Jedno od najvećih iznenađenjaglazbene 2021. svakako je novi studijski album švedskih pop titana i jednog od u kontinuitetu najpopularnijih sastava na svijetu. Svoj posljednji album ‘The Visitors’, a po mnogima i njihov najbolji, ABBA su objavili 1981. što znači da ‘Voyage’ stiže uz zaostatak od 40 godina. Toliki vremenski razmak obeshrabrio bi i najodanije poklonike bilo kojeg drugog sastava, ali ne i vjerne ABBA fanove koji se dijele na oldies (one koji su ih pratili dok su još bili aktivni) te na goldies i mouldies (taboru su se priključili nakon retrospektivnog izdanja ‘Abba Gold’ iz 1992., odnosno mjuzikla i filma ‘Mamma Mia’ ili kasnije). Izlazak kolekcije novih 10 pjesama koje su u koautorstvu napisali Benny Andersson i Björn Ulvaeus, a u poznatom skladu otpjevale Agnetha Fältskog i Anni-Frid Lyngstad najavljuje njihovu spektakularnu digitalnu rezidencijalnu ‘turneju’. ABBA Voyage odvijat će od svibnja do listopada 2022. u Queen Elizabeth Olympic Parku u Londonu, i to u ABBA Areni, koju za ovu namjenu podižu upravo članovi benda. Namjenska i montažna arena gradi se uz dozvolu od pet godina, a kasnije će se moći seliti i na druge lokacije što bi moglo značiti da ova turneja neće lako završiti. Iako ovo neće biti prvi put da se hologrami koriste u koncertnoj industriji, ABBA Voyage postavlja neke nove standarde, ali i otvara brojna pitanja kako bi u budućnosti mogli izgledati živi nastupi. Naime, ova glazbena predstava uključivat će deseteročlani live bend koji će svirati uz digitalne avatare članova ABBA-e ili, ako baš hoćete, ‘abbatare’. Agnetha, Anni-Frid, Benny i Björn svoje su nastupe prethodno scenski i vokalno izveli te su sve to snimili koristeći se najsuvremenijom tehnologijom specijalnih efekata tvrtke ‘Industrial Light & Magic’ u vlasništvu Georgea Lucasa. ABBA je digitalno pomlađena i resetirana na postavke iz 1979. godine. Za rekreirati ABBA-u iz zlatnog doba njihove popularnosti korišteno je 160 kamera koje su tijekom pet tjedana bilježile svaki pokret i najmanju mimiku lica glazbenika, a oni su 22 pjesme, uključujući dvije nove, ispolirali do savršenstva.
ABBA Voyagei istoimeni album označavaju polu-povratak omiljenog pop sastava neusporedive dugovječnosti, ali bend je već najavio da više neće biti nove glazbe, pa cijela situacija pomalo podsjeća na neku epizodu distopijske SF serije ‘Black Mirror’. Razumljivo je htijenje ABBA-e da ovo nostalgično hi-tech putovanje u svoj slavni katalog svevremenskih hitova zadrže u prošlosti, jer bio bi u najmanju ruku izazovan projekt onaj u kojem se kostimirani sedamdeset-i-nešto-godišnjaci, ma koliko vitalni, pet dana u tjednu, tijekom pet mjeseci, u repeticiji njišu pred tri tisuće fanova i izvode pjesme starije od četiri desetljeća. Više čudi da se bend, nakon što su 40 godina vješto izbjegavali povratak u studio, odlučio na izdavanje novog albuma, a najviše zato što im ovakav album, slijep na bilo kakve nove trendove u glazbenoj produkciji, nije bio potreban jer nove pjesme nisu ono što fanovi žele čuti.
Dok je trendseterski Pitchfork prilično naklonjen pa za ‘Voyage’ piše kako sadrži neke od najboljih pop melodija koje ćete čuti ove godine, mediji s ‘Otoka’, uz izuzetak Independenta, su manje oduševljeni. Uvodna balada ‘I Still Have Faith in You’ pliva u poznatim vodama, ali sigurno ne bi zadovoljila visoke kriterije kojih su se Andersson i Ulvaeus držali u zenitu karijere benda. Primjera radi, ‘Just a Notion’, najstariju pjesmu ovdje i sasvim pristojnu, autorski tandem izvorno je izbacio s albuma ‘Voulez-Vous’. ‘Voyage’ pati i od katastrofalnog rasporeda materijala pa je druga pjesma keltski intonirana poskočica u maniri ‘Galway Girl’ Eda Sheerana, a slijedi je u prvom dijelu albuma posve izgubljena božićna pjesmica ‘Little Things’. Energičnije pjesme poput ‘Don’t Shut Me Down’ ili ‘Keep An Eye On Dan’ popravljaju dojam, ali ne spašavaju album od prosjeka, a voljeli ABBA-u ili ne, pojam prosječno se uz njih nikad nije mogao vezati.
Kada su se 1982. povukli sa scene ABBA je iza sebe ostavila nisku od osam albuma, od kojih su pojedini naslovi poput ‘Arrival’ (1976), ‘Voulez- Vous’ (1979.) i ‘Super Trouper’ (1980.) minuciozno skladana i besprijekorno producirana djela pop glazbe. Njihov labuđi pjev, album ‘TheVisitors’ nagovijestio je kako bi se bend dolaskom novog desetljeća mogao kreativno razvijati u synth-pop pravcu. Nažalost, pucanje bračnih odnosa među parovima dovelo je i do konačnog razlaza grupe (razlaz nikad nije službeno obznanjen nego je bend uzeo ‘kraći odmor’). Obnova zanimanja za ABBA-om započela je već početkom 90-ih, najprije tribute izdanjem ‘Abba-esque’ engleskog dua Erasure i kompilacijom hitova ‘ABBA Gold’. Potonje izdan je najdugovječniji glazbeni album na britanskoj ljestvici najprodavanijih, a u trenutku pisanja ovog teksta ušao je u 1018. tjedan na listi. Od tada do danas zanimanje novih generacija publike, čak i Tik Tok generacije, za pjesmama ABBA-e nikad nije posustalo postajući zasebnim popkulturnim fenomenom. Upravo zbog toga čini se da i ovakva, do sada neaktivna, ABBA nikud nije otišla pa se i njihov povratak ne čini pravim povratkom
Foto: www.abbasite.com