‘Fetch the Bolt Cutters’, novi album Fione Apple objavljen je u petak, 17. travnja i samo u roku od nekoliko sati ušao je u povijest kao glazbeni album s najvišom ocjenom (100 od mogućih 100 bodova) u gotovo dvadesetogodišnjoj povijesti web stranice Metacritic, vodeće svjetske stranice za generiranje recenzija albuma, filmova, TV serija i video igara.
‘Peti album FioneApple nesputana je simfonija svakodnevice, beskompromisno remek djelo. Ništa prije zapravo nije zvučalo slično’, napisali su u Pitchforku ‘
Najprije su stigle recenzije ključnih britanskih medija, Guardian, Independent i Telegraph redom su albumu podarili najvišu ocjenu, a kao instant klasik ustoličio ga je utjecajni američki webzine Pitchfork ocijenivši ga čistom desetkom. Nimalo beznačajno, s obzirom da je ‘My Beautiful Dark Twisted Fantasy’, peti i renesansni album Kanyea Westa, posljednji kojega su kritičari Pitchforka vrednovali jednako kulturološki značajnim umjetničkim ostvarenjem, a bilo je to prije deset godina. ‘Peti album Fione Apple nesputana je simfonija svakodnevice, beskompromisno remek djelo. Ništa prije zapravo nije zvučalo slično’, napisali su u Pitchforku. S druge strane Atlantika, The New York Times i Variety, ali i dinosauri pop kritike Spin i Rolling Stone, bili su jednako sigurni da je album koji je stvaran pet godina, a većinom sniman u autoričinom domu apsolutno vrijedan obožavanja i visokih ocjena kao ‘definitivan album #MeToo ere’. Je li vrijedan svih tih panegirika? Svakako! Fiona Apple nije prva glazbenica koja se poigrala sa standardnim pop formama, a sigurno nije prva koja je album snimila u nekoj vrsti izolacije (Fiona nije nikakav pustinjak poput J. D. Salingera, samo jako voli svoju boraviti u svojoj kući u Venice Beachu). Ali, u njenom slučaju eksperimentiranje je rezultiralo djelom koje je jednako hrabro i drukčije, a opet posve pristupačno i tako muzikalno.
Obožavatelji već znaju da Fiona Apple svoju umjetnost ne forsira i da uzima vrijeme. ‘Fetch the Bolt Cutters’ njen je prvi rad u osam godina i tek peti album u 25-godišnjoj karijeri? Produkcijski zvuči besprijekorno i to ne samo za album koji je sniman u kućnim uvjetima uz asistenciju Fioninog tročlanog benda, pet pasa i nekoliko prijatelja. Fionin karakteristični powerhouse stil sviranja klavira najistaknutiji je u prve dvije pjesme, a njena vokalna izvedba varira od bijesne i glasne do nježne i tihe. Nakon prvih desetak minuta već ste potpuno zaljubljeni i opčinjeni ovom glazbom koja je toliko neobuzdana, iskrena, topla i, ponajprije zabavna. Kako album odmiče u prvi plan izlaze perkusije, od onih standardnih poput bubnjeva, vibrafona i timpana do manje uobičajenih – stolica, zidova i udaraca cipela.
Obožavatelji već znaju da Fiona Apple svoju umjetnost ne forsira i da uzima vrijeme
Tema naslovne pjesme (čiji je naziv posuđen iz kriminalističke serije ‘The Fall’ s Gillian Anderson) i čitavog albuma jest oslobađanje iz osobnih zatvora, bilo da samo ih sami stvorili ili da su lance postavili drugi, a mi ih samo prihvatili. Fiona Apple nam poručuje da baš nikada ne bismo smjeli prihvatili bilo koju životnu situaciju u kojoj smo se našli, a koja nam se ne sviđa. Da parafraziram njen prekretnički album iz 2005. godine, Fiona Apple je zbilja izvanredan stroj. Krhka i snažna, to je osoba koja vodi pomalo osamljenički život, ali nije usamljena, čini se kao netko tko bi vam mogao biti najbolji prijatelj. Fiona je bolno iskrena, neće šutjeti na večeri ako smatra da se netko ponaša neprimjereno i nemojte je pokušavati ušutkati. Pribrana je u kriznim situacijama, prezire influencere, nema čak ni svoj web site, nevidljiva je i na Instagramu, a Facebook stranicu koju joj je otvorio izdavač Epic zadnji put je koristila 2014. godine.
Mora biti jasno da se ovdje radi o glazbenici koja je u dobi od 19 godina, u vrijeme prvog albuma ‘Tidal’ (1996.) i hit singla ‘Criminal’, bila suočena s iznenadnom popularnošću. Prihvaćajući nagradu na ceremoniji MTV Video Music Awards u prepunoj dvorani Radio City Music Halla podigla je puno medijske prašine svojim ‘This world is bullshit’ govorom i glazbenom svijetu dala do znanja da je slava ni najmanje ne zanima i da ova pop zvijezda trenutka ima svoje mišljenje koje se ne ustručava iskazati bez obzira na cijenu. Kako tada tako i danas, kada s 42 godine traži da joj dodamo kliješta! Iz razloga što je snimljen u izoliranim uvjetima i s prevladavajućom temom zatočenosti novinar Slatea proglasio je ‘Fetch the Bolt Cutters’ neslužbenim albumom pandemije. Bilo to tako ili ne, makar si u ovoj izolaciji pružite to zadovoljstvo i uronite u ovaj album otvorenih ušiju i srca.
Foto: facebook.com/ fionaapple, www. epicrecords.com