Aktualno

Prestanite pričati – počnite (g)raditi

Prestanite pričati - počnite (g)raditi

Nisu li se dovoljno građani Dubrovnika i stanovnici najjužnije hrvatske županije u zadnjih 10-ak godina naslušali obećanja o izgradnji Pelješkog mosta i dolaska autoceste do Dubrovnika?

Za političare očito nisu jer 10 godina pričaju jedno te isto, 10 godina sve političke opcije svoju kampanju temelje na ta dva od vitalnog značaja projekta, a kontura Mosta i autoceste nema ni na vidiku.

I slušat će jug Hrvatske o tome, kako sada stvari stoje, još godinama. Jer krenula su ponovno politička prepucavanja tko je i tko nije kriv što su Dubrovačko-neretvanska županija i grad Dubrovnik evo i 2012. prometno izolirani. I što do nas nije stigao niti kilometar autoceste, a prelazak granice za doći do primjerice Splita ne treba niti spominjati.

MORA LI SVE GODINAMA BITI 'U IZGRADNJI'?
 
Izgleda da svaki veći prometni projekt na jugu mora čekati godinama i biti 'u izgradnji' prije nego li ugleda svjetlost dana. A što je najgore, gradilišta se na takvim objektima više puta otvaraju, kao da netko utvrđuje gradivo uvijek iznova, a zapravo se ne miče s mrtve točke. E tako su HDZ-ovci u zadnjih osam godina svoje vlasti u Hrvatskoj utvrđivali gradivo i kada je u pitanju Pelješki most, i kada je u pitanju autocesta Osojnik-Doli (a nije stigla još ni do Ploča) čak tri puta.

Sjetimo se samo svibnja 2009. godine, uoči naravno lokalnih izbora, kada je na Osojniku u prisustvu danas omraženog, tadašnjeg premijera Sanadera upriličeno svečano potpisivanje ugovora o projektnoj dokumentaciji za 29 kilometara autoceste Osojnik – Doli. Cijela se politička i ina svita sjatila na Osojnik, a da bi dojam bio još veći i bolji doveden je i bager. Kako tada tako i danas skoro tri godine kasnije. Ni prva lopata nije zakopana, a kamoli da se autocestom do Dubrovnika vozimo.

Krenula su ponovno politička prepucavanja tko je i tko nije kriv što su Dubrovačko-neretvanska županija i grad Dubrovnik evo i 2012. prometno izolirani. I što do nas nije stigao niti kilometar autoceste, a prelazak granice za doći do primjerice Splita ne treba niti spominjati

I sada su se HDZ-ovci uznemirili jer nova Vlada premijera Milanovića ne kani krenuti njihovim stopama nevidljive gradnje Mosta i autoceste. Sazivaju se presice, šalju priopćenja i reagiranja na izjave ministara, a ne pitaju se što su radili proteklih osam godina. Gledajući Pelješki most u njega je do sad utrošeno preko 200 milijuna kuna, što je tek kap u moru cijele investicije od ukupno 2,4 milijarde kuna.

MILENIJSKI PROJEKTI

O HDZ-ovim ulaganjima u osmogodišnjem mandatu govorio je krajem prošlog tjedna i dubrovački gradonačelnik Andro Vlahušić. Naglasio je kako je kroz 8 godina HDZ-ove vladavine u autocestu do Dubrovnika uloženo 79 milijuna kuna, a ovom dinamikom ulaganja bila bi završena za 470 godina. U Pelješki je most uloženo 158 milijuna kuna od 2,4 milijarde kuna, a dinamikom HDZ-a bio bi po Vlahušićevom izračunu izgrađen za 120 godina.

– Osnovni razlog sazivanja ove konferencije za novinare je taj što građani Grada Dubrovnika i Republike Hrvatske imaju pravo na istinu, a građani Dubrovnika imaju pravo i obvezu da državne, gradske i županijske službe učine maksimum kako bi prometno stanje, pogotovo kada su u pitanju ceste, bilo bolje. Svjedoci ste proteklih par dana na koji način HDZ pokušava politizirati ovo pitanje zaboravljajući da je imao poprilično veliku dogovornost u proteklih osma godina i jako dobro znamo gdje smo danas došli – rekao je među ostalim Vlahušić, a novinarima je podijelio svojevrsnu kronologiju događaja oko gradnje Pelješkog mosta i autoceste Osojnik – Doli od 2005. godine do danas.

I tu je iznio da bi dinamikom ulaganja HDZ-a autocesta bila izgrađena u roku od 470, a Most u roku od 120 godina.
– Ove brojke 470 i 120 govore vam zašto HDZ smatra da su to milenijski projekti. Milenij, ako ne znate, znači tisuću godina i oni kažu: Da smo ostali na vlasti, u tisuću godina bi završili i most i autocestu – rekao je gradonačelnik Andro Vlahušić.

Iako i sam ima milenijskih projekata, o njima nećemo ovaj put. No, zato se on sam dotaknuo još nekih cestovnih projekata na jugu – raspisan je natječaj za cestu od Čilipa do Karasovića, koja je puna rupa, a nije uveden izvođač radova; od Čilipa do Dubrovnika niti Županija niti vlada HDZ-a nije učinila ništa da se napravi brza cesta ili obilaznica Župe dubrovačke. Podsjetit ćemo samo na detalj kojeg su neki možda zaboravili. Još za vrijeme mandata premijera Ivice Račana (2000. – 2003.) tadašnji ministar javnih radova Radimir Čačić najavio da će se do 2008. godine autocesta u cjelini završiti do Osojnika! Mi se možemo tek zapitati kojim će nas novim rokovima zasuti – 2018., ili 2028…

PREUZMITE ODGOVORNOST

A kad smo kod autoceste, ovaj put nismo samo zapeli na njenoj izgradnji, već i na samoj trasi. Kukuriku koalicija više ne zna kuda bi cestu 'probijala' do juga. U najnovijem valu inspiracije Kukurikavci su oprečnih mišljenja. Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Zlatko Komadina definirao je stav kako bi se Dubrovnik s ostatkom Hrvatske trebao povezati brzom, a ne autocestom, odnosno rekonstrukcijom postojeće Jadranske magistrale. Premijer Milanović, pak, inzistira na autocesti koja bi išla od Ploča dolinom Neretve preko teritorija BiH prema Slanone.
Vlahušić u cijeloj ovoj zavrzlami oko trase drži da je „nama što se tiče povezivanja Dubrovnika daleko najvažnija općina Neum, jer je obilaznica Neuma od vitalnog značaja kako za Neum tako i za Dubrovnik“.  

– Neum i Dubrovnik imaju isti pristup problemu, iste su nam poteškoće, dijelimo iste interese te sklonost da nam se pomogne na stručan način. Trebaju nam financijski isplativa i kratkoročna rješenja – rekao je Vlahušić.  Zapravo, možemo tek pretpostaviti kako bi on kroz Neum najradije provukao jedan tunel. Ali to je već njegov problem.   

Ono, čega je ipak svjesna vladajuća koalicija je da će za bilo kakav prolazak autoceste kroz BiH trebati zasukati rukave i sjesti na pregovore. Tako je na presici  gradonačelnik Dubrovnika ekskluzivno najavio i skori posjet premijera Zorana Milanovića Dubrovniku, ali i BiH što će omogućiti zajedničko sjedanje za stol kako bi se dogovorili najbolji modaliteti.
Ma svaka bi vlada, današnja, bivša i bilo koja buduća trebala imati isplativa i kratkoročna, da ne rečemo ostvariva rješenja. Trebali bi svi zajedno napokon preuzeti odgovornost prema svojim građanima i njihovom novcu koji je suludo ili ne potrošen u Pelješki most, autocestu… pogotovo ako se isti imaju obustaviti.

Pročitajte još

NORDIJSKO HODANJE I PJEŠAČENJE U KONAVLIMA Organizirane 3 rute, za svakoga ponešto

Dulist

NA DANAŠNJI DAN 1895. Rođen slikar Ignjat Job

Dulist

CAVTATSKI UČENICI U KUĆI BUKOVAC Izrađivali uskršnje čestitke

Dulist