AktualnoUrednički izbor

POTENCIJAL KOJEG MOŽEMO UNOVČITI Dubrovnik ima priliku postati home port za repatrijaciju pomoraca

Carnival Breeze Repatrijacija 04

Ukupno 1.866 državljana iz nama graničnih zemalja, potom Albanije, Makedonije, Bjelorusije i Bugarske proteklih dva tjedna dotaklo je u gruškom portu kopno nakon mjeseci izbivanja na svjetskim morima. Upravo je Dubrovnik britansko-američka kom­panija brodova za kružna putovanja Carnival Cruise Line odabrala kao odredišnu luku za postupak repatrija­cije svojih djelatnika te svih onih koje je epidemija koronaviorusa zatekla na pučini u matične države. Gotovo s olakšanjem naši sugrađani, slobodni smo ustvrditi, čuli su zvuk sirene s cri­usera. U Gružu se konačno nakon više­mjesečne stanke život barem naizgled vratio. Kako je ovo način da u trenutku sloma sveukupne ekonomije iskori­stimo naš potencijal te desetljeće duga višemilijunska ulaganja za makar dje­lomičan udio prošlogodišnje zarade prepoznali su i u lokalnoj lučkoj upravi, potvrdio je ravnatelj Blaž Pezo za čita­telje DuLista.

Pristigao velik broj upita
— Destinacija Dubrovnik ima priliku postati luka za repatrijaciju pomoraca s brodova na kružnim putovanjima. Naime, Lučka uprava Dubrovnik zapri­mila je veliki broj upita o mogućnosti prihvata brodova i obavljanja operacija repatrijacije pomoraca s brodova na kružnim putovanjima. Raspolažemo s oko 800 metara operativne obale za prihvat jahti, brodica, manjih i većih brodova na kružnim putovanjima bez putnika koji u Republiku Hrvat­sku uplovljavaju na vez radi raspreme ili privremenog mirovanja. Osnovna svrha raspreme je omogućiti repatri­jaciju HRi EU članova posade. Izu­zetno smo zadovoljni da na ovaj način možemo izaći u susret našim dugogo­dišnjim partnerima – brodskim kom­panijama u ovim teškim trenucima tijekom trajanja pandemije COVID- 19 – pojasnio je Pezo. Tako su se u luci Dubrovnik uspješno ostvarila čak dva procesa repatrijacije.

blaz pezo 1
Posredstvom Carnival Cruise Lines – Carnival Magic koji je kod nas boravio od 20. svibnja i isplovio u petak te Carnival Breezea koji je ostao do 28. svib­nja. Radi se o cruiserima i operaciji povratka kući, kako smo već spomenuli, 1.866 pomoraca, odnosno članova posade iz Hrvatske i država u okruže­nju, a koja se obavlja u koordinaciji sa Stožerom civilne zaštite DNŽ, PU DNŽ, Lučkom kapetanijom Dubrovnik i Sin­dikatom pomoraca Hrvatske. Pomorci s brodova, komentirao je ravnatelj, ovi­sno o destinacijama do svojih adresa transportiraju se autobusima i charter letovima. Također, sukladno potre­bama brodara, pružaju se i sve dodatne usluge brodovima na lučkom području luke Dubrovnik – Gruž. Kolika je cijena veza te koliko sredstava bi dubrovačka lučka uprava mogla ovim uprihodo­vati njen prvi čovjek tek nam je kratko odgovorio: ­
— Na predstojećoj sjednici Uprav­nog vijeća Lučke uprave Dubrovnik koja će se održati krajem tjedna raz­motrit će se ova aktualna tema i doni­jeti odluka o visini pristojbe za upo­trebu obale za brodove u raspremi i privremenom mirovanju brodova na lučkom području luke Dubrovnik – Gruž. Kako je ovo izvrsna ideja u sve­prisutnim financijskim neprilikama ugrabiti dio kolača, slaže se dugogo­dišnji turistički djelatnik i gospodar­ski stručnjak Neven Jerković. Prema njegovom mišljenju, Dubrovnik, kao malo koja luka u svijetu, odavno ima svu potrebnu infrastrukturu i znanje za tako složene operacije i nema nika­kvog razloga sumnjati u kvalitetu i sigurnost njihovog izvršenja. Počevši od Domovinskog rata nadograđivana je operativna obala. Taj resurs ne smi­jemo propustiti unovčiti.

Imamo li dostatnu infrastrukturu?
— Home port podrazumijeva luku gdje se smjenjuje većina putnika, može djelomično i posade, a brod opskr­bljuje namirnicama, gorivom i ostalim robama neophodnim za dulje plovidbe, odnosno kružna putovanja. Naravno, u izvanrednim prilikama brod može koristiti luku i zbog drugih neočekiva­nih prilika, kao što je sada ova situacija s koronavirusom. Kako sada brodovi nisu u klasičnoj komercijalnoj plovidbi, nego u službi repatrijacije posada, pojam se home porta ovdje slobodno može zamijeniti terminom humani­tarne luke koja svoje postojanje ne bazira isključivo i jedino na vlastitim interesima nego je u službi civilizira­nog prihvata repatriranih pomoraca u njihovom toliko željnom konačnom povratku svojim domovima – iznosi Jerković.

neven jerkovic1
Nastavlja kako ovo nije prvi put da Dubrovnik pokazuje svoje istin­sko pomorsko biće. Malo je među ovdašnjim ljudima poznato, tumači, da je samo u repatrijacijama nakon završetka Prvog svjetskog rata kroz grušku luku brodovima došlo preko 25 tisuća repatriranih osoba iz cijele bivše države. Također, po agresiji na Dubrovnik na sličan način u gruškoj luci organiziran je humanitarni zbjeg, ali i repatrijacija prognanika po nje­govom oslobođenju. Naš grad, dodaje Neven Jerković, može i mora prihva­ćati smjene i repatrijacije pomoraca jer je takvo djelovanje duboko urezano u njegovoj stoljetnoj pomorskoj tradiciji. Naravno, napominje, to se mora odvi­jati strogo u okvirima epidemioloških mjera zbog zaštite zdravlja vlastitog pučanstva.
— Dubrovnik je od Domovinskog rata investirao u svoju luku dovoljno ope­rativne obale da može prihvatiti četiri velika broda na kružnim putovanjima. Međutim, ostala prateća infrastruktura, kao što su putnički terminal ili ceste, nemaju takav kapacitet za izvanredne situacije pa ja osobno ne bi prihvaćao više od polovice optimalnog kapaciteta. Kao što je upravo ovih dana slučaj s dva broda Carnival Cruises-a. Vremenski, može ostati koliko mu treba i sve dok svojim boravkom ne opterećuje druge lučke operacije ili ne postane opasnost za životnu sredinu – kaže nam Jerko­vić. O visini cijene pristajanja i zadrža­vanja ovakve vrste cruisera, ističe, nije uputno ulaziti u ugovore između gos­podarskih partnera, u ovome slučaju između Lučke uprave i brodara.
— Ono što znam je da se razna dava­nja nekoliko vrsta lučkih pristojbi s broda na kružnom putovanju kreću oko 15 EUR-a po putniku ili ugrubo rečeno po većem brodu se ukupno naplati oko 50.000 eura. Kako se taj novac raspodjeli unutar Luke, Grada i državnog proračuna nije toliko važno, jer sav taj novac u konačnici ipak ostaje – svima nama. Najvećim djelom ovako se prikupljena sred­stva koriste uglavnom za otplatu kre­dita za do sada urađene investicije i naravno za razvoj, a od ova nabrojana tri subjekta dobije ga, logično, najviše onaj koji najviše i investira – zaključio je za DuList Neven Jerković. Svakako, prilika je ovo koju valja upotrijebiti kako bi se namakla sredstva za razdo­blje pred nama. Tržište je nesigurno, a turistička industrija svakim danom uslijed neizvjesnosti trpi nove udarce. Svaki novčić kojim možemo sačuvati te oplemeniti ljudske i materijalne resurse je dragocijen.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 27. svibnja 2020.

Pročitajte još

Sumnja se da je Palata onečišćena zbog nepropisnog odlaganja nusprodukata proizvodnje maslinovog ulja

Andrea Falkoni Račić

DONOSIMO RASPORED CISTERNI Neugodni mirisi u Palati još prisutni

Dulist

U Gruž stigla božićna drvca, doznali smo cijene

Dulist