Politika

ANDRO VLAHUŠIĆ Prometne gužve ne rješavaju stupićima na Pilama, nego semafori na Ilijinoj glavici

andro vlahusic 30032023 6

Ovih dana ponovno su se podigla tri stupića na Pilama, od čega su dva ‘Androva’ i jedan ‘Matov’, kako bi regulirali promet oko povijesne jezgre. Prije jedanaest godina prvo smo postavili lanac, a prije devet godina postavili smo dva stupića na Pile kako bi spriječili nezakonito zaustavljanje turističkih autobusa na Pilama. Pokušali smo uvesti red i povećati proračunske prihode. Sve opozicijske stranke, turističke agencije, te dio medija je danas ‘vrhunska’ rješenja napao kao iživljavanje nad turistima i agencijama bez kojih grad ne može živjeti – ističe u priopćenju za javnost nezavisni gradski vijećnik Andro Vlahušić.
-Prođoše godine, Visoki upravni sud potvrdi sve gradske odluke, zaradimo desetke milijuna kuna, sadašnja gradska vlast, nekadašnja opozicija, prigrli stara Androva rješenja iz 2015. godine, kao spasonosna u 2024. godini.
Prema izjavama Mata Frankovića danas u Dubrovniku imamo devet tisuća vozila koji se bave turističkim prijevozom gostiju. Pred deset godina Dubrovnik je imao samo tristo taksista, koji su svi bili građani Dubrovnika, te su plaćali sedam tisuća kuna godišnje za taxi koncesiju. Imali smo i dvije tarife, jednu za turiste, a drugu pedeset posto jeftiniju za građane, koji su plaćali 12 kuna početnu cijenu, te 6 kuna po kilometru. Prosječna taxi vožnja građane Dubrovnika koštala je 30 kuna ili četiri eura. Danas imamo navodno više od sedam tisuća taksija, koji ne plaćaju godišnju koncesiju, pa je prihod od sedam tisuća vozila višestruko manji nego za samo tristo taksija. Nema više ni posebne cijene za građane Dubrovnika, koju svi taxi vozači moraju poštovati.
Svi turistički autobusi sukladno gradskim odlukama morali su plaćati svako zaustavljanje na Pilama, Pločama, donjoj postaji žičare 800 kuna, iznos koji je uveden još davne 2011. godine i od tada nije promijenjen usprkos inflaciji. Turistički autobusi koji prevoze kruzerske goste i turiste koji idu žičarom više ne plaćaju 800 kuna svako zaustavljanje, nego plaćaju vinjete koje su simbolične.
Prijevoznici ‘neplatiše’, tisuće taksista iz svih dijelova Hrvatske i autobusi koji dobit donose samo vlasnicima kruzerskih kompanija i žičare, stvaraju najveću gužvu u gradu i na prometnicama. Mogu jer su im ceste i autobusna stajališta besplatne. Njihov moto poslovanja je jednostavan: Nama profit, građanima Dubrovnika gužva, a proračunu ‘arija’ – ističe dalje Vlahušić te nudi rješenja.
-Rješenja su jednostavna, zakonska, europska i ekološka. I besplatna. U zadnjih desetak godina većina europskih gradova primjenjuje zone ograničenoga prometa za promet prema središtima gradova, uvodi se naplata Congestion fee za svaki prolaz u zaštićene prometne zone. Hrvatski zakon o sigurnosti na cestama dao je ovlaštenja gradovima da ograniče promet oko zaštićenih povijesnih cjelina na svome području. Primijenimo ova dva pravila, hrvatski zakon i europsku zelenu praksu, te donesimo potrebne odluke na Gradskome vijeću koje će uvažiti oba regulatorna okvira.
Prolaz Zagrebačkom ulicom slobodan je za sve građane Dubrovnika, koji ionako ne uzrokuju nikakvu gužvu oko povijesne jezgre. Niti zimi, niti ljeti. Osim stanovnika Pila, Ploča, Grada ljeti koriste motore, javni prijevoz i jako rijetko osobni automobil.
Turističkim autobusima uvodi se naplata prolaza kroz Zagrebačku ulicu, bez promjena Odluke o vinjetama i Ugovora s Excelsa nekretninama, temeljem Zakona o sigurnosti na cestama i europskoj zelenoj praksi. Dvjesto eura po svakome prolasku, osim ako svi putnici nisu kupili Dubrovnik Pass. Kada i ako se uspije smanjiti broj taxi vozila na optimalnu razinu, tretirati ih kao javni prijevoz uz posebne cijene za građane Dubrovnika.
Za cabrio i izletničke autobuse Grad Dubrovnik treba donijeti zasebnu odluku kojom će regulirati njihovu djelatnost, jer su oni jedini prijevoznici koji disperziraju goste po cijelome gradu, a ne ih samo dovoze na Pile.
Za električne skutere grad treba donijeti posebnu odluku kojom će se regulirati djelatnost. Trebaju plaćati koncesiju gradu, imati zagarantirana stajališta, solarna punjenja baterija, te posebne cijene za građane Dubrovnika.
Uvesti posebnu kružnu Libertasovu liniju koja vozi od Pila do Doma zdravlja i benzinske stanice Ine. Preko Ilijine glavice, Buže i Pila. Besplatna za sve stanovnike Dubrovnika, čak i one koji nemaju kupljen Libertasov pokaz, te turiste koji kupe Dubrovnik Pass. Preko Ploča i Zlatnoga potoka uvodi se brat blizanac ‘Neboderku’ koji vozi kružno do Vatrogasaca cijeli dan po rasporedu koji odgovara građanima Ploča.
Predloženim prometnim režimom bez bilo kakvih ulaganja u prometnu infrastrukturu, Grad bi dobio sljedeće:
– Nestale bi prometne gužve oko povijesne jezgre, pa time i cijelome gradu čak i za vrijeme najvećih ljetnih gužvi.
– Proračun grada Dubrovnika bio bi bogatiji na godišnjoj razini za 10 milijuna eura. Zbroj nove naplate prolaska kroz Zagrebačku ulicu, te povećane prodaje Dubrovnik Passa posebno od turističkih grupa.
– Građani Dubrovnika imali bi slobodu prolaska kroz Zagrebačku ulicu, koju bi jako rijetko koristili. Dobili ni novu besplatnu kružnu liniju Liberatas autobusa oko Grada, povoljne cijene taxi i električnih skutera.
– Stanovnici Ploča i povijesne jezgre imali bi znatno veću kvalitetu života, jer ne bi trpjeli prometne gužve.
Zašto čekati novih osam godina, kao za stupiće na Pilama kako bi se dobre ideje provele odmah u djelo. Nisu zaštićene pravom intelektualnoga vlasništva, nego su potpuno besplatne. Imaju potporu svih s kojima razgovaram kada ih javno iznosim na Gradskome vijeću. Zatomimo sebičnost, prihvatimo ideje i projekte koji kada zažive postaju javno dobro na korist svih građana Dubrovnika – zaključuje Andro Vlahušić.

Pročitajte još

Igor Legaz nije na listi kandidata za predsjednika Hrvatske

Dulist

PLENKOVIĆ ‘Afektivno sam zaljubljen u Ninu kao ministricu’

Dulist

GONG ‘Oni koji ne poštuju Ustav, ne mogu biti njegovi čuvari’

Dulist