Kultura

UZ STOGODIŠNJICU SMRTI SLIKARA Otvorena izložba djela Mata Celestina Medovića u Galeriji Dulčić Masle Pulitika

UZ STOGODIŠNJICU SMRTI SLIKARA Otvorena izložba djela Mata Celestina Medovića u Galeriji Dulčić Masle Pulitika

U četvrtak u Galeriji Dulčić Masle Pulitika, a povodom stogodišnjice smrti Mata Celestina Medovića, jednog od najvažnijih predstavnika hrvatskog modernog slikarstva, otvorena je izložba koja obuhvaća njegova djela iz zbirke Umjetničke galerije Dubrovnik – portrete, djela sakralne motivike, mrtve prirode i pejzaže te različite studije.

– Upravo su sakralne slike bile povod za istraživanje opusa Mata Celestina Medovića. Odlučili smo posjetiti njegovo rodno mjesto i obišli crkvene objekte kao crkvu sv. Spasa koju je dao podići i koju je oslikao freskama. Zatim samostan sv. Deleorite gdje su njegove oltarne pale, potom kuću koju je dao sagraditi i ljetnikovac u Crkvicama – objasnio je ravnatelj Tonko Smokvina koji je naglasio kako je postav edukativnog karaktera, a cilj mu je obrazovati uvijek novu publiku.

Na izložbi naglašena je žanrovska raznolikost koja karakterizira slikarevo stvaralaštvo.

Osim pejsaža koje je kao izraz emancipirao u hrvatskoj likovnosti, mogu se pogledati i njegovi portreti nastali u razdoblju od doba Medovićeva školovanja u Italiji pa do onih nastalih u doba školovanja na Akademiji likovnih umjetnosti u Munchenu. Svi oni jasno svjedoče da je Mato Celestin Medović, uz dvije godine starijeg Vlaha Bukovca, bio jedan od naših najkvalitetnijih portretista i u bravuroznosti slikarske tehnike i u dubini psihološke karakterizacije koju provodi. Izloženi su tako antologijski uratci poput portret kapetana Cibilića i nepoznate žene iz zagrebačkog razdoblja te starca iz minhenskog.

Kad smo kod pejsaža posrijedi su djela koje on slikao u samoj prirodi.

– Većina naših pejsaža datira iz tog mješovitog zagrebačkog i pelješkog razdoblja kada se još nije u potpunosti povukao u osamu. Imamo pejsaže i iz te kasnije faze kada slikarska površina postaje vibrantna, a potez kista mrljas – iznijela je kustosica izložbe dr.sc. Rozana Vojvoda, inače viša kustosica Umjetničke galerije Dubrovnik.Središnje mjesto, nadodala je, stoga zauzima Pejsaž s vrijesom.

Među djelima sakralne tematike koja većinom uključuju studije i skice, predstavljena je i rijetko izlagana slika monumentalnih dimenzija ‘Isus pada pod križem’ iz 1888. godine koja je originalno rađena za kapelicu dubrovačke bolnice.

– Ovdje su skice za oslike koje je on radio tijekom svog zagrebačkog razdoblja, a uglavnom po crkvama kontinentalne Hrvatske. One u stilskom smislu pokazuju novine koje je to zagrebačko razdoblje unijelo u njegovo slikarstvo – rasvjetljavanje palete. Za ovu izložbu posebno smo restaurirali sliku sv. Franja Asiškog koji možda nije sam vrh njegovog stvaralaštva, ali je važna zbog svoje ikonografije i duhovnost bez obzira što on 1894. napušta franjevački red svjestan da ta stroga pravila reda ipak nisu kompatibilna s njegovom slikarskom vokacijom, dodala je kustosica izložbe ovaj način života nije bio kompatibilan s njegovom vokacijom povukao iz reda – poručila je Vojvoda.

Izložba ostaje otvorena do nedjelje, 31. siječnja 2021. godine.

Pročitajte još

Goran Višnjić se vraća na Igre, stiže i Zrinka Cvitešić

Dulist

‘DRUGA STRANA POVIJESTI’ Dubrovačka glazbena ostavština svečano predstavljena u Salzburgu

Dulist

KOPRODUKCIJA KMD-A U Varaždinu premijerno izvedena ‘Madama Butterfly’

Dulist