Grad

NOVI SUSTAV ODVAJANJA OTPADA Što budete manje otvarali otpadomjer, manji će biti računi

NOVI SUSTAV ODVAJANJA OTPADA Što budete manje otvarali otpadomjer, manji će biti računi

Odluka o načinu pružanja javne usluge sakupljanja komunalnog otpada na području Grada Dubrovnika nalazi se na javnom savjetovanju. Njome se utvrđuju način i uvjeti pružanja ove javne usluge na području Grada Dubrovnika. Gradonačelnik Mato Franković i direktor Čistoće Marko Iveković pozvali su građane da se uključe u javno savjetovanje kako bi se stvorio što kvalitetniji sustav gospodarenja otpadom.

Franković je naglasio kako se novim sustavom u cijelosti mijenja dosadašnja paradigma odlaganja otpada.

-Do sada se po staroj odluci predaja otpada tretirala ne po članu kućanstva, ne po broju predanog otpada, nego po kvadraturi. Ako je netko živio sam u stanu od sto ‘kvadrata’, obračunavalo mu se po kvadratu, a ne po količini otpada koju je korisnik uistinu predao. Sada se to mijenja. Otpad proizvodi individualac i tako on može utjecati sam na količinu predanog otpada. Količinu može smanjiti i doći do onog modela koji je financijski najisplativiji za tu osobu – rekao je među ostalim gradonačelnik.

Dva načina sakupljanja otpada

Iveković je istaknuo kako se u odluci nalazi prijedlog da se usluga sakupljanja otpada može vršiti na dva načina – putem spremnika na javnim površinama ili vlastitog spremnika kod pojedinog korisnika.

-Izbor modela prikupljanja otpada uvelike ovisi o konfiguraciji terena i izgledu ulica, pogotovo na užem području Dubrovnika. Na užem području ćemo imati većinu korisnika pokrivenu sa spremnicima na javnim površinama. Jednostavno, zbog načina stanovanja – puno je stambenih zgrada i uskih ulica. Ne možemo svakom korisniku udijeliti vlastiti spremnik. Što se tiče spremnika kod pojedinog korisnika, imamo kao primjere Bosanku i Mali Zaton – naveo je Iveković. Novi Zakon, kao i sama odluka definiraju obveze korisnika i davatelja usluge.

Najvažnije načelo u novom sustavu gospodarenja otpadom koji je definiran novim zakonom je da onečišćivać plaća. Spomenuo je ponovno kako se napušta starog sustava naplate usluga putem ‘kvadrata’.

-Bez obzira gdje odlagali, usluga će se plaćati prema stvarnoj odloženoj količini miješanog komunalnog otpada. Mi ćemo utvrditi koliko ste predali miješanog otpada i to će biti glavni kriterij za formiranje cijene u varijabilnom obliku. Želimo potaknuti građane na odvajanje otpada. Svaka komponenta koju odvojite iz miješanog komunalnog otpada – papir, plastika, staklo i biootpad u budućnosti odvozit će vam se besplatno, a naplaćivat će se samo miješani komunalni otpad.

Opet otpadomjeri
Na spremnicima na javnim površinama nalazit će se uređaj otpadomjer koji može zaprimiti 20 litara.

-Svaki naš korisnik će dobiti identifikacijsku karticu i prilikom odlaganja otpada će se morati ulogirati, odložiti otpad u uređaj i nakon zatvaranja otpad ulazi u tijelo spremnika. To nam omogućuje da na kraju mjeseca imamo uvid da je vaša obitelj predala pet puta količinu od 20 litara kolika je zapremina tog uređaja. Isti način obračuna će biti i za one korisnike koji imaju vlastite spremnike – rekao je Iveković.

O cijeni
Cijena javne usluge sastoji se od dva dijela – minimalne javne usluge, odnosno od fiksnog dijela i varijabilnog dijela koji će se ovisiti o predanoj količini miješanog komunalnog otpada.

NOVI SUSTAV ODVAJANJA OTPADA Što budete manje otvarali otpadomjer, manji će biti računi

Cijena će biti jedinstvena na čitavom području pružanja usluge. Dakle, jedna je cijena za sve fizičke osobe na području JLS-a. Nema razlike za građane koji žive na užem području Grada ili na Elafitima. Završna cijena, izračun je cijena javne usluge za količinu predanog miješanog komunalnog otpada, a ona se dobiva jediničnom cijenom za pražnjenje otpada određenog volumena spremnika puta broj pražnjenja tog spremnika, objašnjava Iveković.

-Ovisno o broju otvaranja otpadomjera zapremnine 20 litara, to će vam se obračunati na kraju mjeseca i tako će se dobiti vaša konačna cijena – rekao je.

U odluci se ističe prijedlog da cijena minimalne javne usluge za kategoriju kućanstvo iznosi 53,98 lipa bez PDV-a.

NOVI SUSTAV ODVAJANJA OTPADA Što budete manje otvarali otpadomjer, manji će biti računi

-PDV je 13 posto. Cijena minimalne javne usluge uz PDV bi iznosila oko 61 kunu – naglasio je ističući dalje što je uključeno u tu cijenu. Minimalna javna usluga plaćat će se 12 mjeseci godišnje. Dio godine u kojem se ne koristi nekretnina, postoji benefit da se ne plaća varijabilni dio.

-Broj mjesečnih otvaranja otpadomjera ovisi o vašoj želji, spremnosti i ulaganju u odvajanje otpada. Ako dva puta mjesečno otvorite otpadomjer zapremnine 20 litara, vaš ukupni mjesečni račun iznosit će 74,56 kuna – istaknuo je među ostalim Iveković. ‘Moramo motivirati ljude na odvajanje otpadom’, rekao je.

NOVI SUSTAV ODVAJANJA OTPADA Što budete manje otvarali otpadomjer, manji će biti računi

‘Uključite se u javno savjetovanje’
-Novi sustav gospodarenja otpadom i novi zakon pred svih stavlja nove izazove i pravila ponašanja. Moramo svih upoznati s detaljima kako bi prijelaz na novi sustav gospodaranja otpadom prošao što bezbolnije i lakše – rekao je Iveković.

Gradonačelnik je istaknuo da će najveći fokus sigurno biti na cijeni odlaganja otpada, ali da se nada da će sugrađani pogledati i ostale prijedloge koji su sadržani u ovoj odluci te dati svoje mišljenje.

-Prije mjesec i pol dana imali smo sastanak s gradskim vijećnicima na kojem smo raspravili sve ovo jer smo željeli da se maksimalno uključi i Gradsko vijeće u ovu odluku. Što se tiče izračuna minimalne javne usluge, pokušali smo pronaći način da Dubrovnik pozicioniramo u sredinu. Iako, mi imamo najveće troškove uspoređujući sa svim gradovima. Naša je lokacija neusporedivo dalja od njihove kada govorimo o udaljenosti od najbližeg mjesta gdje odvoze otpad. Ta udaljenost podiže cijenu usluge.

NOVI SUSTAV ODVAJANJA OTPADA Što budete manje otvarali otpadomjer, manji će biti računi

Pronašli smo način kako tu cijenu ipak zadržati na srednjoj razini unutar naših vlastitih resursa. Svi izračuni o odluci napravljeni su sukladno zakonu. Očekujem da će se u sljedećim tjednima uključiti i javnost, a da ćemo u konačnici, kada budemo stavljali odluku pred vijeće, imati stavove naših sugrađana koji će dati svoj obol odluci svojim prijedlozima. Bit će potrebno jedno vrijeme prilagodbe, ne očekujemo da će odmah sve savršeno funkcionirati. Želimo postići visoki stupanj reciklaže prilikom odvajanja otpada – rekao je Franković.

Podsjetimo, Novi Zakon o gospodarenju otpadom izglasan je u Hrvatskom saboru u srpnju 2021. Uređuje sustav gospodarenja otpadom te se propisuju mjere u svrhu zaštite okoliša, sprječavanja proizvodnje ambalažnog otpada i ponovna uporaba ambalaže i recikliranja.

Sustav gospodarenja otpadom

Pročitajte još

Pri kraju radovi Spomen sobe poginulih dubrovačkih branitelja u Sponzi

Dulist

SASTANAK USUSRET SEZONI Vozila će na Stradun ulaziti prema točnom rasporedu, Sanitatu stižu nova vozila

Dulist

PIROTEHNIČARI U DOMOVINSKOM RATU Međunarodni dan svjesnosti o opasnostima od mina

Dulist