Nakon dvije neizvjesne pandemijske godine, prije početka rata u Ukrajini zaista je sve izgledalo izvrsno, činilo se da pandemiju ostavljamo iza nas, počelo je s ublažavanjem restrikcija vezano za putovanja, i izgledalo je kao da se napokon vraćamo na staro normalno. Stanje bookinga i u privatnom te hotelskom smještaju, prema nama dostupnim informacijama bilo je jako dobro, najave letova također. Sad se opet nalazimo u fazi određene neizvjesnosti, i teško je u ovom trenutku prejudicirati daljnji razvoj događaja – ističe za DuList direktorica Turističke zajednice grada Dubrovnika Ana Hrnić.
Dodaje kako za sada nije došlo do većih otkaza, ali da se ‘booking’ usporio. Najave letova za ovu godinu, podcrtava, i dalje su stabilne što ulijeva optimizam za nadolazeću sezonu. Naglašava kako je MICEsegment bio među pogođenijim tijekom pandemije, ali da sada situacija izgleda bolje nego prethodne dvije pandemijske godine. I po pitanju cruisera, podcrtava Hrnić, najave su također dobre pa i u tom segmentu očekuju pozitivne pomake.
Što se tiče očekivanja s pojedinih turističkih tržišta Hrnić naglašava kako najviše gostiju očekuju s naših tradicionalnih emitivnih tržišta, Ujedinjenog Kraljevstva, Njemačke, Francuske, SAD-a te domaćeg tržišta i tržišta regije.
Tržište SAD-a najosjetljivije
— Prema posljednim podacima iz sustava eVisitor, protekli vikend u gradu je provelo 2 472 turista, što je 70 posto prometa na isti dan 2019. godine, a 346 posto u odnosu na isti dan prošle godine. Najviše gostiju je iz Hrvatske, SAD-a, BiH, Njemačke i Belgije. Što se tiče tržišta SAD-a, ono je u ovom trenutku s obzirom na okolnosti osjetljivije od ostalih naših tradicionalnih emitivnih tržišta, ali još je rano govoriti o tome koliko će to u konačnici utjecati na rezultat. Također, s obzirom na činjenicu da će u prometu ove sezone biti i redovna linija američkog United Airlinesa između New Yorka i Dubrovnika sve do listopada, zauzimamo optimističan stav glede tog tržišta, koje je prošle godine bilo od iznimne važnosti za Dubrovnik. Ustrajemo na našim promotivnim aktivnostima na tom tržištu, šaljemo poruku da je Hrvatska sigurna zemlja i da se kod nas mogu osjećati sigurno. Vjerujemo u konačnici u dobar rezultat – poručuje direktorica dubrovačkog TZ-a.
A, hoće li i u kojoj mjeri situacija s Rusijom i Ukrajinom utjecati na dubrovački turizam, bilo je naše sljedeće pitanje, kao i koliki udio ruski turisti inače zauzimaju u dubrovačkom turizmu. Doznajemo tako da su ruski turisti 2019. bili na 22. mjestu naše top liste s udjelom od 1,11 posto, u 2020. su ‘pali’ za jedno mjesto te su zauzimali 0,89 posto, a u 2021. značajno su se spustili na šesto mjesto te su udjelom činili 5,03 posto u ukupnom broju noćenja. Iz TZ-a naglašavaju kako unatoč najavljenim linijama ruskih avioprijevoznika, prema stanju u Ukrajini te sankcijama EU prema Rusiji, ne očekuju značajan broj gostiju s tog tržišta.
Agresija na Ukrajinu sve poremetila
Optimizam ususret nadolazećoj sezoni izražava i direktor Turističke zajednice dubrovačko-neretvanske županije Vladimir Bakić. Početkom godine, naglašava, procjenjivali su značajan oporavak turističkog prometa u Dubrovačko-neretvanskoj županiji nakon dvije pandemijske godine.
— Sve procjene na turističkom tržištu potvrđivale su naše planove o ostvarenju oko 80 posto prometa iz predpandemijske 2019. godine. Nažalost, agresija Rusije na Ukrajinu sve je poremetila i zaustavila. Nakon početnog šoka koji se, između ostalog, očituje i u podatku da su rezervacije avio karata u Europskim zemljama u tjednu nakon agresije u usporedbi s tjednom prije pale između 10 i 50 posto, najviše u zemljama u potezu Baltik-Jadran- Crno more i to od 30 do 50 posto. Ipak nakon početnog šoka tržište se polagano oporavlja te možemo očekivati povoljnije prilike ukoliko ratni sukob ne zahvati neki širi prostor. Uz ratni sukob još uvijek živimo s pandemijom, ali i s inflacijom koje će također imati utjecaja na turistički promet u svijetu. Procjenjujemo da će i ove godine značajan broj turističkih putovanja biti rezerviran neposredno pred polazak što sve destinacije stavlja pred izazove prilagodbe tržišnim okolnostima – istaknuo je Bakić.
Procjenjuje da će županija u ovoj godini imati snažan oporavak tržišta Ujedinjenog Kraljevstva, našeg najvažnijeg tržišta, a tome, dodaje, svakako doprinosi ukidanje svih mjera protiv pandemije Covid-19.
— Dobre rezultate možemo očekivati iz drugih europskih država posebice Njemačke, Francuske, Slovenije, Španjolske. Iz Poljske, koja je za nas značajno tržište, možemo očekivati nešto manje prometa u usporedbi s ranijim godinama. Iz azijskih zemalja, iz Australije i Novog Zelanda očekujemo tek početak oporavka nakon pandemijskih godina u kojima je potpuno izostao turistički promet iz navedenih zemalja. Vjerujemo da ćemo iz SAD-a nastaviti prošle godine započeti oporavak i da rat u Ukrajini neće ozbiljnije ugroziti naše pozicije na ovom važnom tržištu. Planirane promidžbene aktivnosti na turističkim sajmovima su zbog restrikcija u pojedinim zemljama morale biti otkazane, najviše u Njemačkoj. Ipak nekoliko turističkih sajmova je održano. U usporedbi s predpandemijskim godinama možemo generalno reći da je intenzitet posjeta očekivano manji, međutim svi s velikim veseljem ističu važnost izravnih susreta, dok su virtualna druženja tek dobrodošao nadomjestak, ali i dobar alat za manje poslovne sastanke. Većina poslovnih partnera najavljuje snažan oporavak, uz uvjet da se okolnosti oko rata u Ukrajini dodatno ne zakompliciraju. Također ističu da će restrikcije za putovanja koje većina zemalja značajno ublažava imati tek manji utjecaj na ovogodišnje rezultate. Svi ističu da ćemo u idućim godinama živjeti s inflacijom koja će zasigurno imati utjecaja i na turistička putovanja – podcrtava Vladimir Bakić.
Na naše pitanje o udjelu ruskih turista na području županije, Bakić ističe kako oni nisu imali značajniji udio u ukupnom rezultatu, međutim, da će se njihov izostanak značajnije osjetiti u segmentu luksuzne ponude. Isto, naglašava, vrijedi i za goste iz Ukrajine. Na naše pitanje o tome za koji segment turizma u županiji mogu očekivati najveći uspjeh, a na kojim područjima očekuju određene poteškoće, direktor županijskog TZ-a odgovara kako se ‘svi sudionici turističke ponude, bez obzira na veličinu i vrstu ponude odgovorno pripremaju za prihvat gostiju’.
— Nadamo se da ćemo svi skupa na kraju godine imati razloga za zadovoljstvo. Naravno, oprez s obzirom na okolnosti je sveprisutan te traži stalne prilagodbe na nove okolnosti – zaključio je Vladimir Bakić.