Americana hibrid slowcorea i dream-popa i virtuozni suvremeni jazz… Teško je naći dva albuma koja dijele manje poveznica od ovotjednog izbora diskografskih ostvarenja koja su obilježila godinu na izmaku, a iz opravdanih razloga se nisu prije našla na ovim stranicama. Hayden Silas Anhedönia, profesionalnog imena Ethel Cain 24-godišnja je američka glazbenica porijeklom s Floride čiji je debitantski uradak ‘Preacher’s Daughter’ jedan od ovogodišnjih najugodnijih otkrića. Prema izboru više od 70 glazbenih publikacija i njihovih kritičara, konceptualni album duboko pržene južnjačke gotike zauzeo je 13. mjesto liste najboljih albuma 2022. portala Metacritic, dok je utjecajni Pitchfork.com singl ‘American Teenager’, himničko zarazni komad heartland rocka, uvrstio na vlastitu listu pjesama godine i to na također visoko jedanaesto mjesto.
Ethel Cain prva je dva izdanja kratkog formata objavila 2019., no tek joj je prošlogodišnji EP
‘Inbred’ s tri prepoznata singla priskrbio više medijske pozornosti. Najuspješniji u nizu bio je ‘Crush’ s urnebesnim stihom ‘dugujem ti modricu na oku i dva poljupca, javi kad će doći po njih’. Iako ‘Preacher’s Daughter’ s prethodnikom dijeli određene stilske i tematske odrednice, dugosvirajući prvijenac Ethel Cain je posve drukčija zvijer. Pjesme su duže i turobnije, a ambijentalni i eterični zvučni elementi (čitaj: slojevi reverba) još su naglašeniji. Vokalne dionice su besprijekorno izvedene i snimljene, a epske pjesme poput ‘House in Nebraska’, ‘Thoroughfare’ ili razoružavajuće ‘Sun Bleached Flies’ ujedno su i najimpresivniji trenuci. Svaka sekunda je studiozno promišljena, a Ethel Cain je u uradi-sam maniri odsvirala sve instrumente i samostalno producirala album koji pokriva alt-country, srcedrapajuće piano balade, doom metal i gitarske solaže dostojne stadionskog rocka te još nekolicinu stilizacija u mračno, ali neodoljivo ostvarenje koje morate čuti više puta prije nego što vam se posve uvuče pod kožu.
Pokazatelj je to izrazitog stvaralačkog samopouzdanja i vizije. Iako je čitava fabula albuma plod mašte, Cain dio inspiracije nedvojbeno vuče iz vlastitih trauma. Odrasla je u zatvorenoj crkvenoj zajednici uz oca baptističkog svećenika. S 12 godina obitelji je priznala da je gay, sa 16 godina napustila je crkvu da bi se nekoliko godina kasnije identificirala kao transrodna osoba. Tada je rođen i alter ego Ethel Cain. U pola godine od izlaska ‘Preacher’s Daughter’ Cain je postigla puno, legije vjernih fanova obraćaju joj se nadimkom mother, a ostvarila je i san snimivši duet s osobnim uzorom Florence Welch u live verziji pjesme ‘Morning Elvis’ Florence + The Machine, koja je upravo objavljena kao singl.
O postojanju Domi & JDBeck, najveće jazz senzacije 2022., saznao sam slučajno i nedavno, zahvaljujući Instagram objavi londonske radijske i DJ legende Gillesa Petersona o intervjuu koji je s njima napravio za BBC Radio 6. Domi & JD Beck su Gen-Z jazz duo sastavljen od 22-godišnje francuske klavijaturistice Domi (Domitille Degalle) i 19-godišnjeg bubnjara iz Dallasa JDBecka, a njihov nastupni album ‘Not Tight’ objavila je legendarna jazz etiketa Blue Note putem posredništva Andersona.Paaka i njegove diskografske kuće Apeshit. Prvi pogled na omot albuma izazvat će čuđenje zbog toga što Domi i JDizgledaju kao polaznici nižih razreda srednje škole i to generacije 1986., a ne kao glazbeni virtuozi i nositelji dvije nominacije za Grammy u kategorijama za najboljeg novog izvođača i najbolji suvremeni instrumentalni album, iako ‘Not Tight’ to nije jer Domi i JD ili njihovi gosti povremeno pjevaju ili repaju.
Prvi susret s njihovom glazbom izazvat će još veće čuđenje koje će pratiti trenutno oduševljenje. Zar je moguće da dvoje ‘klinaca’ s omota izvode ovako opaku glazbu samo s dva para nogu i ruku. Harmonije koje Domi servira na albumu su posvuda od početka do kraja, a njena frenetična izvedba ostavlja bez daha. Ritmovi JDBecka su ‘izokrenuti’, neukrotivi i na momente neuhvatljivo brzi, poput fuzije drum ‘n’ bassa i nu-jazza u favoritu ‘Sniff’. U predivnoj ‘Moon’ uspjeli su osigurati gostovanje velikog Herbieja Hancocka, a 82-godišnja legenda ne samo da polaže svoj karakteristični piano nego i pjeva, a glas mu kroz vocoder odiše mladenačkom svježinom. Pjesma se doima kao hibrid jazz fusiona i romantičnih izleta Daft Punka na albumu ‘Random Access Memories’.
Hancock je najstariji gost na ‘Not Tight’, ali ne i jedini. U jednako lijepoj ‘Take a Chance’ na vokalima im se priključio mentor Anderson.Paak. On se uz veterane repere Snoopa Dogga i Bustu Rhymesa pojavljuje i u ‘Pilot’. Američki basist i pjevač Thundercat svojim jednako virtuoznim sviranjem popunjava praznine u naslovnoj temi, a u ‘Bowling’ još i pjeva te sipa reference na ‘Big Lebowski’, kultni film braće Coen iz 1998. godine. Gostuje i kanadski indie-rocker Mac DeMarco. ‘Not Tight’ je ozbiljan jazz fusion album, pomalo neujednačen (ipak im je prvi), ali glazbeno razigran i od početka do kraja zabavan. Za puni doživljaj u upoznavanje s ovim neobičnim mladim glazbenicima pođite na You Tube i pogledajte neki od njihovih nastupa uživo. Nećete se razočarati.
Foto www.daughtersofcain. com, twitter.com/ DOMiAndJDBECK