Aktualno

Cvetojević: ‘Turiste maltretiramo jer neki misle da je prijevoz osoba njihovo isključivo pravo!’

taxi guzva pile002

Poduzetnik Saša Cvetojević danas je u Dubrovniku svjedočio velikim gužvama te je na svom Facebook profilu objavio i snimku reda za taksi na Pilama. Smatra kako bi se sve riješilo povećanjem broja onih koji se žele baviti prijevozom osoba.

Inače, danas je ponovo u Gradu, posebno na Vratima od Pila, vladao kazin, a jedan od glavni razloga su gosti s cruisera. U razdoblju od dva sata, točnije od 6.30 do 8.30 na dubrovačko je područje pristiglo 5377 putnika. Brojač posjetitelja se u gradskoj jezgri oko 11.30 sati umalo ‘zacrvenio’ zbog 7748 ljudi koji su tada svoje vrijeme provodili u Gradu. Podsjetimo, brojač je još u testnoj fazi i nakon prelaska broja od 8000 posjetitelja, ‘poprima’ crvenu boju i označava određeno upozorenje.

Evo što je Cvetojević napisao na Facebooku:

– Rad za taxi u Dubrvovniku. Ovi jadni ljudi, turisti koji su došli u našu zemlju, oni su Potražnja. Ta Potražnja kreirana je i žestokim trošenjem vašeg novca – reklamama TZ, gradnjom infrastrukture (aerodroma, luka, cesti i svega što ste platili predimenzionirano – jer mora u sezoni prihvatiti turiste). Ovo što odlazi, vozeći prve od njih, a ostavljajući sve druge na milost i nemilost suncu – to je Ponuda. Kad Potražnja premaši Ponudu – onda imate redove, nezadovoljne ljude, a potencijalno i zdravstvene rizike (probajte stajati na suncu dok liječnici viču – Skrij se tko može). Sve to bi se jednostavno moglo riješiti povećanjem ponude – umjesto jednog vozila koje vozi ove ljude, naše goste, koji su skupo platili kako bi došli stajati u ovom redu, moglo bi lako doći dvadestak vozila s vozačima. Vozača koji žele voziti ima, automobila ima, a postoji i tehnologija koja ih može časkom povezati. No, zašto su ovi ljudi osuđeni na ovakvo maltretiranje?

Zato što postoje ljudi koji smatraju da je prijevoz osobe od točke A do točke B njihovo isključivo pravo. Te osobe su, u davnoj prošlosti, dok su automobili bili komplicirane i teže dostupne naprave za korištenje kojih je trebalo prilično umijeće, uspjele sebi osigurati povlašteni status.

Tko im je to omogućio i zašto? Omogućili su im oni koje birate na izborima, lokalnim, ali i nacionalnim. U početku je to imalo smisla, želja je bila osigurati da taksist ne prevari putnika, postaviti cjenik kojeg se svi moraju držati, te osigurati da tu čudnu i kompliciranu napravu vozi onaj tko stvarno zna voziti.

Danas, kad su automobili postali gotovo autonomni, kad se isti masovno proizvode i kad su stotinama puta sigurniji nego u doba kad je taksi služba ovako regulirana, sve to, pogotovo u istom obliku – nije potrebno. Umjesto prvotne namjere – osiguranja fer odnosa između dvije strane, preraslo je u zaštitu prava onih koji su ‘unutra’ i koji imaju ‘dozvolu’ na maltretiranje vas korisnika svim zamislivim, ali i do sad nezamislivim, načinima. Isto uključuje i blokiranje najprometnije prometnice usred dana, ali i ostavljanje staraca i djece na vrelom asfaltu.

Toleriranje takve prakse od strane lokalne, ali i državne vlasti je direktno pogodovanje jednoj grupaciji, koja je već pokazala koliko je moćna i koja je pokazala kako komunicira, te koja ne preza ni od fizičkog nasilja. Naravno, nikako ne možemo generalizirati i reći da su svi takvi, postoji puno pravih profesionalaca koji odrađuju težak posao taksiranja, za novce koji su često jedva dovoljni za preživljavanje. No, ti su tiši, ti rade svoj posao, njihovi auti su čisti, ne pokazuju gole guzice i nikad neće posegnuti za nasiljem. Ti se žele boriti s konkurencijom koja ima iste uvjete poslovanja, i s pravom se bune da oni moraju ispunjavati sulude uvjete koje drugi zaobiđu.

Stoga, ovo nije post o UBERu ni o taksistima. Ovo je direktni primjer kako država radi suprotno onom što njenim građanima treba, suprotno onom što oni javno od nje traže i očekuju (koristeći ekonomiju djeljenja, pa i Uber, jasno pokazuju da im to treba) ali i suprotno onom kakvim se (kao turistička zemlja) želi prikazati.

Stoga, očekujem od Vlade Republike Hrvatske, da hitno omogući pojednostavljenje i pametnu regulaciju koja bi omogućila uskladu Potražnje i Ponude prijevoza osoba, koja bi uvažila vrijeme koje je odavno pregazilo postojeća pravila, te anticipira bar neki od trendova koji dolaze. Omogućite što većem broju vozača da se bavi prijevozom osoba. Shvatite da to, u turističkoj zemlji, gdje postoje peakovi Potražnje nije i ne može biti isključivo trajni posao i jedino zaposlenje, uvažite činjenicu da naši automobili stoje 95 posto dana parkirani i da imamo puno nezaposlenih koji imaju dozvolu B kategorije i koji mogu rješavati ovakve gužve, samo ako dobiju priliku. Hoće li korisitit neki Uber, Lyft, MyTaxi ili će neka domaća tvrtka razviti i marketirati neku treću aplikaciju, hoće li do korisnika dolaziti na neke još inovativnije načine – ostavimo njima. Neka voze, zarade, plate poreze i usklade Ponudu i Potražnju. Što prije!

Nadam se da će Mato Franković kao novi gradonačelnik Dubrovnika, imati razumijevanja za spomenuti problem i da ovakve slike naše turističke perjanice, više neće ići u svijet – istaknuo je Saša Cvetojević.

Foto: Ilustracija

Pročitajte još

I danas stižu cisterne, neugodni mirisi i dalje u dijelu vodoopskrbne mreže

Dulist

Atlantska plovidba povlači dionice sa Zagrebačke burze

Dulist

Sumnja se da je Palata onečišćena zbog nepropisne proizvodnje maslinovog ulja

Andrea Falkoni Račić