Aktualno

MLADE SNAGE TORNJA ZRAČNE LUKE DUBROVNIK Kontrola letenja u sigurnim rukama Tonija i Cvijeta

Zbog velike odgovornosti, kontrolori zračnog prometa moraju biti sposobni procesuirati veliku količinu informacija, brzo reagirati i, bez obzira na to što se oko njih događa, biti usredotočeni na svoj posao – kada bismo jednom rečenicom opisali ovaj iznimno važan, zahtjevan posao, poslužili bismo se baš ovom, ‘službenom’, iz Hrvatske kontrole zračne plovidbe. Upravo u njoj krije se cijeli put edukacije jednog kontrolora letenja, a to dobro znaju dva draga, nasmijana mladića, Lapađanin Cvijeto Radović – obavezno dodajemo – korijenima iz Konavala i Gružanin Toni Vukojević, koji su nas ovog kišnog ponedjeljka dočekali u kontrolnom tornju Zračne luke Dubrovnik. Mladići, nasmijani, ali s uvijek jednim okom na ekranu, spremno su odgovarali na pitanja i istodobno pratili što se događa na nebu iznad nas. Freško su oni u kontroli letenja, ispit su zajedno položili 9. listopada, pa smo ih nakon mjesec dana odlučili posjetiti. No, to što su freški nikako ne znači da nisu spremni, a još manje da su ‘bačeni u vatru’. Oni su se, naime, kalili cijele sezone. E sad, srećom ili nažalost, nije im bilo previše gužvovito… Iako se sezona, bar što se tiče njihovog dijela posla, gotovo vratila u najprometniju 2019. godinu, pričat će nam nešto kasnije Hrvoje Skokandić, rukovoditelj Podružnice Dubrovnik.
—Već smo mjesec dana ovdje, u tornju, a zapravo možemo samostalno raditi čim stigne dozvola, u našem slučaju početkom listopada – priča nam Toni. Nije to tek puko polaganje ispita, za biti kontrolor letenja potrebno je imati i znanje, i predispoziciju, sposobnosti, vještine… Sukladno sa zahtjevnošću posla.
—Uvijek je potrebno brzo reagirati u trenutku, imati visoku koncentraciju, ali i snalaženje u prostoru i vremenu. Potrebna je i samodisciplina i naravno, najvažnije – motivacija – priča nam pak Cvijeto. Dodaje i kako su kompletnu edukaciju odradili upravo ovdje, u kontrolnom tornju na ZLD. S njima su radili stariji kolege, koji su ih, potvrđuju oba mladića, dočekali s velikom željom da ih educiraju i prime u svoj tim. Takav način rada iznimno je važan, jer u ovom sustavu rada ne postoji ‘ja’, već isključivo sinkronizacija svih kontrolora koji u tom trenutku, odnosno smjeni, rade.

blank

Ljudski faktor nezamjenjiv
Kako izgleda jedan dan u tornju? Nije to kao nekad, danas je sve digitalno, ali je ljudski faktor ono nezamjenjivo u gotovo svakom poslu, a pogotovo u kontroli letenja.
—Ljeti je bilo dosta letova, sad kad je opala sezona, malo manje, što je logično. Zapravo, prava gužva bude u srpnju i kolovozu, sad je osjetno manje – dodaju nam. U to smo se i sami uvjerili, budući da je u trenutku kad smo ih posjetili bila ‘pauza’, odnosno najavljeni let Croatia Airlines stizao je tek za dva sata.
— Nadamo se gužvi iduće ljeto – iskreno će obojica. Kako se nose sa stresom, neizostavnim pratiteljem ovog, ali i mnogih drugih poslova?
—Kako smo već spomenuli, u trenutku kad dobijete dozvolu, smatra se kako ste sposobni i spremni raditi. Upadate u raspored, a mi smo zapravo od 9. listopada samostalni. Ta samostalnost nosit će sa sobom i određene stresove, ali sve se to prođe uz kvalitetan rad, dobre kolege i spremnost – priča nam Toni. Cvijeto će reći kako su prošli sve moguće situacije u tornju zajedno s kolegama. Naravno, na neke stvari te nitko ne može spremiti i upravo u tome ‘leži’ izazov ovog posla. Na jezičcu će vaga uvijek prevagnuti na želju, a ona je u njima tinjala negdje davno prije.

blank

Svaki posao ima ‘svoje’
—Sjećam se, kad sam bio mali, netko je negdje spomenuo posao kontrolora letenja. Moj tata radio je na aerodromu, pa sam se vjerojatno našao u društvu gdje se pričalo i… Rodilo se u meni zanimanje za taj posao. ‘Kontrolori imaju jako odgovoran posao’ – to mi je ostalo u glavi. Jedna stvar je vodila drugoj, vidio sam natječaj i rekao sam sebi – idem probati. Prošao sam i eto me – kaže nam Cvijeto. On i Toni prijatelji su iz školskih, gimnazijskih klupa, obojica 1993. godište. Toni se nadovezuje.
—Biti kontrolor letenja, ma nije to baš tako ‘supermenski’! Jest, jako je odgovorno, ali ne moramo mi biti Supermeni, znate? Svaki posao ima svoje… Kad nešto učiš, pa i kad naučiš, svaki dan i svaka minuta je nova situacija. Nema pravila i nema rutine. Zato se od kontrolora letenja traži nešto malo više. Tehnički gledano se sve može naučiti, ali onaj ljudski dio – kako se najbolje snaći u nekoj situaciji – tu ovisiš o svojim sposobnostima – priča nam Toni. Jedan njihov radni dan traje osam sati, ali ih je minimalno dvoje, pa čak nekad i troje u smjeni.
—Podijelimo se, svatko radi svoje, dva sata se radi, dva odmara, odnosno mijenjamo se s kolegom. Teško je neprestano držati istu razinu koncentracije, no ne i nemoguće. Možda je to taj stres, iščekivanje – nadovezuje se Cvijeto. Sa svojim gimnazijskim kolegom jako se dobro nadopunjuje u poslu, što se itekako vidi. Uz njih radi 17 toranjskih kontrolora, koji odobravaju polijetanje zrakoplova i pilotima pružaju meteorološke informacije poput vidljivosti te brzine i smjera vjetra. Ukratko, kada zrakoplov postigne određenu visinu, toranjska kontrola predaje ga prilaznoj kontroli zračnog prometa. Starijih je još sedam kolega, njih dva mlada, sveukupno 26. Edukacija je, dodaju mladići, konstanta. Rad je 24-satni, u smislu da se smjena preda i nova ekipa započinje s radom kroz nekoliko minuta. Radi se, otprilike, tri dana u tjednu.

blank

Broj operacija je dosegao brojku iz 2019. godine
—Štogod se mijenja od tehnologije, pratimo i idemo ukorak s time. Sve se mora pratiti, usavršavati, tako da svake godine na početku sezone sve ponovimo. A često se mijenja – napominje nam Cvijeto. Ovaj odgovoran posao s motivirajućim uvjetima najbolja im je životna odluka. Fantastično je čuti kako još uvijek postoje mladi ljudi koji se usude uputiti na ovaj zahtjevan, ali prekrasan životni i radni put, a osobito je lijepo znati kako se radi o mladićima iz Dubrovnika. —Konačno su došli raditi momci iz grada. Iznimno me to veseli – uključuje se u razgovor Hrvoje Skokandić, rukovoditelj Podružnice Dubrovnik. On će nam pričati o brojkama…
—U smislu broja operacija, kolovoz je već ovu godinu u pojedinim danima dosegao 2019. Godinu. Srpanj i rujan su bili značajno manji u odnosu na iste mjesece te najbolje godine. A i promijenio se profil zrakoplova koji dolaze – napominje rukovoditelj.
— Ima puno više privatnih zrakoplova, business jetova, helikoptera… Broj operacija je dosegao brojku iz 2019. godine. Iako je zbog neizvjesnosti trajanja pandemije nezahvalno prognozirati, u 2022. očekujemo više zrakoplova nego ove godine, a nadamo se oporavku u 2023. godini – napominje. Ispričat će nam i kako je podijeljen posao dubrovačkih kontrolora letenja.
— Rade se dvije kontrole letenja: toranjska i prilazna. Prilazna radarska kontrola letenja kontrolira zračni prostor od – ugrubo – Brača do granice sa Crnom Gorom i od granice BIH do granice s Italijom, do neke razine od otprilike šest kilometara. Pratimo zrakoplove kojisu na prilazu Dubrovniku, koji polijeću iz Dubrovnika, radimo razdvajanje i sekvenciranje zrakolova u prilazu, razdvajanje prilaznog i odlaznog prometa. Isto tako pratimo sve zrakoplove koji su u preletu na tim visinama, većinom su to zrakoplovi koji slijeću u Tivat, u Podgoricu, Mostar, Brač Split… – naglašava.
Spuštamo se niz toranj, u prolazu nam maše Antonio Živalj, najstariji kontrolor u ovom trenutku u dubrovačkoj podružnici. Ne ometamo ga, u poslu je. Uskoro će biti i mladići, jer uskoro stiže zrakoplov. Pozdravljamo, izlazimo iz impresivnog kontrolnog tornja i poželimo im puno uspjeha od ovih lijepih početaka pa sve do kraja njihovog radnog vijeka.

blank

MINIMALNI ZAHTJEVI
Što trebate znati ukoliko želite postati kontrolor letenja?
Ukoliko želite i vi postati kontrolor zračnog prometa, potrebno je nekoliko uvjeta. Jedan je sveučilišni preddiplomski studij iz područja zračnog prometa ili sveučilišni preddiplomski studij tehničke struke ili gimnazija ili srednja škola tehničke struke, potom hrvatsko državljanstvo ili državljanstvo druge države članice Europske unije, aktivno znanje engleskog jezika te zdravstvena sposobnost kategorije 3. Svaki kontrolor trebao bi posjedovati sposobnost brzog, jasnog i razgovijetnog komuniciranja, brzo prebacivanje pažnje, primanje i reagiranje na više informacija koje dolaze iz različitih izvora i raspodjela pažnje na nekoliko stvari. Poželjno je da kandidati budu odlučne osobe, da mogu donositi brze i točne odluke, pronalaziti rješenja u izvanrednim situacijama te raditi i usredotočiti se na rad u uvjetima koji mogu odvraćati pažnju. Među ostalim, traži se samodisciplina, emocionalna stabilnost i smirenost te tolerancija na stres u situacijama velikog pritiska, kao što je velika količina prometa, izvanredna situacija, situacija u nuždi… Osobe koje žele postati kontrolori letenja trebali bi, baš kao naša dva mlada sugovornika, biti izuzetni timski igrači i nije na odmet naglasiti kako cijelo osposobljavanje plaća Hrvatska kontrola zračne plovidbe!

Objavljeno u tiskanom izdanju 10. studenog 2021.

Pročitajte još

ZAČINIMO BOŽIĆ LJUBAVLJU Humanitarna akcija kuhanja bakalara na sv. Mihajlu

Dulist

PO MJERI GRAĐANA Tjedni pregled gradskih projekata

Dulist

Naši policajci obilježili Međunarodni dan osoba s invaliditetom

Dulist

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija