Slušni aparat

Planet Gorila

1GORILLAZ Press Photo Credit J.C. Hewlett

Prvo tromjesečje nove diskograf­ske godine još nije ni isteklo, a već smo dobili naramak izvrsnih albuma. Raskošni drugi solo album Caroline Polachek, ‘Desire, I Want To Turn into You’, rani je pretendent za laskavu titulu albuma godine, dok su se ‘Raven’ alter R&B pjevačice Kelele, ‘This Stupid World’ indie rock grupe Yo La Tengo i ‘This is Why’ power-pop trija Para­more također istaknuli iznadprosječ­nom kvalitetom. U tom društvu našli su se i Gorillaz, virtualni bend osno­van u Londonu 1998. godine od strane Damona Albarna, pjevača grupe Blur i Jamieja Hewletta, vizualnog umjetnika, ilustratora i autora stripova.

‘Cracker Island’ osmi je studijski album grupe čiji je nastupni singl odmah postao veliki hit. ‘Clint Eastwood’, zarazni i lako pamtljivi hibrid duba, hip-hopa i osunčanog indie-popa, objavljen je u ožujku 2001. inauguriravši prvi svjet­ski virtualni bend. Činili su ga, kao i danas, animirani likovi. Basist Mur­doc Niccals (inspiriran Keithom Ric­hardsom) i pjevač 2-D su Britanci, basi­stica Noodle je Japanka, a bubnjar Russell Hobbs Amerikanac. Materijal za istoimeni debitantski album Damon Albarn, malo po malo, skockao je u srcu zapadnog Londona, u novotvorenom Studiju 13, koji će postati kreativno sre­dište svih projekata produktivnog glaz­benika. Među njima je i ‘The Bravest Man in the Universe’ (2012.), posljed­nji album američke soul ikone Bobbyja Womacka, jednog u nizu glazbenih giganata koje je Albarn uspio okupiti pod nazivnikom Gorillaz. U vrijeme izlaska albuma ‘Gorillaz’ (2001.), Blur još nisu otišli na prvi odmor i malo tko je morao naslutiti da će priča o virtu­alnom bendu ikada biti nešto više od kratkotrajne zanimljivosti, bez obzira na aplaudiranje kritike i pristojnu komercijalnu prođu i ostalih singlova poput ‘19–2000’ i ‘Rock the House’. Međutim, Gorillaz će postati kanal koji će Albarn koristiti za zadovoljenje svo­jih autorskih stremljenja prema world musicu, latinu, dubu, elektronici i sličnim stilovima, koje je teško mogao uklopiti u pretežito brit-pop format Blura.

Prvi prekid aktivnosti matičnog benda iskoristio je za nastavak surad­nje s Jamiejem Hewlettom u Gorillaz. U usporedbi s prvijencem, ‘Demon Days’ (2005.), snimljen s producen­tom Danger Mouseom, je dosta mrač­niji. Najavni singl ‘Feel Good Inc.’, prva suradnja s jazz-rap pionirima De La Soul, nije samo ponovio uspjeh pjesme ‘Clint Eastwood’ nego ga je i višestruko nadmašio. Funk, rock, hip-hop? Teško je definirati pjesmu koja je od svojih prvih sekundi nezaboravna i ne zvuči kao ništa drugo što možete čuti od suvremenika. Drugi album Gorillaz nji­hovo je prvo remek djelo, kolekcija pje­sama bez suvišnog trenutka i s nizom čisto genijalnih momenata. Shaun Ryder iz Happy Mondays, najisturenija figura Madchester scene kasnih 80-ih i ranih 90-ih, briljira u electro-funk hitu ‘Dare’.

physical products artwork ipsic

Gostuju još Neneh Cherry, MFDoom, Roots Manuva, Martina Topley-Bird i glumac Dennis Hopper, a kroz čitavo trajanje ‘Every Planet We Reach is Dead’ Ike Turner luduje po klaviru. Cameo gostovanja od tada će činiti okosnicu Gorillaz koncepta. ‘Plastic Beach’ izlazi 2010. godine, a Albarn i Hewlett uspijevaju još jednom zasjeniti sami sebe. Koncept ekološkog alarma provlači se kroz album koji je još mračniji nego prethodnik i barem tri puta eklektičniji. Za to se pobrinula najčudnija svita skupljena na jednom pop albumu – Snoop Dogg, Lou Reed, Mark E. Smith, orkestri Sinfonia Viva i Syrian National Orchestra for Arabic Music. U ‘Superstar Jellyfish’ vraćaju se De la Soul, a reanimirani Bobby Womack i Mos Def dominiraju soul/ funk singlom ‘Stylo’. Osim što sviraju na naslovnoj pjesmi ‘Plastic Beach’, Paul Simonom i Mick Jones iz The Clash Albarna prate kao dio live benda na svjetskoj turneji ‘Escape to Plastic Beach’.

Povratak benda dogodit će se tek 2017. kada stiže club friendly album ‘Humanz’. Neodoljiva ‘Strobelite’ remi­niscira 80’s klupske klasike poput ‘Give Me The Night’ George Bensona. ‘Saturn Barz’ je izlet u dancehall, dok je ‘Andromeda’ najmelankoličnija pje­sma od 130 BPM-a ikada snimljena. Uz sve te svijetle trenutke, album se pre­više oslanja na gostovanja i nedostaje mu koncept i usmjerenje, odlike koje su unaprijedile prethodne radove. Na ‘The Now Now’ (2018.) gotovo uopće nije bilo gostiju, ali je zato praksa vra­ćena na ‘Song Machine, Season One: Strange Timez’ (2020.). S 10 pjesama u 37 minuta ‘Cracker Island’ ima fokus, za što je vjerojatno zaslužan super pop producent Greg Kurstin. Album karak­terizira i povratak koncepta, a ovaj put to je kult (Albarn rezonira da su i druš­tvene mreže svojevrsni kult). Gosti su u funkciji pjesme, nikako u prvom planu. Jedini cameo koji je dobio sre­dišnju ulogu je onaj portorikanske latin trap i reggaeton zvijezde Bad Bunnyja u pjesmi ‘Tormenta’, dok se u prijemči­voj ‘New Gold’ autorski i producentski pečat Kevina Parkera (Tame Impala) čuje previše za dobro pjesme. Thun­dercat u naslovnoj pjesmi polaže svoj karakteristični bas, dok su Stevie Nicks i Beck gotovo nečujni. Međutim, naj­bolji trenuci su oni bez zvučnih gostiju i oni u kojima je Damon Albarn ostao sam – ‘Silent Running’, ‘Tarantula’, ‘Baby Queen’, a pogotovo ‘Skinny Ape’ (koja se neočekivano pretvara u ska bombu) su favoriti. ‘Cracker Island’ ne osvaja nove terene u zvuku grupe i nije treće remek djelo Gorillaz, ali je njihov najbolji album u posljednjih 12 godina i onaj koji se pri kraju ove zime sluša na repeat.

Foto: https://press.warnerrecords.com/gorillaz

Pročitajte još

Završetak tekuće inkarnacije

Ivan Jelčić

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić