AktualnoUrednički izbor

DONOSIMO ODGOVORE NA NAJČEŠĆA PITANJA POMORACA Matrikule, liječnički i breveti u doba korone

c cruiseri s petke foto tjedna

Što se događa sa 183 dana plovidbe koje svaki pomorac mora imati ako se pomorci ne ukrcaju u ovoj godini? Hoće li se osigurati kakve olakšice? Hoće li se smanjivati dani plovidbe u odnosu na porezna davanja pomo­raca? Što je s brevetima, liječničkim, matrikulama? Puno je pitanja koje muče naše pomorce u vremenu pan­demije koronavirusa, u kojem je cijeli svijet ostao blokiran, a time i naši pomorci diljem svijeta. Nije ni čudo onda kako ih muči ne baš mali broj pitanja, a s obzirom na činjenicu kako im često volimo tepati kako su ‘najvaž­niji hrvatski izvozni proizvod’, odlu­čili smo Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture poslati ona najčešća koja smo našli u tematskim grupama za pomorce, dobili putem redakcij­skog e-maila ili u telefonskim upitima na našu adresu…

— Sukladno odredbi članka 128. Pomorskog zakonika član posade broda u međunarodnoj plovidbi bez obzira na državnu pripadnost broda, koji u Republici Hrvatskoj ima pre­bivalište, odnosno uobičajeno bora­vište (rezident), jest obveznik poreza na dohodak od nesamostalnog rada prema primicima ostvarenima po osnovi rada na brodu u međunarodnoj plovidbi osim ako je plovio 183 dana ili više dana u godini za koju se utvrđuje obveza poreza na dohodak. Za posti­zanje potrebnih 183 dana za godinu za koju se utvrđuje obveza poreza na dohodak, uračunavaju se dani plo­vidbe, dani provedeni na putu od mjesta prebivališta do mjesta ukrcaja na brod, dani potrebni za povratno putovanje, dani liječenja zbog bolesti ili povrede nastale na putu za ukrcaj, na brodu ili na povratku ili dani lije­čenja zbog bolesti ili povrede nastale nakon iskrcaja ili prije ukrcaja koje bi onemogućile ishođenje uvjerenja o zdravstvenoj sposobnosti za plovidbu i dani provedeni na stručnoj izobrazbi u inozemstvu ili tuzemstvu kao i dani do isteka ugovora o radu koji su neo­stvareni zbog napuštanja člana posade od strane brodara ili prestanka ugo­vora o radu zbog poslovno uvjetova­nih razloga. U slučaju otmice i zato­čeništva, umirovljenja ili smrti člana posade u poreznoj godini, držat će se da je ostvaren uvjet plovidbe od 183 dana za tu poreznu godinu – istaknut će iz Ministarstva.

— U tom pogledu, a u odnosu na epi­demiju koronavirusa i mjere koje podu­zimamo u borbi s istom, a radi zaštite hrvatskih pomoraca, Ministarstvo u suradnji s reprezentativnim socijal­nim partnerima razmatra mogućno­sti koje ima na raspolaganju u okviru postojećih zakonskih odredbi te ćemo uskoro u tom pogledu usvojiti novu uputu, a o kojoj ćemo pravovremeno izvijestiti javnost – odgovaraju na prvo, možda i najvažnije pitanje vezano za trenutnu situaciju naših pomoraca – na koji način je ‘zavedeno’ vrijeme u izolaciji zbog pandemije COVID-19 odnosno jesu li ti dani uračunati u 180 dana plovidbe.

— Članu posade broda u međuna­rodnoj plovidbi dani se uvijek i u svim situacijama, neovisno o razdoblju tra­janja epidemije ili nekom drugom slič­nom događaju, računaju na način kako je to utvrđeno odredbom članka 128. Pomorskog zakonika. Izolacija utvr­đena od strane službenih osoba računa se u dane liječenja za potrebe ostvari­vanja 183 dana u skladu s navedenom odredbom – naglasit će dalje.

Zanimljivo je dodati i to kako je 18. ožujka 2020. godine, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture usvo­jilo smjernice – koje se mogu pronaći na služnim stranicama MMPI – o izvan­rednim mjerama za pomorce kojim je valjanost svih svjedodžbi o osposob­ljenosti i ostalih dokumenata pomo­raca potrebnih za obavljanje plovid­bene službe na brodu, a koji istječu zaključno s datumom 18. lipnja 2020. godine produljilo na rok od tri mjeseca. Sličnu mjeru usvojila je većina potpi­snica STCW Konvencije, s obzirom na to da su Međunarodna pomorska orga­nizacija i Europska komisija, odnosno DG MOVE, dale preporuku da bi se tre­balo pristupiti usvajanju izvanrednih mjera primjenjujući sva raspoložila pragmatična rješenja koja ne ugroža­vaju sigurnost plovidbe – odgovorit će pak na pitanje o produživanju bre­veta, a u odnosu na nastavak provedbe postupka ishođenja svjedodžbi o ospo­sobljenosti, Ministarstvo je objavilo i Preporuke građanima i gospodarskim subjektima u pogledu preventivnih mjera zaštite od bolesti uzrokovanih koronavirusom (COVID-19), vodeći pri tome računa o zaštiti kako pomoraca i djelatnika lučkih kapetanija koji pro­vode navedene poslovne procese.

Valjanost matrikule, mirovinsko i zdravstveno
Što se događa u trenutku kada pomorcu istekne liječnički pregled?
— Izvanredna mjera za produljenje valjanosti svjedodžbi o zdravstvenoj sposobnosti sadržana je također u Smjernicama Ministarstva. Smatrajući ovu situaciju višom silom, u pogledu izvanrednog produljenja valjanosti hrvatskih svjedodžbi o zdravstvenoj sposobnosti, Ministarstvo u skladu s Pravilom I/9 STCW Konvencije i Pra­vilom 1.2. MLC Konvencije dopušta pomorcu rad bez valjane svjedodžbe o zdravstvenoj sposobnosti pod uvjetom da razdoblje ne prelazi tri mjeseca i da pomorac posjeduje prethodnu svje­dodžbu o zdravstvenoj sposobnosti – odgovaraju na idući ‘set’ naših pitanja.
— Izvanredna mjera za produljenje valjanosti pomorskih knjižica sadr­žana je također u Smjernicama, a pri­mjenjuje se jednako načelo kao i u slučaju svjedodžbi o osposobljenosti. Dakle, sve pomorske knjižice koje su izdane s rokom valjanosti zaključno s datumom 18. lipnja 2020. godine produljuju se na rok od tri mjeseca – odgovor je za sve pomorce koje je mučilo pitanje što se događa kod isteka matrikule i postoji li moguć­nost eventualnog produljenja valjano­sti. Što se pak događa s mirovinskim i zdravstvenim osiguranjem kod pomo­raca koji ostaju doma, a kompanija im nije uspjela osigurati ukrcaj?
— Ako je pomorac sklopio ugovor o radu na razdoblje duže od razdo­blja ukrcaja na brodu, u tom slučaju on plaća mirovinsko osiguranje i za vrijeme dok nije ukrcan na brod. Što se tiče zdravstvenog osigura­nja, svi pomorci kada su kući imaju pravo na zdravstveno osiguranje po osnovi nezaposlene osobe, odgovor je Ministarstva.

Ključni radnici prometnog lanca
Ideja pojedinih zemalja pa i naših susjeda, jest kako bi u ovom trenutku naše pomorce eventualno trebalo proglasiti takozvanim ‘Key Transport Workers’, vodeći se odlukama zemalja EU i Velike Britanije.
— Republika Hrvatska svoje pomorce oduvijek smatra ključ­nim radnicima u ovom prometnom lancu. Pomorskim prometom odvija se gotovo 90 posto ukupnog svjetskog prometa roba te je uloga pomoraca u tome od nemjerljive važnosti. Sigur­nost plovidbe čini jedan od prioriteta ovog Ministarstva te ćemo u tom smi­slu i nastaviti jačati mehanizme u pro­vedbi mjera kojima želimo dodatno osnažiti položaj hrvatskih pomoraca. Ponosni smo što su naši pomorci poznati i priznati u svijetu kao izrazito vrsni stručnjaci te time predstavljaju jedan od najboljih ‘hrvatskih izvoznih proizvoda’, a takav status svakako želimo zadržati i u budućnosti – odgo­vor je iz Ministarstva na pitanje raz­mišlja li se u Hrvatskoj u tom smjeru.
A što se tiče ‘lokalne priče’, poslali smo i jedan upit Ministarstvu vezan za program za Naobrazbu pomoraca za ovu godinu – ima li odgoda i ako da, kada su planirana predavanja i ispiti u Lučkoj kapetaniji Dubrovnik te na koji način je organiziran rad LK Dubrovnik u ovom trenutku.
— Naobrazba i predavanja za pomorce ne provodi se u lučkim kape­tanijama, a što se tiče organizacije ispita metodologija je sadržana u Pre­porukama građanima i gospodarskim subjektima u pogledu preventivnih mjera zaštite od bolesti uzrokovanih koronavirusom (COVID-19). Sukladno istima, u razdoblju trajanja epidemije koronavirusa, ispiti će se održavati uz prethodno ispunjenje kriterija u smi­slu provedbe ispita isključivo za one pomorce u međunarodnoj plovidbi kojima je ta svjedodžba uvjet za potvr­đeni ukrcaj, poput naloga za ukrcaj, avionske karte i slično. Također, broj kandidata koji polažu ispite za stjeca­nje svjedodžbi o osposobljenosti ogra­ničava se na 10 po pojedinom ispitu, a održavanja ispita za sve lučke kapeta­nije objavljivat će se na internetskim stranicama Ministarstva i kandidati će dobivati obavijest elektroničkom poštom o terminima ispita.

ŠTO JE S PREGLEDIMA BRODOVA I BRODICA? Odgoda od 90 dana
S obzirom na najavljene tehničke preglede brodova i brodica, hoće li se isti odgađati s obzirom na pan­demiju COVID-19?
— Vezano uz obavljanje tehničkih pregleda brodova i brodica Mini­starstvo je objavilo i Preporuke građanima i gospodarskim subjek­tima prema kojima se svi redovni pregledi plovnih objekata koji su se trebali obaviti u ovom razdoblju odgađaju za 90 dana, a redovni pre­gledi brodica za prijevoz putnika i brodica koje su ranije bile jahte, a koje su imale tehnički pregled prošle godine, obavit će se nakon isteka razdoblja od 2 godine. Osim navedenog, vezano uz obavljanje pregleda brodova i jahti hrvatske državne pripadnosti u međuna­rodnoj plovidbi, Ministarstvo je objavilo okružnicu prema kojoj se produljuje valjanost svjedodžbi na rok od tri mjeseca u slučajevima kada bi se pregled trebao obaviti u državama pogođenim pandemi­jom, kada nije moguće obaviti pre­gled zbog ograničenih transpor­tnih mogućnosti te kada postoji sumnja da je bilo koji od članova posade zaražen virusom COVID19 – naglasili su nam iz Ministarstva u odgovoru na još jedno od naših ‘morskih pitanja’.

Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 8. travnja 2020.

Pročitajte još

‘TKO TJERA HRVATSKE GRAĐANE NA PERIFERIJU?’ Udruga Glas poduzetnika o visokim cijenama na Adventu

Dulist

ADVENT U PRIMORJU Radionica izrade božićnih kolača u Franjevačkom samostanu

Dulist

SUTRA OD 9 Dubrovački vatrogasci najavili vatrogasne vježbe na ovim adresama

Dulist