Hrvatska

MAĐARSKI I TALIJANSKI BORBENI ZRAKOPLOVI Iduća dva mjeseca bi trebali štititi hrvatsko nebo

vojni zrakoplov mig 21 morh
Foto: HRZ i PZO

Iz Ministarstva obrane Republike Hrvatske javljaju kako bi iduća dva mjeseca nebo nad Hrvatskom trebali štititi borbeni avioni država Italije i Mađarske. Objasnili su kako će to biti organizirano u okviru tzv. ‘Air Policinga’, NATO-vog aranžmana kojeg je i Hrvatska potpisala. Kako će to točno izgledati, objavljuje N1.

Tko plaća nadzor neba?

– Air Policing predstavlja demonstraciju zajedničke političke volje članica NATO-a u kojoj je ključna koordinacija i dogovori između susjednih država pri čemu nitko nikome ništa ne plaća – objašnjavaju iz MORH-a. Nadalje su i iz NATO-a potvrdili kako će trošak zaštite hrvatskog neba snositi oružane snage Italije i Mađarske.

– Veliku većinu troškova plaćaju države koje osiguravaju zračni nadzor. Tako će talijanske i mađarske snage platiti svoju misiju zračnog nadzora – rekli su za N1 u NATO-u.

Kako će izgledati provedba nadzora hrvatskog neba?

Iz MORH-a navode da su borbeni avioni koji sudjeluju u ovoj operaciji operativno podređeni nadležnom NATO zapovjedništvu i multinacionalnom operativnom središtu za zračne operacije (Combined Air Operations Centre – CAOC). Ono se nalazi u Torrejonu u Kraljevini Španjolskoj.

– CAOC svoje zadaće provodi u skladu sa zapovijedima i smjernicama Zapovjednika NATO-ove zrakoplovne komponente, smještene u Ramsteinu u Njemačkoj – dodaju te nastavljaju kako Air Policing kao mirnodopska zadaća nadzora i zaštite zračnog prostora članica NATO-a uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku. Na kraju i odgovarajuća sredstva protuzračne obrane, kao što su lovački avioni.

24 sata će imati ulogu pripravnosti za presretanje, što se najčešće odnosi na vizualnu identifikaciju cilja i njegovo praćenje u nacionalnom zračnom prostoru bez ugroze za teritorij Republike Hrvatske.

Privremeni angažman drugih zemalja

MORH tvrdi da je do ovoga došlo kako hrvatski borbeni dvojac ne bi utjecao na radne procese i usporavao obuku pilota za Rafale.

– Zato će se ova zadaća privremeno obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske potpisivanjem bilateralnog sporazuma (Technical Arrangement) do lipnja na razini oružanih snaga, a kako su radile i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju. Sklapanjem bilateralnog sporazuma sa susjednim NATO članicama za pripravnost i moguće angažiranje dežurnog borbenog dvojca, suštinski se ništa ne mijenja jer Hrvatska i dalje zadržava sposobnost nadzora zračnog prostora u okviru savezničkog integriranog sustava protuzračne i proturaketne obrane – naveli su iz MORH-a.

Foto: MORH

Pročitajte još

IMATE KUĆU BEZ PAPIRA? Stiže novi val legalizacije nekretnina izgrađenih do 2011.

Dulist

Hoće li 2025. donijeti preokret na tržištu nekretnina?

Dulist

Hrvatski državljani uskoro bez vize za Kinu

Dulist