DuList INSlušni aparat

Barbra Streisand, zvijezda hip-hopa

slusni aparat

ipsic08

‘When the Levee Breaks’ Led Zeppe­lina koja zatvara legendarnu četvrticu semplirana je impresivnih 177 puta, a u svoju glazbu blues komad iz 1971. godine ugradili su Eminem, Beyonce, Beastie Boys, Enigma, Massive Attack i Bjork, pa čak i Depeche Mode, koji su prepoznatljivi bubnjarski uzorak Johna Bonhama 1987. godine iskoristili kao ritmičku podlogu za svoj hit singl ‘Never Let Me Down Again’.

No, titulu jedne od najsempliranijih pjesama u povijesti popularne glazbe ponosno nosi ‘Funky Drummer’, singl Jamesa iz 1970. godine koji je korišten čak 1451 put!
Samo na drugom albumu grupe Public Enemy ‘It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back’, čiji je utjecaj na popularnu glazbu doslovno nemjer­ljiv, produkcijski tim The Bomb Squad i supervizor Rick Rubin poslužili su se ‘breakovima’ iz te pjesme u dva ista­knuta singla; ‘Rebel Without A Pose’ i ‘Bring the Noise’. I krug se onda prvi put zatvara jer će ove dvije pjesme uskoro i same postati izvor za korištenje. Prva od njih koristi dijelove 7 pjesama, a sama je semplirana 304 puta. ‘Bring the Noise’ koja počinje s upečatljivim uvodnim upitom Chucka D-ja ‘Bass! How low can you go?’ sastavljena je od 9 pjesama, a sama je korištena u čak 770 novih pjesama.

U fantastičnoj pripovijesti ‘Pierre Menard, pisac Don Quijotea’ argen­tinskog književnika Jorgea Luisa Bor­gesa, čitatelj Cervantesova djela i fran­cuski pisac iz naslova priče, odlučuje ponovno napisati Don Quijotea. Iako se Borges u toj priči iz 1939. bavio dru­gim promišljanjima, zapravo slično funkcioniraju i semplovi. Ukratko, korištenjem elemenata tuđe glazbe brojni umjetnici, neki manje, a neki više uspješno, stvorili su nešto novo, ponekad jednako uzbudljivo i dobro, a nekad čak i više inspirirano ili utjecajno od originalna kojeg su posudili. Iako je sempliranje starije od hip-hopa, kao formu je kasnih 70-ih godina prošlog stoljeća razvijaju upravo prvi hip-hop d.j.-i u Bronxu i na drugim mjestima koja se vezuju uz pojavu i širenje ovog, tada novog glazbenog pravca bez kojeg bi današnja suvremena glazba bila nezamisliva.

Semplirajući Lauryn Hill koja je semplirala WuTang koji su semplirali Gladys Knight, Drake je poput Erwina Schrödingera istovremeno semplirao i nije semplirao Barbru Streisand 

Iste godine kada je objavljen ‘It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back’, dva bijelca iz Los Angelesa umjetnost sempliranja podignut će na novu razinu. Duo poznat kao Dust Brothers (John King i Mike Simpson) 1988. godine počeli su stvarati inova­tivnu kolaž produkciju albuma ‘Paul’s Boutique’, prvog remek djela Beastie Boysa i jednog od landmark albuma žanra, koji je gotovo isključivo sastav­ljen od semplova. Da su pričekali samo nekoliko godina ‘Sgt. Pepper hip-hopa’ nikada ne bi ni bio snimljen jer bi ga financijski sasjeklo licenciranje čak 105 pjesama koliko ih je korišteno na albumu. Dugo se po izlasku albuma (srpanj 1989.) manipuliralo činjeni­cama koje gotovo ulaze u sferu urbane legende, da su semplovi korišteni bez dozvola autora, što je producentski duo opovrgnuo tek 15 godina od izlaska. Međutim, tada u hip-hopu još nije bilo novaca pa su King i Simpson do licenci mogli doći relativno bezbolno.

Album Public Enemyja svoj 30. rođendan proslavio je proteklog lip­nja. Trideset godina od njegova izla­ska, gotovo u dan, kanadski rap super­star Drake objavio je svoj peti album ‘Scorpion’ i drugi put zatvorio krug već sada duge povijesti sempliranja. Naime, u singlu ‘Nice For What’ Drake je ‘maznuo’ 20 godina star završni dio pjesme ‘Ex-Factor’, hita bivše pjevačice Fugeesa Lauryn Hill. Sempliravši pri­pjev Hillove, Drake je usput semplirao i ‘Can It Be All So Simple’ Wu Tang Clana. Naime, pet godina prije nego je Lauryn Hill objavila svoj magnum opus (‘The Miseducation of Lauryn Hill’) studijski čudotvorac RZAje koristeći opskurne soul semplove i dijaloge iz kung fu fil­mova stvorio ‘Enter the Wu-Tang (36 Chambers)’, album Wu Tang Clana koji je zauvijek promijenio scenu, a spomenuti singl bazirao je na ‘The Way We Were/Try to Remember’ Gladys Knight & The Pips, koji su pak obra­dili veliki hit Barbre Streisand iz 1974. godine. Semplirajući Lauryn Hill koja je semplirala WuTang koji su semplirali Gladys Knight, Drake je poput Erwina Schrödingera istovremeno semplirao i nije semplirao Barbru Streisand. U suštini, jedan od najvrućih hip-hop sin­glova prošlog proljeća obrada je opako melodramatične pop pjesme koju je Marvin Hamlisch skladao za Streisan­dovu prije 44 godine. A opet, on to nije.

Foto: www.barbrastreisand.com/www.allmusic.com/www.facebook.com/Drake/Beastie Boys, Wu Tang, Lauryn Hill, Gladys Knight and The Pips –  www.discogs.com

Pročitajte još

TORTA MASTERCHEFICE IRINE Donosimo detaljan recept zdrave i raskošne torte

Dulist

OBIŠLI SMO KREATIVCE U LAZARETIMA Na Sajmu susjedstva može se naći za svakoga po nešto

Nikoleta Dabelić

Što vas čeka u novom tjednu Dubrovačkog zimskog festivala?

Dulist