Aktualno

JESMO LI SPREMNI ZA NOVO RAZDOBLJE CRUISING INDUSTRIJE? Pred Dubrovnikom je veliki posao dogovaranja, ali i investicije u lučku strukturu

JESMO LI SPREMNI ZA NOVO RAZDOBLJE CRUISING INDUSTRIJE? Pred Dubrovnikom je veliki posao dogovaranja, ali i investicije u lučku strukturu

Pozdravljamo odluku Nacional­nog stožera. U slučaju da, sukladno epidemiološkim mjerama, cruise kompanije uspiju organizirati kružna puto­vanja mi ćemo biti spremni za prihvat brodova. Za sada su otkazana sva uplovljavanja predviđena za 2020., a Lučka uprava Dubrovnik u intezivnom je kontaktu s našim partnerima zbog izrade itinerara za 2021. godinu – poru­čio je za DuList ravnatelj Blaž Pezo i dodao kako za sada nemaju zabilje­žene službene upite o novim ticanjima cruisera u grušku luku. Podsjetimo, epidemiološki državni vrh prije koji tjedan ukinuo je ograničenje od 200 putnika koji smiju biti prisutni na ino­zemnom plovilu.

Odlukom otvorena mogućnost
Ovaj zaključak donesen je nakon što je Nacionalni stožer proučio, kako navode, ‘vrlo detaljan program zaštite od koronavirusa’ jedne tvrtke za koju se pak pretpostavlja da bi sa svo­jim brodovljem mogla uskoro zaplo­viti našim vodama. Kako je istaknuo ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krunoslav Capak na nacionalnoj televiziji upućena su im dodatna pitanja na koja su dobili zado­voljavajuće odgovore. ‘Nacionalni sto­žer je dozvolio takvim cruiserima da dolaze u Dubrovnik’, izjavio je Capak i objasnio kako mjesta bojazni o zarazi uslijed povećanog broja gostiju nema.
— U Dubrovniku smeta ta gužva koja se dogodi kad se ljudi iskrcaju, a sada organizatori tvrde da će to biti u manjim grupama. Garantiraju da će se tako organizirati, i ne vjerujemo da će tu biti epidemioloških opasno­sti – rekao je Capak. Istina, propisane procedure predstavljaju izazov, kako za kompanije tako i lučke uprave te gra­dove koje vrše prihvat brodova, među­tim iste osiguravaju najveću razinu zdravstvene zaštite, a mogućnost šire­nja zaraze COVID-19 virusom ovim se svodi na minimum, zaključili su iz Gradske uprave još početkom kolovoza nakon što je MSC, naš redovit gost, pro­teklih sezona označio početak svojih putovanja.
Naime, kako je tada rastumačeno iz Grada, upravo predstavnici jedne od najvećih svjetskih kompanija za kružna putovanja i tržišni lider na području Europe – MSC, po poslanom upitu iskazali su zainteresiranost za uključenje Dubrovnika u itinerer putovanja njihovih brodova. Među­tim, u tim trenutcima ograničavajući faktor predstavljala im je sad već uki­nuta uredba prema kojoj, kako smo već spomenuli, u hrvatske luke nisu mogla uploviti plovila s više od 200 posjetite­lja. Iako o tome nema službene potvrde, njenim stavljanjem van snage konačno je u gruškoj luci omogućeno ticanje grdosija poput MSCGrandiose – prvog cruisera koji je zaplovio nakon razdo­blja karantene.
Pojasnimo, posrijedi je i prvi brod, kako su komentirali iz ove tvrtke, na kojem je uveden novi zdravstveni i sigurnosni protokol navedene kompa­nije te su se gosti, njih 2500, prije ukr­caja u Genovi u prošlu nedjelju, podvr­gli opsežnom zdravstvenom pregledu. Osim provjere tjelesne temperature, pregleda zdravstvenog upitnika, on je uključivao i COVID-19 bris test na antigene. Sličnu proceduru prošlo je i 1500 članova posade. Prema raspo­redu, kako stoji na stranici MSC-ija, oni će posjetiti luke Civitavecchia, Napulj, Palermo i La Valetta, a u tijeku su i pripreme za već rasprodana putova­nja MSC Magnifica s polaskom iz Trsta Jadranskim i Jonskim morem.

Neven Jerković
Neven Jerković

Otegotne okolnosti
Istovremeno, za isplovljavanje se spre­maju i brodovi Costa Cruises. No, pri ovome je važno napomenuti kako se na njih mogu odazvati tek stanovnici Schengenskih zemalja kojima mi još ne pripadamo. Spomenuta okolnost, među ostalim, komentira naš sugo­vornik, dugogodišnji turistički djelat­nik, Neven Jerković mogla bi, unatoč dobroj volji aktualne političke gar­niture, uvjetovati povratak cruisera većeg kapaciteta u naše vode. Odluka o prestanku ograničenja tek je, tvrdi, prvi korak i sada predstoji napraviti ono što već jesu Grčka i Malta – uvje­riti brodarske kompanije da se mi doi­sta želimo vratiti u igru.
— Zbog našeg kašnjenja, Dubrov­nik još uvijek nije uvršten u program već rasprodanih putovanja broda MSC Magnifica pod imenom ‘Italija, Grčka, Hrvatska’ s početkom 27. kolo­voza i za sada predviđenim plovid­bama do konca listopada itinererom Trst-Bari-Krf-Katakolon-Atena-Trst. Također, povremene ishitrene i histe­rične poruke koje se iz Grada plasiraju preko dijela medija i društvenih mreža nam ne idu baš u prilog, jer je stvorena klima po kojoj Dubrovnik to ne želi raditi. Trebat će nam dosta truda i volje da ponovo započnemo ozbiljno raditi prihvat brodova na kružnim putovanjima – priča Jerković.
Objektivni problem, govori, leži u činjenici da je tržište brodskih aran­žmana doslovno zamrlo i da je potra­žnja za ovim oblikom odmora u veli­kome padu. Veliki broj potencijalnih putnika čeka da se situacija s koronavirusom definitivno iskristalizira, a kada se to dogodi, mišljenja je, potra­žnja će ponovo eksplodirati. Tek tada nastupa faza normalizacije rada plani­ranja itinerera, medijskog oglašavanja, oživljavanja prodajne mreže te stabi­lizacije autobusnog, zračnog i želje­zničkog prometa koji dovode putnike do luka ukrcaja. Na koncu, ističe, treba pokrenuti gomilu brodova, temeljito ih osvježiti, ukrcati, uvježbati posade i započeti ploviti.
— Nije to lagani posao, jer samo ame­rička grupacija Carnival zapošljava oko 150 tisuća pomoraca, koji su većinom iskrcani i vraćeni svojim domovima. Ta je operacija iskrcaja trajala mjese­cima, a neće trebati ni puno manje vre­mena sve njih ponovo vratiti natrag na brodove i uvježbati ih. Pokretanje cije­loga pogona brodskih kružnih putova­nja je komplicirani posao i ne može se obaviti preko noći. Previše je tu eleme­nata koji i u najmanjem obujmu posla u konačnici mogu ugroziti cijeli pro­jekt revitalizacije – objašnjava nam Neven Jerković. Ni luke prihvata bro­dova logično nisu ostale pošteđene problema.

Le Cham­plain
Le Cham­plain

Pokazali zadovoljavajuću razinu spremnosti
Dovoljno se, kaže, prisjetiti kronič­nog nedostatka kvalificiranih vozača autobusa za lokalne transfere, od kojih je dobar dio već otišao u inozemstvo trbuhom za kruhom te se tako ovaj gorući problem još više rasplamsao. Ipak, proteklih mjeseci, napominje naš sugovornik, iskrcajem pomoraca s dva broda kompanije Carnival u Gružu te pružanjem dugoročnog veza i sidrišta Crystal Espiritu, Marelli Discovery 2 i La belle L’Adriatique, ali istovremeno početkom kružnih putovanja Le Cham­plainom posljednjeg dana srpnja dalmatinskom obalom od Kotora do Zadra iz Dubrovnika kao luke ukrcaja, poka­zali smo dobru volju i zadovoljavajuću razinu spremnosti.
— Prva postkorona komercijalna plovidba iz gruške luke protekla je bez ikakvih komplikacija, a sukladno svim važećim zakonskim i sanitarnim propisima. Vrlo uredno i profesionalno odrađena je od svih sudionika, kako od posade broda, leta zrakoplovom Cro­atia Airlinesa iz Pariza za Dubrovnik, procedure Zračne luke u Čilipima i Lučke uprave Dubrovnik, tako i do lokalne agenture, autobusnih tran­sfera, vodiča, muzeja, ugostiteljskog i trgovačkog sektora – iznio je Jerković i podvukao kako je veliki kapital uložen u ovu granu gospodarstva pa je za oče­kivati da poslovni svijet napravi sve da se stanje čim prije normalizira.
Polazak broda MSC Grandiose na putovanje stoga smatra povijesnim tre­nutkom kojeg mi moramo dobro pra­titi i izvući pouke. Potpuna primjena novog zdravstvenog i sigurnosnog pro­tokola kompanije temeljena na svim do sada dostignutim epidemiološkim standardima i bit će, poručuje, veliki test koliko je u tome svijet napredo­vao. Prema tome, objašnjava, kriza će donijeti i nešto dobro. Veliki broj teh­nološki zastarjelih brodova završit će u rezalištima, a na njihova će mjesta doći će plovila nove generacije. Već sada gradi se 127 putničkih krstaša za prihvat 257.000 putnika.
— Za njih će se planirati itinereri prema lukama koji će zadovoljavati nove standarde. Sve počinje ispočetka, restart u doslovnom smislu te riječi. Pred Dubrovnikom je zato veliki posao uvjeravanja i dogovaranja ulaska u pro­grame, ali i investicije u lučku i opće­nito prometnu strukturu koja će biti dorasla nastupajućim novim vreme­nima. Jesmo li za to, bez njorgetanja, spremni? Shvatimo da nismo jedini i da se bez nas može – zaključuje za DuList Neven Jerković te još jednom napominje kako će snalaženje u pos­tkorona okolnostima trajno presuditi našoj pozicioniranosti na zemljovidu kružnih putovanja.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 19. kolovoza 2020.

Pročitajte još

PRIGODNI PROGRAM Jubilarna deseta obljetnica SHKM u Dubrovniku

Dulist

GOSTOVANJE U HERCEG NOVOM ‘Vidi kako Lokrum pere zube’ pred crnogorskom publikom

Ivana Mijić Vulinović

VENECIJA POČELA NAPLAĆIVATI ULAZ U GRAD Mnogi nezadovoljni: ‘Pretvaraju nas u tematski park’

Dulist