Slušni aparat

Završetak tekuće inkarnacije

Nirvana Kurt Cobain Nirvana In Utero 30th anniversary reissue

Petkom palim svoju glazbenu aplikaciju i jednim pritiskom prsta ski­dam album, još jedan pritisak za pokre­tanje pjesme, pa još jedan album, još jedan, deset albuma ponekog gužvo­vitog vikenda. I uvijek razmislim kako je cijeli taj proces antiklimaktičan. U samo par sekundi, bez ikakvog truda sva glazba svijeta je na dlanu. Oskud­nost kreira vrijednost, pa logika kaže da je glazba današnjice praktično bez­vrijedna. Naravno, bude tu dobrih izdanja koji pruže sate i sate zabave, ali nostalgičar u meni čezne za starim vremenima fizičkih medija i potrebe fizičkog truda za nabavu albuma.

Nemam baš izoštrenu sliku u glavi, ali sa stopostotnom sigurnošću mogu svjedočiti pred bilo kojim sudom gdje sam bio dvadesetprvog rujna deve­desettreće ujutro. U lokalnoj glazbe­noj trgovini, čekajući red na blagajni kako bih platio novoizašli, treći album Nirvane ‘In Utero’. Najave su bile da je album potpuno različit od prethod­nih, da je izrazito nekomercijalan i da će cijelom svijetu upropastiti doživljaj slušanje Cobaina, Novoselića i Grohla. Do tada je jedina pjesma koju se moglo čuti bila ‘Heart-Shaped Box’, (s istina poprilično problematičnim spotom) pa je bilo nejasno čemu te glasine kad je pjesma klasična Nirvana i veliki hit. No, najveći američki lanac Wal-Mart je odbio naručiti makar jednu kopiju pod izlikom očekivanja potpunog debakla, dok je pravi razlog vjerojatno bila slika s naslovnice za koju se mislilo da će uvrijediti veliki dio Wal-Martove kli­jentele – južnjačke seljake.

Nakon plaćanja računa valjalo je ravno doma, ubaciti disk, pritisnuti play i ostati fasciniran oštrim gitar­skim zvukom pjesme ‘Serve the Ser­vants’. Slijedi čisti noise na ‘Scentless Apprentice’ i jasno je da su najave bile potpuno pogrešne. To je ipak prava Nirvana, ona s albuma ‘Bleach’, samo puno profesionalnije sastavljena od strane producenta Steve Albinija.

Pjesme poput ‘Rape Me’, ‘Dumb’, i ‘All Apologies’ brzo će postati sastavni dio doživljaja grupe, a album će se samo u prvom tjednu usprkos izo­stanku prodaje u najvećem američ­kom lancu prodati u 180.000 primje­raka i bez sumnje zauzeti prvo mjesto Billboardove top-liste. Kad se podvuče crta, ‘In Utero’ je prodan u preko pet­naest milijuna primjeraka, fantasti­čan uspjeh za nekomercijalni album o kojem se njihova diskografska kuća Geffen dugo dvoumila hoće li ga uopće izdati.

Nikad nećemo saznati kako bi se Nir­vanin zvuk dalje razvijao, jer je samo pola godine kasnije Kurt Cobain pro­nađen mrtav, pa je posthumno izdana singlica ‘Pennyroyal Tea’ posljednji studijski glazbeni zapis grupe. Kasnije će na tržište izići nekoliko vrlo komer­cijalno isplativih live albuma, a danas, nakon punih 30 godina svi kolekci­onari mogu kupiti ekspanzivnu ver­ziju albuma ‘In Utero’ – na 8 gramo­fonskih ploča ili 5 kompakt diskova, s čak 53 prethodno neizdane verzije njihovih pjesama. Tu su dva koncerta iz ‘In Utero’ ere – Los Angeles 1993. i Seattle 1994., prethodno samo na europskom izdanju albuma uključena stvar ‘Gallons of Rubbing Alcohol Flow Through the Strip’, i B-strane singlica ‘I Hate Myself and Want to Die’, ‘Mari­gold’ i ‘Sappy’. A za najžešće fanove i kolekcionare tu je i knjiga prethodno neobjavljenih fotografija, reklamni letci i ulaznice s koncerata, backstage passovi i veliki akrilni panel s likom anđela s naslovnice albuma.

Iako je ‘Nevermind’ bio ogroman komercijalni hit i prodao duplo više primjeraka od svojeg sljedbenika, ‘In Utero’ će u srcima mnogih fanova ostati zabilježen kao njihov najbolji i najkompletniji album, zaključivši nevjerojatnu glazbenu trilogiju jed­nog od najvećih rock bandova svih vremena.

Kurt je zaključio svoju karijeru na vrhu, dosegao Nirvanu i pronašao izlaz iz zemaljskih patnji u svojoj Samsari. Tako je možda i ovo izdanje kolumne dobar trenutak da osobno zaključim svoju glazbeno-kolumnističku karijeru, nakon 145 kolumni, preko 300 izvo­đača iz više od trideset zemalja ovaj mali novinski i online prostor zaslu­ženo okončava svoj životni put. Do nekog budućeg čitanja. U nekoj budu­ćoj vremenskoj crti. Možda.

FOTO: DGC Records

Pročitajte još

Najpoznatija banana na svijetu

Petar Ipšić

Dekodiranje narančastog genoma

Ivan Jelčić

Jazz iz Peckhama

Petar Ipšić