Čvrsto sam odlučio ne pisati nekrolog ili in memoriam jer bih zacijelo upao u zamku nizanja biografskih podataka i okretanja manje-više poznatih crtica o životu i glazbenoj karijeri žene koju su zvali rock bakom puno prije nego što je to bilo pristojno.
Osim Wikipedije, o životnoj priči Kraljice rock’n’rolla puno je relevantnih izvora – od dokumentarca ‘Tina’ (HBO, 2021.) pa sve do 30 godina stare filmske adaptacije njene biografije ‘What’s Love Got to Do with It’ s izvrsnim Angelom Bassett i Laurenceom Fishburneom u glavnim ulogama. Zato ću pribjeći onome što opsjednuti glazbom poput mene vole raditi i zainteresiranim čitateljima, kronološki, prezentirati 15 najboljih pjesama u karijeri bogatoj vrhuncima.
S prominentnim bubnjevima, gitarom i klavirom te kontrastom između hrapavog Tininog vriska i doo wop pratećih vokala u izvedbi The Ikettes, ‘I Idolize You’ (1961.) je bio tek drugi singl Ikea & Tine i jedan od ranih favorita. Pjesma je prošla lošije od ‘A Fool In Love’ i ‘It’s Gonna Work Out Fine’, ali je bila zapažena na R&B ljestvicama. Zato je ‘River Deep Mountain High’, objavljena u svibnju 1966., ostvarila globalni uspjeh (prva u Španjolskoj, treća u Velikoj Britaniji, deveta u Nizozemskoj, dvanaesta na irskoj i četrnaesta na australskoj ljestvici).
No, ova nebeska wall of sound produkcija studijskog čarobnjaka Philla Spectora podbacila je u SAD-u. Ike Turner, koji u pjesmi nije uopće sudjelovao, ali na pratećem albumu jest, to je objasnio na način da je zbog Tininog imena pjesma odmah označena kao rhythm & blues pa je pop stanice nisu puštale, dok je za ‘crne’ radio postaje bila previše pop i ‘bijela’. Brian Wilson šutke je sjedio u studiju tijekom snimanja i promatrao Spectora, a George Harrison nazvao ju je savršenom pjesmom kojoj ne treba ništa dodavati ni oduzimati. U snimanju je sudjelovalo preko 20 glazbenika što se i čuje, ali ne na način na koji biste najprije pomislili.
Dvanaesti studijski album ‘Working Together’ Ike & Tina snimaju 1970. godine, a s njega dolazi njihov najuspješniji singl – povampirena izvedba ‘Proud Mary’ Creedence Clearwater Revival, o kojoj uopće ne treba trošiti riječi jer i danas jednako pali. Na albumu su i dvije pristojne obrade Beatlesa, ali i dva deep cuta.
‘Funkier Than a Mosquito’s Tweeter’ napisala je Tinina starija sestra Aillene Bullock i ako bi nekome trebali u jednoj pjesmi predočiti Tinu Turner iz ovog doba onda ne biste trebali tražiti dalje od ovog funk dragulja o samodopadnom ženskarošu. Nina Simone pjesmu je obradila 1974. i postigla veći uspjeh od izvornika koji se našao tek na b-strani singlice ‘Proud Mary’.
Autorska pjesma Ikea Turnera ‘Game of Love’ također se bavi nevjerom, ali i vraćanju istom mjerom i tjera na izvijanje bokovima. Do veće prepoznatljivosti došla je po uvrštenju na kompilaciju ‘Funkier Than a Mosquito’s Tweeter’ (2002.) kada su je otkrili žanrovski DJ-evi i vjerojatno je najopskurnija u ovom izboru, ali se istovremeno možete zapitati kako nije postala veliki hit.
Sljedeći veliki uspjeh duo će imati 1973. s pjesmom koju je napisala upravo sama Tina. Ako koja njena pjesma ‘razvaljuje’ poput ‘Proud Mary’, onda je to funk-rock hibrid ‘Nutbush City Limits’. Bio je to ujedno i posljednji hit uskoro bivših supružnika.
Tina Turner je solo karijeru započela 1974. godine, još uvijek zarobljena u zlostavljačkom stisku svoga supruga. Ike Turner je ipak vizionarski vjerovao da se u njoj krije potencijal koji nadilazi žanrovske odrednice u kojima su se dotad kretali. No prva četiri Tinina albuma nisu ispunila njegove ni njene ambicije. Nakon bolnog razvoda i godina nastupanja po hotelskim dvoranama, Tina Turner, kakvu je svijet upoznao u osamdesetima, rođena je s prekretničkim albumom sofisticiranog popa ‘Private Dancer’ iz 1984. godine.
Naslovnu temu skladao je Mark Knopfler, izvorno za album ‘Love Over Gold’ Dire Straitsa, ali ju je odbacio jer nije vjerovao da pjesma dobro zvuči iz perspektive muškog pjevača. Ističe se i maestralna verzija soul klasika Ala Greena ‘Let’s Stay Together’, ali i pop dragulj ‘What’s Love Got to Do with It’, nedvojbeno jedna od stožernih pjesama 80-ih. ‘Private Dancer’ pratio je komercijalno uspješan ‘Break Every Rule’ (1986.), no ovaj album više u pop-rock stilu po ničemu se barem u umjetničkom dojmu nije mogao mjeriti s prethodnikom.
Ali, između dva albuma, Tina je kao glumica sudjelovala u trećem nastavku Mad Maxa. Graham Lyle i Terry Britten (autorski duo koji stoji iza ‘What’s Love…’) potpisali su ‘We Don’t Need Another Hero (Thunderdome)’, pjesmu koja je Tinu Turner, tada već debelo u četrdesetima, ustoličila kao novu pop zvijezdu.
‘Foreign Affair’ iz 1989. nastavio je putanju prema srednjostrujaškom pop-rocku s većom primjesom bluesa, a s njega se uz gigantski hit ‘The Best’ izdvaja i uvodna ‘Steamy Windows’ za koju bi te godine Rolling Stonesi bili ubili (‘Foreign Affair’ objavljen je nepunih mjesec dana nakon povratničkog albuma Stonesa ‘Steel Wheels’).
Soul-pop balada ‘I Don’t Wanna Fight’ (1993.) najavila je soundtrack biografskog igranog filma, dok je album ‘Wildest Dreams’ (1996.) snimljen sa slavnim britanskim producentom Trevorom Horneom ispunjen samim vrhuncima, a izdvajaju se duet s Barryjem Whiteom u naslovnoj pjesmi i balada ‘On Silent Wings’. ‘Wildest Dreams’ je odlično ostario i uz ‘Private Dancer’ nosi titulu njenog najzaokruženijeg albuma.
Foto HBO