Iako su zbog pandemije koronavirusa ceste trenutno ipak više puste nego što bi to inače bile u ovo doba, na njima je dolaskom lijepog vremena sve više motociklista, ali i građana koji po njima voze bicikl ili kakvo drugo rekreativno ‘prometno’ sredstvo. Nije to, naravno ništa neobično, međutim, primjetno je kako se u posljednje vrijeme mnogi sudionici u prometu ne pridržavaju prometnih pravila.
Iako smo u posebnim uvjetima pandemije, moramo imati na umu da prometna pravila itekako vrijede te da ne možemo, misleći da su policijski službenici previše zauzeti, primjerice, kontrolom na punktovima, kršiti pravila te se u prometu ponašati neodgovorno
Nije tako rijedak slučaj sresti sugrađane kako šetaju po sred puta ili voze bicikl bez zaštite te njime vrludaju po cesti kao da nema ostalih sudionika u prometu. A, i automobili te motocikli koriste priliku na praznim cestama te se poprilično ‘gasiraju’. Nerijetko se mogu čuti zvukovi naglog kočenja po gradskim prometnicama jer pješaci prelaze mimo pješačkih prijelaza, a vozači voze neprilagođenom brzinom. Iako smo u posebnim uvjetima pandemije, moramo imati na umu da prometna pravila itekako vrijede te da ne možemo, misleći da su policijski službenici previše zauzeti, primjerice, kontrolom na punktovima, kršiti pravila te se u prometu ponašati neodgovorno. Načelnik Policijske uprave dubrovačko-neretvanske Ivan Pavličević već je i na konferencijama za medije Stožera civilne zaštite počeo upozoravati kako ‘puste ceste nisu piste’ te kako se svi i dalje trebaju pridržavati prometnih pravila kako bismo i u prometu polučili pozitivne rezultate. Upravo stoga za ovaj broj DuLista zamolili smo načelnika Ivana Pavličevića za apel kojim bi dodatno upozorio i podsjetio na pravila sve sugrađane koji sudjeluju u prometu.
‘Biciklisti i pješaci najugroženiji’
—Biciklisti i pješaci spadaju u kategoriju najugroženijih sudionika u prometu te dolaskom pogodnijih vremenskih uvjeta možemo očekivati njihov povećan broj u prometu. U ovo doba godine, noćni uvjeti vožnje započinju ranije, no istovremeno, u tim ranim noćnim satima na cestama je još dosta pješaka i biciklista. Jedan dio njih ne poštuje zakonske propise, zbog čega su teško vidljivi vozačima drugih vozila, koji pritom nalijeću na njih što ponekad završava i sa smrtnim stradavanjem te posebno trebaju obratiti pozornost da budu vidljivi – istaknuo je načelnik Pavličević te podijelio nekoliko važnih savjeta za bicikliste koji moraju posebno poštivati određena prometna pravila. Tako su se dužni biciklom kretati biciklističkim stazama, a ako one ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika.
—Od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na biciklu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani, a bicikl mora biti tehnički ispravan. Tako osim navedenih svjetala naprijed i natrag na biciklu kočnice moraju biti ispravne. Vozač bicikla koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju, u slučaju smanjene vidljivosti, biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom. Vozači bicikla mlađi od 16 godina moraju na glavi nositi zaštitnu kacigu, a starijima od 16 godina se preporučuje nošenje kacige. Vozač bicikla stariji od 18 godina može prevoziti djecu stariju od 8 godina samo ako se na biciklu nalaze posebna sjedala za svaku osobu, a to sjedalo treba biti prilagođeno veličini djeteta i čvrsto spojeno s biciklom, a dijete prilikom vožnje mora nositi zaštitnu kacigu. Ono što primjećujemo, a što je posebno opasno, je slušanje muzike preko slušalica, i svakako ovim putem apeliramo da se takvo što ne radi. Što se tiče pješaka, za njih vrijede pravila za vidljivost kao i za bicikliste – nastavio je načelnik policije te dodao kako su vozači mopeda i motociklisti također kategorija vozača za koje možemo očekivati povećan broj u prometu, zbog čega vozače drugih vozila poziva da budu posebno oprezni na raskrižjima te prilikom prestrojavanja i skretanja, kao i prilikom uključivanja u promet.
Najčešće kazne za nepropisnu brzinu i pretjecanje
— Motocikliste pozivamo da, prije svega, vode računa da je kolnik i dalje hladan, gume tvrde, zbog čega se prilikom kretanja većim brzinama, može lako izgubiti nadzor nad vozilom. U tom smislu, potrebno je poštivati dopuštene brzine kretanja i obavezno koristiti zaštitnu kacigu, i svakako provjeriti tehničku ispravnost motocikala, odnosno mopeda. Najčešći prekršaji koje policijski službenici sankcioniraju kod ove kategorije vozača su nepropisna brzina i nepropisno pretjecanje drugih vozila – naglasio je načelnik.
Vozače automobila podsjetio je pak da prilikom vožnje budu maksimalno koncentrirani na promet koji ih okružuje, da ne koriste mobitel tijekom vožnje s obzirom na to da je zakonski propisano da ga se ne smije koristiti bez uređaja koji omogućava njegovo korištenje bez upotrebe ruku. Važno je, dodao je, da svi vozači poštuju dopuštena ograničenja brzine, odnosno prilagode brzinu stanju kolnika i osobinama ceste bilo da je riječ o noćnim uvjetima, magli, kiši, zavoju, usponu, padu kolnika te sličnim.