Kad je bivši bubnjar Opetha Martin Lopez osnovao prog-metal grupu Soen, zvuk tog švedskog banda najlakše je bilo opisati kao ‘nešto kao Tool, samo bolje i dinamičnije’. Danas, kad nakon trinaest godina aktivnosti izdaju svoj šesti studijski album ‘Memorial’ jednostavno možemo zaključiti da su ostavili Tool i reference na njih u debelom oblaku prašine. Već sam ih jednom na sav glas hvalio na ovim stranicama, prije nešto više od dvije godine na albumu ‘Imperial’, a ekipa pokazuje da poznaje samo jedan smjer – prema novim kvalitativnim vrhuncima.
Ako ste već otprije fan Soena, otprilike znate što možete očekivati: melodične, pjevne, kompleksne prog-metal četvero-minutne stvari sa samo jednom riječi u nazivu, uz prepoznatljivi vokal Joela Ekelöfa i zarazne rifove gitarističkog dvojca Lars Ählund i Cody Lee Ford. Nema tu velikih iznenađenja, jer zašto mijenjati formulu koja savršeno funkcionira već godinama. No, ipak to znači da ćete po šesti put slušati isti album, zasigurno ćete vrlo brzo prepoznati njihov specifični stil, no aranžmani i energija su sasvim svježi i zarazni. Tako na melankoličnoj pjesmi ‘Hollowed’ ugošćavaju poznatu talijansku kantautoricu Elisu Toffolli (poznatu po suradnji s Enniom Morriconeom na Tarantinovom filmu Django), dok je odjavna ‘Vitals’ zasigurno njihova najsmirenija pjesma do sada, ako izuzmemo akustične obrade s prošlogodišnjeg live albuma ‘Atlantis’.
Za ljubitelje bržeg i žešćeg ritma tu su ‘Violence’ (meni omiljena pjesma na albumu), ‘Fortress’ i ‘Incendiary’, dok su nešto laganije ‘Memorial’ i ‘Tragedian’ savršene za povremenu promjenu tempa.
Soen toplo preporučam svim ljubiteljima melodičnog proga i rocka, a ako ste nekada i bili fan Toola, vrijeme je da ih zamijenite nečim puno kvalitetnijim.
Na spomen grupe s tri gitarista svima će prva asocijacija zasigurno biti Iron Maiden. No ukoliko pogledate nešto istočnije na karti Europe, locirat ćete norveški Stavanger i njihovog udarnog glazbenog predstavnika, black’n’roll band Kvelertak. Iako nekoliko godina stariji od Soena, nešto su manje produktivni pa im novi album ‘Endling’ predstavlja tek peti studijski uradak. Stilska mješavina domicilnog black metala s elementima thrasha, rocka i punka, Kvelertak pjeva isključivo na materinjem jeziku, i unatoč tome što ih izvan Skandinavije rijetko tko razumije postižu značajne uspjehe na međunarodnoj glazbenoj sceni.
Nakon što im je turneja uz izvrstan četvrti album ‘Splid’ naglo otkazana zbog pandemije 2020. godine, norveška šestorka odlučila je slobodno vrijeme posvetiti potrazi za perfekcijom i sljedeće tri godine rada rezultiraju fantastičnom kolekcijom deset vrhunskih pjesama. Na tragu svojih sunarodnjaka Turbonegro donose pedeset minuta konstantne žestoke energije na pankerskim ‘Motsols’ i ‘Paranoia 297’, crossover-thrash ‘Kroterveg Te Helvete’, black-metalnoj ‘Fedrekult’, ili mutantsko-močvarnoj ‘Dogeniktens Kvad’. ‘Skoggangr’ će vas svojim folk prizvukom vratiti u herojsko vikinško doba, a najbolja stvar na albumu ‘Likvoke’ je kao stvorena za stadione sa svojim zaraznim gitarskim rifom dok publika unisono skandira ‘LIK – VO – KE!!!’.
Nakon što odslušate posljednje taktove fascinantne goth-metalske ‘Morild’, jedini logičan potez je započinjanje cijelog albuma ispočetka, jer teško ćete se moći othrvati zaraznoj atraktivnosti ovih norveških otkačenjaka. A potom preostaje samo iščekivati najavu velike turneje kako bi nadoknadili propuštene korona-godine.
Rujan je krenuo fantastično s ova dva vrhunska skandinavska albuma, i čini se da će sljedeća tri mjeseca biti prepuna odlične glazbe. Jedva čekam!
Foto Silver Lining Music (SOEN) Rise Records / Stian Andersen (KVELERTAK)