Aktualno

UTJECAJ NEDOSTATKA TURISTA Dok pada potrošnja vode, raste broj neplaćenih računa

Teško je u uvjetima koronakrize uopće naći poslovni subjekt čije je poslovanje, barem u nekom segmentu, ostalo neokrznuto. Posebno u Dubrovniku gdje su svi manje-više naslonjeni na turizam, s kojim prošle godine baš i nismo imali sreće. Prošlogodišnji turistički rezultati su nam, gledajući ostatak Hrvatske, bili i više nego loši, a pred nama je još jedna neizvjesna turistička godina. Pad broja turista odrazio se svakako i na potrošnju vode, ali i na količine prikupljenog otpada. Stoga smo provjerili koliko se vode manje trošilo, odnosno prodalo lani u odnosu na rekordnu 2019. godinu te koliko je manje prikupljeno otpada. No, zanimalo nas je i bilježe li ove tvrtke pad ili porast broja neplaćenih računa, budući da je kriza itekako nagrizla dubrovačke obitelji, mnogi su naši sugrađani ostali bez posla ili su im pak smanjena primanja.

Pad prodaje vode veći od 20 posto

Kad je riječ o prodaji vode, Vodovod Dubrovnik je u prošloj godini zabilježio pad prodaje od 21,5 posto u odnosu na 2019. godinu. Najveći pad je očekivano bio u kategoriji poslovnih prostora, što ne treba niti čuditi ako se u obzir uzme i razdoblje ‘lockdowna’, kada su brojne djelatnosti bile zatvorene, ali i loša turistička sezona. Tako je u kategoriji poslovnih prostora pad iznosio 56 posto, dok je u kategoriji stambenih prostora iznosio tek 5,5 posto. Najveći pad prihoda Vodovod je zabilježio na području Dubrovnika te je isti iznosio 24 posto. U Dubrovačkom primorju pad prihoda bio je 16 posto, u Župi dubrovačkoj 10, a na području Stona 1,5 posto.

Više od 4 tisuće tona manje smeća

Dubrovačka Čistoća, s druge strane, prošle je godine prikupila i odložila na odlagalište Grabovica čak 4.397 tona miješanog komunalnog otpada manje nego rekordne 2019. godine. Naime, kako nam navodi direktor Marko Iveković, s područja grada Dubrovnika tijekom 2019. godine prikupljeno je i odloženo na odlagalište Grabovica 18.191 tona miješanog komunalnog otpada dok je tijekom 2020. količina otpada iznosila 13.794 tona.

— Najveći pad u prikupljenim količinama miješanog komunalnog otpada svakako je primjetan u turističkom segmentu, odnosno kod svih poslovnih subjekata direktno ili indirektno povezanih s turizmom. Uspoređujući 2020. s 2019. godinom bilježimo oko 40.000.000,00 litara manje preuzetog miješanog komunalnog otpada dok je količina preuzetog biorazgradivog otpada iz hotela i restorana tijekom 2020. manja za 78 posto i iznosi 344.880 litara. Kroz 2020. godinu ostvareni prihodi od usluga manji su za 28 posto uspoređujući je s 2019. godinom – ističe direktor Iveković.

400 tisuća kuna duga građana

Za razliku od Vodovoda kod kojega je primjetan porast neplaćenih računa, takav slučaj nije u Čistoći.

— Značajniji poremećaji u naplati usluge, kako u kućanstvima tako i s poslovnim subjektima, odnosno povećani broj dužnika nije primijećen – odgovara nam Iveković.

Inače, dospjela, a neplaćena potraživanja za poslovne subjekte iznose 2.297.398,81 kuna, a za građane 408.625,61 kunu. Pet najvećih potraživanja koja Čistoća ima prema pravnim osobama iznose od 50 tisuća kuna do 311 tisuća kuna.

— Imajući u vidu cjelokupnu gospodarsku situaciju i otežanu poslovnu aktivnost kroz 2020. godinu s istima su potpisani Sporazumi o obročnoj otplati dugovanja koji se do sada uredno izvršavaju – napominje Iveković.

Zanimalo nas je i što je s ovrhama.

— Kroz 2020., poštujući sve odluke Vlade RH o moratoriju na ovrhe, pokrenuta su 592 postupka zbog prijetnje zastare potraživanja. Ukupno je kroz 2020. godinu od fizičkih osoba putem ovrha naplaćeno 261.021,98 kn, a od pravnih osoba 626.732,99 kn potraživa¬nja. Većina ovršnih postupaka naplaćenih tijekom 2020. je pokrenuta u 2019. godini ili ranije – objašnjava direktor Čistoće.

Vodovod ima porast neplaćenih računa

Iz dubrovačkog Vodovoda pak za DuList navode kako je primjetan porast od 14,4 posto neplaćenih računa u 2020. godini u odnosu na prethodnu godinu. Riječ je o porastu od 9 posto za skupinu gospodarstvo te 33 posto za domaćinstva. Ukupna dugovanja Vodovoda za neplaćene račune iznose približno 17 posto od ukupno ispostavljenih računa za vodne usluge u 2020. godini. Zbog razlike u cijeni između poslovnih subjekata i domaćinstava, otprilike 55 posto tog iznosa odnosi se na stambene prostore, a 45 posto na poslovne prostore. Vodovod je kroz 2020. godinu uputio 503 prijedloga za ovrhu u ukupnom iznosu 2.072.047,02 kuna, od toga 1.234.558,87 kuna u kategoriji pravnih osoba, dok je u kategoriji domaćinstava taj iznos bio 837 488,15 kuna. Realizirano je 262 ovrha, dok su ostale u postupku.

ČEKA SE PRAVORIJEK USTAVNOG SUDA

Novi cjenik Čistoće u 2021.

Iako je gradskim vijećnicima još krajem 2018. godine predstavljen prijedlog novog cjenika u skladu s Uredbom o gospodarenju otpadom u gradu Dubrovniku, on do danas nije zaživio. Kako doznajemo od Marka Ivekovića, to se očekuje u ovoj, 2021. godini.

— Implementaciju novog modela obračuna, odnosno novog cjenika usluga odvoza otpada očekujemo tijekom 2021. godine. Najvažniji preduvjet istome je konačni pravorijek Ustavnog suda RH pred kojim se nalaze dijelovi Uredbe o načinu pružanja javne usluge prikupljanja miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada, dokumenta koji određuje glavne kriterije u formiranju novog modela. Bez obzira na pravorijek glavni kriterij će biti predana količina otpada o kojoj će u velikom dijelu u konačnici ovisiti i visina računa – ističe Iveković.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 10. ožujka 2021.

Pročitajte još

Snickers, Twix, Bounty… Iz butiga povučeni omiljeni sladoledi

Dulist

Dukat povlači dva jogurta iz butiga zbog prisustva pesticida

Dulist

Bloger Krule: ‘Kafana 8 metara od Straduna, makijander 8 kuna, sokina 21 kunu… Da je manje bilo bi džaba’

Dulist

Ova web stranica koristi kolačiće za poboljšanje vašeg iskustva. Molimo Vas da nam potvrdite ukoliko ste suglasni s korištenjem kolačića, a privolu možete povući u svakom trenutku. Prihvaćam Više informacija