Vaše vijesti

KLAUSTAR MALE BRAĆE Fra Stipe Nosić o lavovima na kapitelu

Dvostruki grifon na kapitelu može se tumačiti religijsko-simboličkim značenjem. A glave lavova koje su kao rigalice smještene u kutovima Velikog klaustra, kao i četiri njihove glave na fontani u klaustru te dvije velike glave lavova u Malom klaustru, imaju drukčija objašnjenja. One su tu kao ‘maskeroni’ zbog praktične, ali i ukrasne funkcije.

Ali kapitel 53, koji na kutovima, na sve četiri strane ima po jednu skulpturu mladića i sa svake dijagonalne strane po jednu glavu lava, zahtijeva temeljitije teološko promišljanje. Lavovi su predočeni u stiliziranom reljefnom ukrasu plodova šipka, s malom razlikom u veličinama glava. Reljef lava na sjevernoj strani malo je veći i ima otprilike visinu kao i skulpture glava mladića na kutovima kapitela. Radi se o biblijskoj simbolici, ali tumačenje ovog prikaza Objave i nije tako jednostavno. Lav naime ima veliko simboličko bogatstvo i može značiti puno toga. Njega se drži za kralja među životinjama pa se ta simboličnost kroz povijest često prenosila i na ljudsko područje. Kod mnogih naroda vezan je za božanstvo, a kod nekih je i simbol sunca. Osim toga, s njim se povezuje pozitivna i negativna simbolika, koju je preuzela i Biblija (usp. Iz 1,4; Jer 27,44; Dn 6,23 i sl.). Tako i kršćanska tradicija pridaje lavu duhovno značenje i simbolično ga povezuje s ustrajnošću u vjeri u teškoćama. Zato je on i simbol evanđelista Marka. Da se na reljefu kapitela 53 radi o glavama lavova otkriva griva svojstvena njima. Zato, ako uzmemo da su dva lava u stvari lav i lavić, na što upućuje razlika u njihovoj veličini, i ako mladiće na kutovima zamislimo kao pastire, onda je ovdje prepoznatljiva tvrdnja proroka, koji govori o borbi Jahve protiv Asirije: ‘Da, ovako mi reče Jahve: ‘Kao što lav ili lavić nad plijenom reži, pa i kad se strči na njega mnoštvo pastira, on se ne prepada vike njihove, nit’ za njihovu graju mari – tako će Jahve nad vojskama sići da vojuje za goru Sion, za visinu njezinu´’ (Iz 31,4). Ako se pak zadržimo na simbolici lava koji označava sv. Marka evanđelista, onda četiri mladića mogu označavati četiri strane svijeta i ljude kojima je namijenjeno Evanđelje. Tumačenje simbolike brojeva kako to čini sv. Augustin također ide u sličnom smjeru. Broj četiri on povezuje s grčkim riječima koje označavaju strane svijeta: anatolé, dysis, arhtos, mesemthría, a znače istok, zapad, sjever i jug. U njihovim početnim slovima, otkriva on ime prvog čovjeka Adam(a). Ta grčka slova, koja su u stvari i grčke brojke, Augustin povezuje s bogatom biblijskom simbolikom brojeva, koja uključuje višestruka moguća tumačenja. I brojevi možda mogu ponuditi prihvatljivo simboličko tumačenje, jer na kapitelu 50 također je pedeset kugli šipka i mogu simbolički značiti Pedesetnicu – Duhove, rođendan Crkve. Ako je na kapitelu 53 isto tako pedeset i tri kugle šipka, koje se simbolikom brojeva opet može povezati s Crkvom i s Presvetim Trojstvom, onda prikaz ovog kapitela možemo povezati s Uskrsom ili s himnom vazmene osmine, koji glasi: ‘Crkvo, novi grade sveti, pjevaj danas pjesmu novu! Uskrsnuća nada evo, smrtnicima svima svanu! Starog zmaja Vođ naš svlada Lav iz roda Judinoga. Silnim glasom mrtve zove: `Ustajte na život novi!`.’ ‘Lav’ je, naime, pralik Krista Otkupitelja i uskrslog Gospodina, koji je pod tim imenom u Bibliji više puta proročki naviješten. A to proroštvo je i ostvareno, kako to zadnja njezina knjiga ističe: ‘… pobijedio je `Lav` iz Judina plemena’ (Usp. Otk 5,5).

Fra Stipe Nosić

Pročitajte još

Marko-Mišo Mujan o pitanju istine o brzoj cesti preko izvorišta rijeke Omble

Dulist

Vandali torcidinim imenom i ustaškim znakovljem iscrtali zidove u Župi

Dulist

REAKCIJA S BOSANKE ‘Je li javni prijevoz tu radi građana ili nas gradska tvrtka isključivo gleda kao zaradu?’

Dulist

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija