Na mladima svijet ostaje, izreka je koja se često čuje. Njihovo mišljenje je važno, a posebno kada su u pitanju izbori i donošenje važnih odluka koje utječu na budućnost. Uskoro se bliže lokalni izbori za gradonačelnika/cu Dubrovnika, a mi smo u tu svrhu odlučili provesti anketu među mladima do 29 godina u kojoj smo ispitali što im je to presudno kod davanja svog glasa za određenog kandidata te koliko su uopće politički informirani. Što smo doznali, pogledajte u nastavku.
Većina ih izlazi na lokalne izbore
U anonimnoj anketi koja je trajala 24 sata, sudjelovalo je 50 ispitanika, 56 posto ih ima između 23 i 28 godina, a 44 posto između 18 i 22 godine. Činjenica da ne zanemaruju lokalnu politiku, govori i brojka da je njih 58 posto već dalo svoj glas na prošlim lokalnim izborima. No, potrebno je istaknuti da dio mladih tek ove godine ima pravo dati svoj glas te da na prošlim izborima nisu imali dovoljno godina. Na lokalne izbore ove godine, već 28 mladih sa sigurnošću izlazi, 17 ih još nije sigurno, a samo 5 je odlučilo da neće sudjelovati.
Ključan im je program i konkretna rješenja
Društvene mreže su mjesto gdje većina mladih provodi svoje slobodno vrijeme, a koriste ih u informativne svrhe čak i kada je riječ o politici. Upravo se 21 ispitanik o kandidatima i njihovim programima informira preko društvenih mreža, kao što su Instagram, Facebook i TikTok. No, mediji kao što su portali i televizija također su kod dijela mladih, njih 19, glavni kanali preko kojih doznaju sve o programima i kandidatima. Ipak, ima i onih koji se o kandidatima ne informiraju i to je 10 sudionika ankete. Instagram je društvena mreža za koju smatraju da je najbolja za komunikaciju između njih i političara i 29 ih se slaže s tim. TikTok je za njih 16 najbolja društvena mreža, a Facebook, koji je već za mlade pomalo pao zaborav, kod petero ispitanih je najbolji kanal komunikacije.
Pitali smo ih i što im je najvažnije pri odabiru kandidata, a 28 ih je glasalo za program i konkretna rješenja. Devet ih je glasalo za stav prema mladima i njihovim problemima. Osobni integritet je najvažniji kod njih četvero, a kod isto toliko ispitanih i iskustvo u vođenju grada. Pripadnost političkoj opciji ključna je kod dvoje sudionika. Na ovo pitanje mogli su i sami napisati neki drugi čimbenik koji nije naveden, a njima je presudan. Tako je netko napisao da mu je najvažnija uvjerenost, konkretnost te program i želja za ispunjenjem istog. Jedna osoba je napisala da joj je važno sve od navedenog, a jedna je zaključila kako su to program i osobni integritet.
Još uvijek ih većina nema favorita
Kandidati imaju još vremena za pridobiti mlade i poraditi na svojoj komunikaciji s njima. Tome u prilog govori podatak da ih čak 66 posto još uvijek nema viziju za koga glasati. Stavovi starijih članova u obitelji često se znaju razlikovati od mlađih ukućana, posebno kada je riječ o političkom opredjeljenju. Međutim, njih 18 kaže da opredjeljenje obitelji ne utječe na njih i njihov i izbor. Ono što je zanimljivo je da se 14 mladih ispitanika ne može odlučiti koliko političko opredjeljenje obitelji (ne) utječe na njih.
Glavni problem su cijene stanovanja
Pitali smo mlade i koje su najvažniji problemi koje gradonačelnik/ca treba riješiti. Kao i u ostatku zemlje, glavni problem među mladima su cijene stanovanja koje su previsoke u odnosu na primanja koja mladi imaju (ili nemaju uopće). 26 ispitanika smatra da je ovo glavni problem, dok devet ispitanika smatra da turizam i njegov utjecaj na Dubrovnik predstavlja najveći problem kojim se gradonačelnik/ca treba baviti. Mladima je važno i pitanje zapošljavanja, a to je pokazalo osmero naših ispitanika, dok promet i javni prijevoz kao glavni problem kojim se gradonačelnik/ca treba baviti vidi sedam ispitanika.
(Ne)vidljivost kandidata za mlade
Iako su mladi itekako zainteresirani za lokalne izbore, još uvijek ne vide kandidata za kojeg bi glasali ili onoga koji se posebno ističe svojim programom i ciljevima koje želi postići. Tek troje ispitanika bi glasalo za aktualnog gradonačelnika Mata Frankovića, a dvoje za Viktoriju Knežević. Ali većina ispitanika, čak njih 31, ne vidi kandidata i program koji ih privlači, a samim tim ni onoga kome bi dali svoj glas.
Iako mladi slove za nezainteresirane i neinvolvirane u politiku, iz naše ankete možemo vidjeti da su mladi itekako zainteresirani. Oni imaju svoj stav, znaju što ih muči i koje probleme u Dubrovniku treba riješiti. Ono što ne znaju i ne vide je pravi kandidat koji bi sve to uvažio, uključio mlade, njihove probleme, ponudio konkretna rješenja, ali u konačnici to i realizirao.