Aktualno

NA DESETKE ‘KOMARACA’ IZNAD STRADUNA Ako je dron registriran, može vam zujati poviše glava

dron vjezba luka

Prolazite preko Straduna, odjednom vas ‘opere’ onaj osjećaj kako vas netko gleda? Ili čujete iritantan, zujajući zvuk? Da, poviše Straduna leti na desetke dronova svaki dan! I već su poprilično dosadni, poput komaraca, naporni i iskreno, nelagodno je biti u njihovoj blizini.

No, zašto zapravo njih toliko leti poviše grada? Smiju li uopće letjeti? Tragom ovog pitanja, kojeg su nam postavili brojni naši čitatelji, odlučili smo informaciju provjeriti u Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo koja izdaje dozvole. Zanimali su nas odgovori na nekoliko pitanja – koliko je vlasnika bespilotnih letjelica, dronova, od CCaa zatražilo dozvolu za prelet, odnosno snimanje preko Straduna i/ ili Dubrovnika uopće, potom koliko je od zatraženih dozvola i odobreno, s obzirom da se radi o preletima unutar Klase IV u Klasifikaciji područja letenja. Inače, Pravilnik Zakona o dronovima definira četiri klase, a četvrtom se smatra ‘Gusto naseljeno područje: Područje uskih urbanih zona (središta gradova, naselja i mjesta)’. Dakle, Stradun.

Ako ste registrirani…
-Registrirani i odobreni operatori sustava bespilotnih zrakoplova nemaju obvezu ishođenja odobrenja, niti izvješćivanja Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (HACZ) za operacije u pojedinom području dok god izvode operacije u okviru svojih registracija i odobrenja. Moguće je dakle, da se neke operacije u navedenim područjima obavljaju potpuno legalno i bez znanja Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo – istaknuli su nam iz CCAA na naš prvi upit. Iz Zakona o dronovima, koji je izuzetno kompleksan te ukoliko se odlučite biti ponosni vlasnik drona, dobro ga iščitajte, treba izvući nekoliko važnih informacija. Prva je svakako regulativa o korištenju ovih letjelica.

Ukratno – najvažnija stvar, nakon kupnje, dron morate registrirati. Dron veće energije od 79J potrebno je registrirati u Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo. Iz CCAA su nam dodali u odgovoru još i to kako odobrenja i izuzeća Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo nisu usmjerena na područje operacija, nego na sljedeće uvjete operacija: Operacije kategorije D, Operacija na udaljenostima različitim od propisanih, Operacije izvan vidokruga rukovatelja, te Operacije izbacivanja predmeta te Izuzeća u skladu s člankom 149a Zakona o zračnom prometu (izuzeća od raznih odredaba propisa.

Dakle, prevedeno, gledat ćemo još puno lijepih ‘aero’ videa o Dubrovniku u svjetskim medijima, na društvenim mrežama… S jedne strane, prekrasno, s druge strane, postavlja se važno pitanje: gdje je tu intimnost? Jer, vjerovali ili ne, u staroj gradskoj jezgri još uvijek žive ljudi, prostiru robu, spavaju… Na njihovu nesreću, u gradu-manekenu, lijepoj kulisi reklama i videa. Dodajmo još i kako mnogi vlasnici dronova ne prijavljuju fotografije i videe, no Zakon kaže kako se snimanje mora unaprijed najaviti, a nakon snimanja dati na pregled Državnoj geodetskoj upravi. U suprotnom, kazne su zaista velike.

Izuzeci postoje
-Iz evidencije Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo je razvidno da je izdano četiri odobrenja za operacije na udaljenostima različitim od propisanih, koja su vezana na područje Dubrovnika: dva za područja operacija u Zračnoj luci Dubrovnik, jedno za područje operacija u luci Dubrovnik i izvan zidina staroga grada i jedno za Stradun – naglasili su nam odgovarajući na upit o onima koji ‘žele nešto više’.

S obzirom da na Stradunu te ukupno staroj gradskoj jezgri Dubrovnika, svakodnevno prelijeće popriličan broj dronova, treba znati i ovaj podatak iz Zakona: dron ne smije ‘kružiti’ na udaljenosti manjoj od 30 metara od ljudi, objekata, vozila, 150 metara od skupina, tri kilometra od aerodroma i popratnih sadržaja, dronovi lete isključivo po danu i maksimalno 500 metara od osobe koja upravlja dronom. Za kraj, s obzirom na to kako su zaduženi za izdavanje dozvola te dodatna odobrenja od ‘standarda’, zamolili smo CCAA odgovor hoće li, u suradnji s nadležnim tijelima, pokrenuti postupke kažnjavanja za one koji krše zakon?

-Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo, u okviru svoje nadležnosti, postupa po svakoj prijavi o ugrožavanju sigurnosti te da ukoliko utvrdi postojanje prekršaja izdaje prekršajni nalog ili podnosi optužni prijedlog u svojstvu ovlaštenog tužitelja – istaknuli su nam iz CCAA.
Inače, već duže vrijeme apeliraju na pridržavanje Pravilnika o sustavima bespilotnih zrakoplova. U suprotnom su vlasnici dronova u prekršaju kažnjivom prema Zakonu o zračnom prometu, a u toj situaciji, vjerujemo, nitko ne želi biti.

Sjećate li se ‘dronova-presretača’?
Kad su se 2016. godine snimale scene za blockbuster Star Wars u Dubrovniku, kružila je priča o nabavci velikog broja bespilotnih letjelica, odnosno dronova koji imaju zadatak kontrolirati zrak ponad lokacija snimanja. Dronovi su bili zamišljeni kao presretači s posebnim zadatkom u borbi protiv mogućih ilegalnih dronova i ostalih bespilotnih letjelica na nebu iznad Dubrovnika za vrijeme snimanja. Ovakve dronove, odnosno ‘robote sokolove’ uvela je i japanska policija u svrhu borbe protiv terorizma. Iako je bilo prije o dronovima lovcima, što je tematski bilo poprilično slično samoj tematici filma te dronove na kraju nitko nije vidio.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 25. srpnja 2018.

Pročitajte još

Atlantska plovidba povlači dionice sa Zagrebačke burze

Dulist

Sumnja se da je Palata onečišćena zbog nepropisnog odlaganja nusprodukata proizvodnje maslinovog ulja

Andrea Falkoni Račić

DONOSIMO RASPORED CISTERNI Neugodni mirisi u Palati još prisutni

Dulist