Aktualno

ANALIZA TURISTIČKE GODINE ‘Vrijednost za novac će odrediti sezonu 2024.’

turisti ljeto turizam grad 10

Iza nas je turistički iznimno uspješna godina. Ostvarili smo 20 posto više dolazaka, a 9 posto više noćenja u odnosu na godinu ranije. Istaknuo je to gradonačelnik Mato Franković na konferenciji za medije na samom kraju godine, istaknuvši kako je naš grad zaslužio biti šampion turizma.
Tim povodom turistički osvrt na godinu za nama, ali i očekivanja od 2024. godine za DuList dali su i direktori turističkih zajednica Dubrovnika i Dubrovačko-neretvanske županije, Miroslav Drašković i Julijo Srgota, baš kao i predsjednik Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo te predsjednik Uprave ACI d.d. Kristijan Pavić.
—Turistička 2023. godina za Dubrovnik bila je iznimno uspješna, obilježena nizom međunarodnih i nacionalnih priznanja, uključujući titulu šampiona turizma za tu godinu. Početak sezone bio je iznimno pozitivan, što je bilo u skladu s očekivanjima, posebno imajući u vidu da je predsezona u 2022. gotovo izostala zbog događanja vezanih uz rusku agresiju na Ukrajinu – ističe Miroslav Drašković te dodaje kako su, u suradnji s Gradom, nastavljene aktivnosti programa ‘Respect the City’.

‘Postavili smo temelje za održivi turizam’
—Sezona za namapotvrdila je da su trud i angažman u pravcu ravnoteže između postizanja turističkih rezultata i očuvanja kvalitete života sugrađana na pravom putu. Sezona je prošla s manje gužvi u povijesnoj jezgri, ostvarujući ključne ciljeve kampanje, a ukupni turistički promet rastao je za 9 posto u noćenjima i 20 posto u dolascima tijekom godine. Jedan od ključnih faktora uspjeha bio je produženi ljetni red letenja, uz proširenje sezone za tjedan dana u studenome. Ovaj pristup pokazao se ključnim za postizanje pozitivnih trendova i značajnog povećanja turističkog prometa u Gradu, posebno krajem listopada i početkom studenoga. Aktivna uloga Turističke zajednice Grada Dubrovnika u kampanjama usmjerenim na bolje popunjavanje letova tijekom predsezonskog i posezonskog razdoblja bila je ključna u postizanju postavljenih ciljeva – naglašava dalje direktor Turističke zajednice grada Dubrovnika.

Miro Draskovic TZ Grada Dubrovnika 1
Miroslav Drašković

—Prošla godina ne samo da je ostvarila planirane ciljeve, već predstavlja i snažnu osnovu za daljnji razvoj turizma u Dubrovniku. S naglaskom na ravnomjernoj raspodjeli dolazaka i noćenja tijekom cijele godine, Dubrovnik je postavio temelje za održivi turizam, potičući raznolikost posjetitelja i smanjujući sezonsku ovisnost – zaključio je na temu 2023. Drašković. Fokus u 2024. godini, ističe, usmjeren je na daljnje poticanje ključnih tržišta poput Ujedinjenog kraljevstva, Sjedinjenih Američkih Država, Australije i Novog Zelanda, kao i ostalih važnih europskih tržišta.
— Planirane su ciljane kampanje usmjerene prema segmentima tržišta koje smatraju najznačajnijima i najlukrativnijima za Dubrovnik. Također, naglasak ostaje na produženju sezone, s podrškom avioprijevoznicima koji će imati letove tijekom zimskog reda letenja od početka studenoga 2024. do kraja ožujka 2025. godine – zaključuje Miroslav Drašković.

Pad noćenja srednjoeuropskih emitivnih tržišta
Direktor Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije Julijo Srgota ističe kako je 2023. godina prva cjelovita turistička godina nakon epidemije koronavirusa te da s ostvarenim rezultatima možemo biti vrlo zadovoljni.
—Posebno smo zadovoljni rastom razdoblja predsezone i posezone dok vidimo stabilnost prometa u razdoblju izuzetno visokog pritiska na destinaciju. U Dubrovačko-neretvanskoj županiji ostvareno je u 2023. godini preko 2 milijuna dolazaka i preko 8,5 milijuna noćenja. Dolazaka je u usporedbi s prošlom godinom ostvareno 18 posto više, a noćenja su porasla za 7 posto. Prosječno trajanje boravka gostiju u destinaciji iznosi 4,2 dana u odnosu na 4,6 dana prosječnog boravka u prošloj godini. Posljednjih godina navike turista po pitanju duljine boravka su se znatno promijenile. Duži boravci u destinaciji sve češće zamjenjuju se s kraćim boravcima. Turisti vole istraživati više destinacija odjednom jer žele doživjeti više i to je primarno razlog smanjenja prosječnog trajanja boravka gostiju u destinaciji, međutim takvi trendovi pozitivno utječu na pred i posezonu – naglašava Srgota. Dodaje kako su najviše noćenja u zadanom razdoblju ostvarili tradicionalno turisti iz Ujedinjene Kraljevine, zatim Njemačke, SAD-a, Hrvatske i Poljske.
— Primjetan je pad noćenja srednjoeuropskih emitivnih tržišta (Njemačka, Poljska, Češka) što upućuje na zaključak da je najavljivana recesija na tim tržištima ipak imala utjecaja. Međutim, ove godine je znakovit porast iz dalekih emitivnih ‘zrakoplovnih tržišta’ SAD-a i Australije što pokazuje stabilizaciju standardne strukture emitivnih tržišta tipičnih za klaster Dubrovnik – ističe dalje direktor TZ-a Dubrovačko-neretvanske županije.

julijo srgota033
Julijo Srgota

Doza neizvjesnosti
—Kada promatramo turistički promet prema lokalnim turističkim zajednicama u koje turisti dolaze, vidimo snažan rast u destinacijama klastera Dubrovnik (Dubrovnik, Konavle, Župa dubrovačka i Dubrovačko primorje) koji je izrazita zrakoplovna destinacija što nam pokazuje da su se ove godine putovanja zrakoplovom stabilizirala na razine pred-epidemijskog razdoblja – ističe dalje. Kad je pak riječ o 2024. godini, Srgota naglašava određenu dozu neizvjesnosti.
— U 2024. godinu ipak ulazimo s dozom neizvjesnosti izazvanom geopolitičkom situacijom zbog rata u Ukrajini i Izraelu kao i kontinuiranom nestabilnosti oko rasta cijena energenata i inflacije. Sve navedeno će imati utjecaja i na očekivanja u ovoj godini te je stoga potrebno s umjerenim optimizmom planirati rast turističkog prometa. Unatoč svemu, za pretpostaviti je da će 2024. godina na krilima vrlo dobre turističke 2023. biti daljnji korak naprijed, na što nas upućuju i prve najave s naših najvažnijih emitivnih tržišta pa tako i sa nedavno održanog sajma WTM u Londonu. Primjetan je lagani oprez na bitnom nam britanskom tržištu zbog elemenata ekonomske nestabilnosti koja je prisutna na njihovom tržištu, ali definitivno možemo biti optimistični uz napomenu da posebnu pozornost moramo obratiti na cjenovnu politiku u 2024. godini. Svako osjetno povećanje mora biti popraćeno rastom kvalitete u svim segmentima turističke ponude, dakle vrijednost za novac će odrediti sezonu 2024. – smatra Julijo Srgota. Svoj osvrt završava aktivnostima na koje će se usmjeriti županijska TZ.
—Aktivnosti Turističke zajednice Dubrovačko-neretvanske županije bit će usmjerene prema oglašavanju primarno na elektroničkim medijima i na društvenim mrežama, vodeći računa o ciljanim skupinama potencijalnih turista koje želimo obuhvatiti našim oglasnim porukama. U kampanjama će biti zastupljeni svi klasteri u Dubrovačko-neretvanskoj županiji pod jedinstvenim brendom ‘Dubrovnik rivijera’. Aktivnosti ćemo usmjeriti i prema nastupima na turističkim sajmovima, B2B i B2C prezentacijama koje će se početi odvijati već sredinom siječnja. S turoperatorima i turističkim agencijama te s pružateljima usluga smještaja u destinaciji planiramo intenzivirati suradnju u prihvatu studijskih grupa agenata, studijska putovanja novinara, blogera, TV ekipa i drugih zainteresiranih koji mogu doprinijeti promociji i prepoznatljivosti destinacije. Vesele nas pozitivne povratne informacije s dalekih emitivnih tržišta koja su činila značajan broj dolazaka u pred-epidemijsko doba (Japan, Južna Koreja, Kina, Brazil i Australija), gdje nismo bili prisutni od 2019. godine. Intenzivirat ćemo promidžbene aktivnosti na spomenutim tržištima te smo od Hrvatske turističke zajednice zatražili konkretne informacije o aktivnostima i iskazali našu spremnost za sudjelovanje. Također ćemo nastaviti poticati mnoge bitne projekte koji pridonose produženju sezone, a ovdje stavljam naglasak na podršku razvoju turističkih događanja na prostoru županije za koja smo namijenili značajna sredstva – zaključuje Srgota.

Važna smo destinacija na Mediteranu
Cruising turizam neizostavan je segment turističkog Dubrovnika, koji također bilježi oporavak. Ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo ističe kako je prezadovoljan ostvarenim rezultatima i načinom na koji se odvijala protekla turistička sezona.
— Zabilježen je porast promet u luci Dubrovnik – Gruž po svim kategorijama putnika, a isto očekujemo i u 2024. godini. Ostvareno je 376 ticanja brodova na kružnim putovanjima koji su doveli 525 tisuća putnika, što predstavlja 20 posto više dolazaka i 40 posto više putnika na kružnim putovanjima u odnosu na prošlu godinu. Iz utvrđenog rasporeda ticanja vidljivo je da je Dubrovnik jedna od najvažnijih destinacija na Mediteranu, što potvrđuje i činjenica da su ticanja raspoređena tijekom cijele godine. Primjer je podatak kako od svibnja do listopada imamo jednako po 50 ticanja. Znači, poslujemo uravnoteženo. Uz to imamo oko 15–20 ticanja i tijekom ožujka, travnja i studenoga, što praktički znači cjelogodišnje poslovanje s kruzerima, koji danas borave minimalno osam sati na vezu u luci Gruž, a u pravilu i duže – govori nam ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik. Dodaje kako prema najavama, u 2024. godini očekuju više od 400 dolazaka brodova na kružnim putovanjima i oko 550 tisuća putnika, uz podjednaki omjer dolazaka brodova najzastupljenijih kompanija brodova na kružnim putovanjima te ne očekuju prelazak postavljenih limita. Naime, maksimalni broj putnika s brodova na kružnim putovanjima u Dubrovniku iznosi 4.000 putnika istovremeno, naglašava posebno, odnosno u prosjeku manje od dva broda na vezu.

blaz pezo027
Blaž Pezo

—Lučka uprava Dubrovnik i svi dionici pomorskog lučkog sustava pridonijeli su odgovornom i kvalitetnom upravljanju destinacijom i uspješnom pružanju usluga brodovima i putnicima, što potvrđuju i osvojene nagrade Dubrovnika kao vodeće kruzing destinacije u Europi u 2023. godini, vodeće obalne gradske destinacije u Europi u 2023. godini te vodeće svjetske gradske obalne destinacije u 2023. godini koju nam je dodijelio World Travel Awards. Ova priznanja potvrđuju izniman status Dubrovnika koji u velikoj mjeri doprinosi ukupnoj prepoznatljivosti Hrvatske kao kruzing destinacije u međunarodnim okvirima. U 2024. godini očekujemo početak radova na izgradnji kombinirane pomorskocestovne benzinske pumpe na Batahovini i potpisivanje ugovora o izgradnji operativne obale Batahovina II. – najavio je Pezo.

Nautika – veliki adut Hrvatske
Nautički turizam je u 2023. godini bio jedan od jačih hrvatskih aduta, naglašava nam predsjednik Uprave ACI d.d. Kristijan Pavić.
— Promatrajući još jednu godinu na izmaku s punim pravom možemo reći kako je i u 2023. nautički turizam bio jedan od jačih hrvatskih aduta. Nadamo se i vjerujemo kako će i 2024. godina opravdati naša očekivanja te kako će se domaći turistički sektor ponovno pokazati kao jedan od najkonkurentnijih proizvoda hrvatskog gospodarstva. Unatoč geopolitičkoj krizi te lošim predviđanjima, naše marine diljem hrvatske obale ostvarile su vrlo dobre rezultate. Već u predsezoni, koja je 2023. započela ranije, ACI-jeve su marine dočekale prve nautičare u velikom broju, a pod okriljem jubilarne 40. obljetnice dočekali smo stabilizaciju te izuzetno dobre rezultate. Pritom su se našim najvrjednijim resursom pokazali upravo ljudi. Stoga smo u godini za nama povećali materijalna prava naših zaposlenika sklapanjem aneksa kolektivnog ugovora kojima je zasluženo povećana osnovna plaća te su usklađeni koeficijenti složenosti posla – dodaje Pavić te naglašava kako su na vlastitom primjeru osjetili pozitivne promjene zbog ulaska u eurozonu i šengensko područje te uvođenja eura kao nacionalne valute.
—Uvjeren sam kako ćemo i u idućim godinama itekako osjećati prednosti ovog povijesnog iskoraka za našu zemlju. Nadamo se da će 2024. biti još jedna stabilna i uspješna poslovna godina u kojoj ćemo nastaviti investirati u nautičku izvrsnost te izgradnju i unaprjeđenje nautičke infrastrukture i proširenje naše ponude. Predanost moru, okolišu i čovjeku i nadalje će ostati naša pokretačka snaga te ćemo nastaviti dosljedno gospodariti morem i priobaljem, fokusirani na održivu budućnost – zaključuje Kristijan Pavić.

pavic foto aci
Kristijan Pavić

Foto: Dulist/ACI d.d.

Pročitajte još

Za Marija Božinovića prikupljeno više od 23 i pol tisuće eura!

Dulist

[FOTOGALERIJA] ‘SMOTRA KOLENDARA’ Dječica izvela kolende, napjeve i božićne pjesme

Dulist

[FOTO] SVATKO MOŽE BITI DJED BOŽIĆNJAK Coca-Cola kamion stigao na Pile

Dulist