Brzom cestom do Čilipa vozit ćemo se za 10 godina! Prihvatljiv je to rok prvom čovjeku Hrvatskih cesta Josipu Škoriću, koji je takvu procjenu i dao uz napomenu kako vjeruje da će to biti i prije. I dok je Škoriću desetogodišnje razdoblje za taj projekt prihvatljiv, ne vjerujemo da bi se s njim složili brojni Dubrovčani, Župljani i Konavljani koji već godinama slušaju o novoj cesti te je s nestrpljenjem iščekuju budući da iz ljeta u ljeto njihov život, zbog prometnih gužvi, postaje sve manje podnošljiv. Sa Škorićevom procjenom ne slaže se niti SDP-ov županijski vijećnik, bivši dožupan Ivo Karamatić.
Rok je neprihvatljiv za grad kakav je Dubrovnik
—Kao netko tko je od 1997. godine aktivan u Županijskoj skupštini i dugo na političkoj sceni Dubrovačko-neretvanske županije, i tko je bio u prilici razgovarati s raznim ministrima, direktorima javnih poduzeća, uz dužno poštovanje prema kolegi Škoriću, jer ja sam diplomirani inženjer građevine, to mi zvuči nevjerojatno. Neprihvatljivo je to za županiju i grad renomea razine Dubrovnika. I županija i grad uglavnom ovise o avio prijevozu i turistima koji dolaze preko Zračne luke u Čilipima, u koju smo uložili tolike novce – govori za DuList Karamatić.
—Logika stvari je govorila da ide prvo brza cesta pa Zračna luka, ali kad se već napravila i obnovila Zračna luka, onda je brza cesta prioritet svih prioriteta i nema važnije stvari u Dubrovačko-neretvanskoj županiji i Gradu Dubrovniku u ovom trenutku od brze ceste Grad – Čilipi. Svaka čast na strpljenju turistima koji dolaze i pohode grad zbog onoga što doživljavaju vezano za transfer u i iz zračne luke. To je sramota svih nas, bruka i to će generalno imati velike štete za dubrovačko-neretvanski turizam – mišljenja je vijećnik Karamatić. No, ističe, ljepota Grada i njegova privlačnost je toliko velika da ih ni takve prometne putešestvije ravne ranim 60-ima prošlog stoljeća neće odbiti od grada. Ipak, dodaje, to je obraz i pitanje digniteta turističkog Dubrovnika, Dubrovačko-neretvanske županije i Republike Hrvatske.
‘Pokažite i dokažite da je brza cesta prioritet’
— Neprihvatljiva mi je takva izjava direktora Škorića. Apeliram na sve strukture u Dubrovačko-neretvanskoj županiji i Gradu Dubrovniku, od gradonačelnika do župana, da učine sve, da se zamjere ako treba svojima u Zagrebu, ali da pokažu i dokažu da je prioritet svih prioriteta u cestogradnji RH u ovom trenutku prometnica Grad – Zračna luka – kategoričan je Ivo Karamatić. Osim za turizam, ovakvo stanje, dodali smo, ima svakako utjecaj i na lokalno stanovništvo.
—Nažalost svi mi koji ovdje živimo smo zadnja rupa na svirali mnogima i u mnogim segmentima i moramo trpiti jer eto, suđeno nam je da trpimo. Ne bih nikada bio u koži stanovnika Župe dubrovačke u onoj špici sezone. Koliko se tu potroši vremena, radnih sati, goriva i ostalih troškova… Da jedan ozbiljni ekonomski analitičar to stavi na papir, rekao bi da bi se ta cesta isplatila u godinu dana – mišljenja je. Također je napomenuo kako veliki dio ljudi s Kosova i iz Albanije, koji rade u EU, svojim kućama odlaze upravo preko prometnica naše županije.
—I to je dodatni teret i uteg na tu infrastrukturu koja je zadovoljavala standarde koji su bili prije 50 godina. Sad ni u kojem smislu kapacitet tih prometnica ljeti ne može zadovoljiti standarde koje promet danas traži. Zato me ovo stvarno čudi – ističe dalje Karamatić, koji na kraju spominje i Schengen.
—Neću niti govoriti što će se zbog Schengena sada događati na granici s Crnom Gorom. Bit će totalni kolaps. Bio je i prošle godine, ali bojim se da će taj kolaps biti sve veći i veći, jer je Schengen tek od ove godine i kontrole će biti veće. Kao žitelj ove županije upućujem apel prema onima koji u ovom trenutku donose odluke u ovoj županiji i RH. Deset godina je apsolutno neprihvatljiv rok, ne može opstati kao realni plan za izgradnju brze ceste. To je dvije do tri godine maksimalno, odluke se moraju donositi brzo, procedure se moraju završavati što prije i siguran sam da će i EU podržati sufinanciranje jednog takvog projekta. Nitko mi ne može reći da novaca nema. Ima ga, samo projekte treba znati kvalitetno pripremiti, znati izlobirati i odraditi posao. Hrvatske tvrtke koje se bave cestogradnjom su kod izgradnje autoceste do Ploča pokazale da to mogu odraditi, a ovo je jedan malo zahvat u odnosu na autocestu koja je od Zagreba došla do Ploča – zaključuje Ivo Karamatić.
Priča stara 54 godine
Za komentar smo upitali i bivšu županicu Miru Buconić, koja nam je još jednom, baš kao i na Županijskoj skupštini 2017. godine, rekla kako o brzoj cesti sluša još od početka 1969. godine, kada se zaposlila u dubrovačkoj zračnoj luci.
—15. siječnja 1969. godine sam počela raditi u zračnoj luci. Odonda slušam priču o brzoj cesti. Ne vjerujem da je mogu doživjeti, iako sam apsolutno za taj projekt. Ja sam uvijek bila za to, ali nas nitko ne pita. Već davno sam rekla kako županije treba ukinuti, one su umjetno stvorene tvorevine. Tko nema novac, nema moć, nema ništa – smatra bivša županica. Na to smo ipak ustvrdili kako se može makar lobirati u Zagrebu za projekt. S tim se složila uz napomenu kako se može lobirati, ne i utjecati, samo i isključivo ako je ista stranka na svim razinama vlasti.
‘Branko nam može pomoći’
—Brza cesta je kruh naš svagdašnji, jer živimo od turizma. Nama je taj projekt itekako potreban, a sad je prava prilika za realizaciju jer je Branko Bačić ministar prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine. Branko nam može pomoći. On je za brzu cestu pravi čovjek na pravom mjestu – ističe Mira Buconić naglasivši još jednom kako je upravo on kao ministar danas u poziciji za pomoći Dubrovniku jer od turizma živimo.
Inače, tijekom nedavnog obilaska radova na Stonskoj obilaznici predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić rekao je kako je Studija utjecaja na okoliš za brzu cestu predana Ministarstvu gospodarstva koje donosi rješenje o prihvatljivosti na okoliš. Napravljena je i HIA studija, odnosno procjena utjecaja tog projekta na baštinu, a projekt će se, naglasio je, dodatno razraditi u dogovoru s Gradom Dubrovnikom. Tako je najavio arhitektonski natječaj za most preko Omble i spoj na Mokošicu. Trasa brze ceste, naglasio je, zacrtana je županijskim Prostornim planom, a cesta će biti dvotračna te će, naglasio je, zadovoljavati potrebe prometa na ovom području.
Objavljeno u tiskanom izdanju 15. veljače