’ i obradu Sabbathovog ‘Pla­net Caravan’.

Zamjena za Vinne Paula na bubnjevima je bubnjar Anthraxa Charlie Benante, a umjesto Dime­baga gitaru svira Ozzyjev gitarist Zakk Wylde, i obojica su savršeno odradili tu donekle nezahvalnu ulogu. Jedini originalni član basist Rex Brown bio je standardno dobar, a Phil Anselmo je pokazao da je i glasom i fizički još uvijek u vrlo dobroj formi. Odlična pri­lika za još jednom uživo doživjeti ‘I’m Broken’, ‘This Love’, ‘Fucking Hostile’ i uz legendarnu ‘Cowboys From Hell’ zaključiti drugi festivalski dan i pola­gano još uvijek pod dojmom se uputiti u ponoćni sumrak.

Foto Copenhell.dk

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić