Ljijana Bjelovučić upraviteljica je Peljeških vrhova PZ Janjina. S njome smo razgovorali o Pelješcu, vinariji, ali i kako se rođena Sarajka snašla u Janjini.
Već ste nekoliko godina na Pelješcu, a tamo ste došli iz Sarajeva. Kako je izgledalo Vaše upoznavanje s ovim našim vinorodnim krajem?
Došla sam na Pelješac prije osam godina, iz Sarajeva, udala se u Janjinu i tada nisam ni sanjala da ću, točno prije godinu dana, postati upraviteljicom Peljeških vrhova. Volim reći kako sam ravno sa snježnih vrhova planine Jahorine, gdje sam skijala i natjecala se, ‘doletjela’ u Pelješke vrhove, čudesni svijet vina.
Moje upoznavanje Janjine i Pelješca, je počelo naravno, s čašom gustog, pomalo oporog, rubinsko crvenog vina. Dranče! – s ponosom mi je kazao muž, napravljen na tradicionalan način, kako ga je njegov djed radio. Potom me odveo u Dranče. Miris borova, pjesma cvrčaka, pogled preko mora na Mljet… Prođeš kroz maslinik do zelenih trsova s kojih vise veliki, ljubičasti grozdovi obasjani suncem. E to je ljubav na prvi pogled!
Kako izgleda Vaš radni dan u vinariji Pelješki vrhovi?
Na mjesto upraviteljice sam došla točno u vrijeme početka pandemije, tako da su mi počeci bili vrlo teški. Upoznati se s radnim okruženjem, poslovanjem zadruge, proizvodnjom vina, zakonima o vinu, prodajom, poslovnim partnerima i na koncu i najtežim dijelom – prodajom vina, a sve u uvjetima potpunog lockdown-a.
Volim započeti radni dan odlaskom u vinariju, na kratki ‘briefing’, dogovoriti se s Vanjom, našim enologom, što trebamo napraviti, kakvo je stanje s vinima, bacimo poneku šalu s našim Dundom i idemo dalje.
On ostaje u svom carstvu vina, a ja idem u ured. Kako imamo i kavanu, provjerim je li i tu sve u redu, a onda se posvećujem uredskim poslovima. Sve što se odradi u vinariji i u kavani, dođe meni na stol. Računi, dogovori, pregovori, ugovori, telefoni, sastanci – bude pomalo kaotično, ali sve se stigne!
Najteže je, u ovim trenutnim uvjetima, dogovoriti prodaju vina, što nam je prioritet.
Kako ste prošli u ovoj COVID krizi?
Neuspješna turistička sezona 2020. negativno se odrazila i na vinski sektor pa tako neposredno i na nas. Jedan dio vina se prijašnjih godina prodavao u restoranima i wine barovima kao i u našoj maloj kušaoni vina. U 2020. godini, prodaja je skoro pa potpuno stala i pala je za 70 posto. Ukoliko se nastavi takav trend i u turističkoj sezoni 2021., imat ćemo velikih problema.
Ipak, COVID kriza nama je konkretno ‘pomogla’ u jednom dijelu, a to je da nanovo posložimo cjelokupno poslovanje zadruge. Naime, osnovana je 1902. godine, radi u kontinuitetu već skoro 120 godina, prošla je i dobra i loša vremena, opstala je kao specifična po načinu poslovanja i kao takva pomalo se uspavala.
Nije pratila modernije pristupe vinarstvu niti marketing vina, a svi znamo jako dobro što, u današnje vrijeme, znači marketing. Kad k tome dodamo i činjenicu da ljudi na spomen naziva ‘zadruga’ odmah imaju neku negativnu konotaciju, kao da je to nešto manje vrijedno u odnosu na zvučna imena vinarija i vina, onda nije čudo da je zadruga ostala zakinuta za medijsku pažnju.
Zato smo se mi u Pelješkim vrhovima, u ovoj godini dana pandemije, posvetili promoviranju vinarije koja je dio zadruge, promoviranju kvalitetnog Plavca malog. Želimo vratiti sjaj našim Drančama, želimo napraviti poznat i prepoznat brend Plavca malog kojeg proizvodi i puni vinarija Pelješki vrhovi PZ Janjina. Uložili smo puno truda i ljubavi da ponovno iz pepela sagradimo novu i moderniju varijantu zadruge i vinarije, a opet se oslanjajući na tradiciju. Sa sigurnošću mogu reći da imamo potencijala za napraviti ozbiljan posao.
Koji su budući planovi vinarije? Gdje se vidite za 5 godina?
Moram istaknuti kako smo imali dobar početak godine. Jedan mali dio vina plasirali smo u Australiju, a trenutno smo u pregovorima za izvoz u Poljsku, što će se realizirati tijekom ljeta. Očekujemo i pozitivnu ocjenu za odobravanje sredstava iz Nacionalnog programa pomoći sektoru vina.
Naime, aplicirali smo na natječaj Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju, za kupnju nove punionice vina koja bi nam smanjila troškove proizvodnje i na koncu uvjetovala da imamo nižu cijenu gotovog proizvoda čime bismo bili konkurentniji na tržištu. Planiramo se prijaviti na mjeru 6.4.1, za ulaganja u ugostiteljsku djelatnost, s kojom bismo otvorili novu, modernu kušaonu vina. Ove godine ćemo ‘izbaciti’ i još jednu etiketu, nešto novo što smo ‘skuhali’ u vinariji. Otprilike za manje od mjesec dana ćemo novu bocu pustiti u promet, a svakako ćemo napraviti promociju novog proizvoda Peljeških vrhova. Nadamo se svi da će pandemija uskoro biti prošlost i da ćemo se vratiti normalnom životu i poslu, tako da možemo ostvariti ciljeve koje smo si zadali, a to je da odsad pa za narednih pet godina napravimo vinski brend Pelješki vrhovi, prepoznat po kvaliteti ne samo u Hrvatskoj, nego i van granica zemlje.
U svakom slučaju, posjetite naše malo misto, vinariju i kavanu. Nasmijani i radosni dočekat ćemo i ugostiti sve koji vole Pelješac, Janjinu i Plavac mali, a i one koji će po prvi put doći i zavoljeti ovaj čarobni poluotok.