Moja osobna priča s Beastie Boysima (dalje Beasties) počinje još kad sam kao osnovnoškolac prvi put čuo ‘Licensed to Ill’, jedan od najbrže prodavanih albuma u povijesti Columbia Records i prvi rap album koji je zasjeo na vrh Billboardove ljestvice albuma. Pun infantilnih fora i napravljen od jedva 20-godišnjaka album je izvrsno komunicirao sa svima u tom i nižim dobnim razredima. Kad je izašao ‘Paul’s Boutique’, njihov puno ozbiljniji drugi album, sastavljen isključivo od semplova i neizmjerno utjecajan ne samo u hip-hop krugovima, već sam zakoračio u srednju školu. Revolucionaran pristup koji su Dust Brothers i Beasties primijenili na tom albumu nije bio nezamisliv štrkljavom klincu s čudnom ričanom kvazi-irokezom na glavi, a gomila funky i rock semplova i pop kulturnih referenci u stihovima jamčila je da pri svakom slušanju otkrivate nešto novo. I ‘Paul’s Boutique’ imao je fenomenalan LP omot – panoramsku fotografiju ulice na Manhattanu umjesto, u slučaju prvijenca, Boeinga 727 zavaljenog u planinu koji reminiscira ugašeni joint.
Kada je izašao njihov treći album ‘Check Your Head’ već sam bio na faksu, LP ploče počeli su nasljeđivati CD-i (pokazalo se samo privremeno), a upravo je taj album bio prvi koji sam uspio nabaviti u novom i tada skupom formatu. Ma što god se događalo u glazbenom svijetu, a početkom 90-ih to je između ostalog bio grunge, Beasties su za mene, čini se, bili neizbježni. Pokušavajući replicirati zvuk svojih najdražih funk ploča, prvenstveno grupa poput The Meters, izgledalo je kako su naučili svirati svoje instrumente, a umjesto da troše novac na skupe studije, uz pomoć suradnika (producenta Maria Caldata i klavijaturista Marka Ramosa Nishite) zatvorili su se u vlastiti studio koji su sklepali zajedno sa skateboard rampom i igralištem za basket. Tri godine radili su na albumu koji ih je vratio u život. Bio je to amalgam njihovih brojnih utjecaja – hard-core punk stajao je uz rap i funky/jazzy instrumentale ili eksperimentalne dub pjesme.
Nakon jednogodišnje turneje bez pauze se vraćaju u studio kako bi skucali treće remek djelo u nizu – ovaj put i komercijalno uspješni ‘Ill Communication’. ‘Sabotage’ je bio apsolutni hit 1994. i jedna od najprepoznatljivijih pjesma ere, a MTV je ‘gorio’ od zabavnog spota redatelja Spikea Jonzea koji je parodirao policijske serije 1970-ih. Beasties su 90-te zaključili izrazito eksperimentalnim ‘Hello Nasty’ zaradivši usput i dva Grammyja, jedan u kategoriji za najbolji album alternativne glazbe. Za idući album ‘To the 5 Borroughs’ (2004.) ogoljeli su zvuk i s postavom DJ + 3 repera vratili se korijenima. Posljednji nastup uživo Michael Diamond (Mike D), Adam Horowitz (Ad-Rock) i Adam Yauch (MCA) imali su u lipnju 2009. godine. Dok je njihov idući album već bio u poodmakloj fazi produkcije, trio je odsvirao headlinerski set na Bonnaroo Festivalu, a samo mjesec dana poslije Yauch je u društvu Horovitza video porukom obznanio da su prinuđeni otkazati seriju ugovorenih nastupa i pomaknuti datum izlaska novog albuma jer mu je otkriven karcinom parotidne žlijezde te zahtijeva operacijski zahvat i zračenje.
S trogodišnjim kašnjenjem ‘Hot Sauce Committee pt. 2’ konačno je, uz povoljne kritike, izašao 3. svibnja 2011., no zbog Yauchovog zdravstvenog stanja bend nije imao koncertnu promociju niti su se pojavljivali u video spotovima koji su pratili izlazak albuma. Godinu dana kasnije, 4. svibnja 2012., Yauch je preminuo u 47. godini. Bend koji je od samog početka građen na dubokom prijateljstvu trojice članova, s Yauchom kao motorom koji ih je vukao naprijed, izgubio je smisao. Krajem travnja na Apple TV+ izašao je ‘Beastie Boys Story’ redatelja i prijatelja benda Spikea Jonzea. Dokumentarni film snimljen uživo baziran je na biografiji ‘Beastie Boys Book’ iz 2018. godine, a knjigom i filmom Horowitz i Diamond opraštaju se od Yaucha na dirljiv način potvrđujući da je priča o jednom od najvećih hip-hop grupa bila priča o trojici najboljih prijatelja koji su se iznad svega željeli zabavljati radeći ono što vole i savršenoj demokraciji koji su stvorili u tom odnosu. Prošle godine Beastie Boys obilježili su tri velike obljetnice – 30 godina ‘Paul’s Boutique’ 25 godina ‘Ill Communication’, dok je ‘To the 5 Borroughs’ napunio 15 godina. Dogodine će se navršiti 10. godišnjica smrti Adama ‘MCA’ Yaucha.
Foto: https://beastieboys.com/
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista 6. svibnja 2020.